Samenwerking met Canal Digitaal

De huidige layout van de EPG is gewoon niet overzichtelijk. Die is nu source georienteerd maar zou vooral programma georienteerd moeten zijn. Het is nl totaal onbelangrijk wie het uitzend maar vooral wat en wanneer. Dit is in mijn opinie een overzichtelijke layout. En idd programma’s voor opname programeren via de CD app gaat handiger, maarrr de TV kijkende huisgenoten (lees mijn vrouw) zitten niet de hele tijd met de laptop open en is bovendien niet computer bedreven. Daarnaast vindt ik het een falende interface als er ander apperatuur nodig is om handiger bediend te worden, Dit is natuurlijk niet los van gewenning en voorkeuren maar het is duidelijk waar mijn voorkeur naar uit gaat. Het moet vooral functioneel, clean en intutief zijn en dat is het nu helaas niet. Het is erg jammer en een gemiste kans dat het aanbod van provider onafhankelijke interactieve TV aanbieders over adsl zich volgens mij beperkt tot alleen CD. Vooral het intiutieve interactieve (opnemen, begin gemist, pauze, ed ) is the killing field anders was de eerste de beste stream aanbieder beter en goedkoper. Ik draag Freedom een zeer warm hart toe en ben bereid om meer te betalen maar dan moet het wel betrouwbaar, eenvoudig en snel werken. Als het mogenlijk was om interactieve TV van KPN met internet van Freedom te combineren zou ik daar op dit moment voor gaan in afwachting van een echte kwalitatieve Freedom waardige TV oplossing. Helaas is dat niet mogelijk en zijn we gebonden aan het matige CD… Ik hoop van harte dat Freedom de CD-TV in het komende jaar volwaardig kan ontwikkelen want ik denk echt dat dit TV debacle de groei van Freedom in de weg staat.

3 likes

Mee eens. Te vroeg bij xs4all vertrokken, achterban thuis is zeer ontevreden over de TV-ervaring. Afstandsbediening en ontvanger opbouw allemaal van een oude tijd en vol van rommel die ik niet wil zien. Immers als ik een favoriete zenderlijst maak moet de rest ver naar de achtergrond. Nu teveel klikken en favoriete lijst zit verborgen en kan niet als primaire zenderprofiel worden vastgezet. Zeer veel is niet gebruikersvriendelijk ingericht. Hoewel Freedom een goede stap zette met internet is de keus voor Canal geen goede gebleken. Als het niet binnen het jaar dat ik meedoe beter is ga ik helaas weer terug naar xs4all waar ik 15 jaar zat, hoewel ik founding member ben van Freedom. Op internetgebied een dikke 10 op TV-gebied een 2. Ik hoop dat ze met de zakelijke markt niet te snel groeien want dat gaat je klanten kosten als de pakketten daar niet van de hoogste kwaliteit zijn. Dus groei rustig en zorg dat alles over de breedte van producten gelijk is aan kwaliteit. Het klantoordeel krijgt immers altijd de score van het zwakste product.

1 like

Bijna volledig mee eens. Internet en bellel OK. Voor TV veel te veel niet interessante beelden, geen standaard favorieten mogelijkheid, veel zenders waar doorspoelen niet mogelijk is, waardoor een score van 2 net niet gehaald kan worden.
Dit na ruim 20 jaar XS4ALL ervaring.

1 like

Ik ben het volledig met HDing eens, zoals ik al eerder in dit forum omschreef. Heb ook zeer veel spijt dat ik bij XS4ALL ben weggaan. Als het zo blijft wordt het voor mij een jaar van ergernis, wat een amateurs dat Canaal digitaal, en nog erger dat Freedom daar mee in zee is gegaan. Ik geef een score van 1 voor Canaal digitaal, en zal uiteindelijk ook nadelig zijn voor Freedom.

1 like

Ik kan het niet beter zeggen. En ook ik ben een ‘gewone’’ founding member. En overgestapt na ruim 22 jaar lid geweest te zijn bij xs4all.
En wat mij de laatste maanden bij xs4all opviel dat er steeds meer storingen waren en steeds vaker internet en dus ook tv uitval was. Zo hard als Freedom met hun (nog) kleine team aan het opbouwen is, zo hard is kpn ons oude xs4all aan het afbreken.

4 likes

Ik ben het ondanks mijn eerdere kritische geluid met Michael eens. Ik ben zeker niet van het negatieve en heb wel degelijk veel respect voor de mensen die het lef hebben gehad om XS4ALL te verlaten en Freedom op te richten. Wat een prestatie om op zo’n korte termijn Freedom uit de grond te stampen tot wat het nu is! Juist daarom ben ook ik founding member geworden en ben ik overgestapt.
Wat Anton zegt over KPN klopt ook en dat was naar mijn mening ook wel te verwachten.
Dus ondanks dat de TV ervaring nog niet op het gewenste niveau ligt, heb ik er ook vertrouwen in dat Freedom in samenwerking met deze community, de aangegeven knel- en irritatiepunten gaat oplossen. Logisch dat daar tijd voor nodig is en mooi dat wij daaraan (positief) mogen bijdragen.

4 likes

Ik kan mij wel vinden in veel van wat je zegt. Ook complimenten zijn zeker op zijn plaats voor hetgeen men doet. Maar zoals Steve Jobs bij allerlei Apple productontwikkelingen in het verleden regelmatig aangaf: als iets gewoon slecht is dan is het gewoon niet goed. En ik ga ervan uit dat Freedom een hoog ideaal nastreeft. Met oude xs4all-klanten heeft men daarvoor ook genoeg kritische massa in huis gekregen. Ik ken momenteel mensen die door de Canal-keus bewust niet overgaan en op dit moment is het in de vriendenkring al helemaal niet aan de orde Freedom met Canal TV-beleving aan te bevelen. Eerst afwachten hoeveel stappen Canal op TV-gebied kan maken. Ik zou zeggen: terug naar de tekentafel en opnieuw nadenken.

1 like

En weet je aan die tekentafel kunnen wij helpen tekenen. Als early adaptor kan je in ieder geval over tig jaar zeggen; weet je nog in 2020! wat een armoe TV toen. :slight_smile:

2 likes

Heel mooi gesproken, en helemaal mee eens.
KPN tv werd de laatste paar maanden dat ik ik nog bij xs4all zat ook steeds slechter met steeds vaker uitval en storingen terwijl CD bij Freedom dankzij het Freedom team en onder andere onze input alleen maar beter gaat worden. En op zich nu al echt niet slecht is. Maar elke verandering is even wennen.

1 like

@anon97139585

Die kan ik niet vinden op de site van CD. Link?

Ik wel op een Core i9 uit 2020. Maar CD Webtv komt niet verder dan 720p. Dat het lekker werkt op oude hardware is misschen een plus, maar als dat betekent dat de nieuwe generatie hardware dan maar op 720p moet draaien is dat wel een gemiste kans.

Klopt. Zoals gezegd, de commerciële zenders hebben andere belangen bij het doorspoelen dan de publieke.

Nee, dat ben je zeker niet. Je hoort hier veel opmerkingen van mensen die het geleverde Amino kastje gebruiken om TV op te kijken. Via een oude laptop met een Linux distro een internetstream naar je TV blazen is niet echt iets waar de opmerkingen over gaan. Ik ben blij dat het goed voor je werkt, maar je kunt jouw situatie niet vergelijken met die van de settopbox-kijkers.

Los van mijn bovenstaande opmerkingen staat de WebTV van CD hier (nog) niet ter discussie. De klachten op dit moment zitten hem vooral in de werking van de settopbox. Die is qua user interface niet adequaat genoeg. Gebruikers ervaren problemen met navigeren, storen zich aan de reclame in de user interface, en voor het oog elementaire functies zoals favorieten en doorspoelen werken niet zoals verwacht.

Als je Lord of the Rings hebt opgenomen, van 2½ uur, en je kunt niet vooruit spoelen toen je bij 2 uur bent afgehaakt, dan word je niet blij. Niet iedereen kijkt “Lachen om Home videos”.

Ik ook niet. Daar kijk ik te weinig tv voor. Sterker nog, misschien dat ik het TV abonnement er uit haal over een jaar. Wel zijn er gebruikers die veel meer TV kijken dan wij. En ik kan me heel goed voorstellen dat zij de overstap een beetje betreuren.

De kwaliteit van Freedom als ISP staat hier ook niet ter discussie. Zij zit gevangen tussen de leverancier en de gebruiker. En petje af, we worden serieus genomen, waardoor ik er vertrouwen in heb dat de drie partijen prima tot elkaar kunnen komen.

2 likes

@anon97139585
Dank voor de link, had hem niet gezien. My bad…

Zo te lezen zijn wij het helemaal eens met elkaar. Als ik als frontend-softwareontwikkelaar naar de UI kijk, dan denk ik dat er een hoop aan te verbeteren is, júist door regelmatige firmware updates. Wat spannend is in deze, is of CD dat ook daadwerkelijk gaat doen. Freedom zet zich er 100% voor in, dus aan hen ligt het niet. Maar ik begrijp ook wel dat veel mensen denken dat het vechten tegen de bierkaai is, David vs. Goliath, Calimero tegen de wereld. Ik heb ooit een keer bugmeldingen en verbeteringsuggesties gedaan aan KPN/XS4ALL WebTV. Dat is voor kennisgeving aangenomen, nooit meer iets van gehoord.

Ik denk dat de roep “De Tv iS rUk! Ik Ga wEg BiJ FrEeDoM OMGWTFBBQ!!!1” veelal veroorzaakt wordt door teleurstelling. Als je overstapt met goede hoop, en blijkt dat het TV kijken niet aan de verwachting voldoet, dan snap ik dat wel. Zelf pieker ik er niet over om over te stappen. Daar kijk ik te weinig TV voor. (En Lord of the Rings kijken op een commerciële zender duurt in 3½ uur plaats van 2½ uur vanwege een uur reclame tussendoor, dus daar zijn andere oplossingen voor :wink: )

1 like

Ik vind dat de tv juist enorm verbetert de laatste tijd.

Vervelende dingen zoals geen reclame meer door mogen spoelen, zal bij andere aanbieders ook wel komen.
Heel veel zenders vermeid ik ook, vanwege de reclame.

De hele lineaire tv is ook met uitsterven bedreigd.
Heel veel zenders met pulp en veel reclame, is in mijn beleving daar ook mede de oorzaak van.
Mensen zijn niet meer afhankelijk van lineaire tv.

Je ziet dat Freedom alle moeite doet om de wensen te bundelen.
Dat doen ze, om het product te verbeteren.
Dus positief blijven denken.

3 likes

Volledig mee eens. De user interface van Freedom TV is zo slecht dat ik overweeg weer terug te gaan naar mijn vorige provider. Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening. Veel te kleine knopjes, moeilijk leesbaar en je moet erg goed mikken anders werkt het niet. In een woord: WAARDELOOS.

2 likes

KLACHTEN:
De user interface van Freedom TV is zo slecht dat ik overweeg weer terug te gaan naar mijn vorige provider. Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening. Veel te kleine knopjes, moeilijk leesbaar en je moet erg goed mikken anders werkt het niet. Sommige kanalen kan je niet bekijken zoals 276 en 283 andere kan je niet opnemen of vanaf het begin/terug bekijken. In een woord: Freedom TV =
WAARDELOOS.

1 like

Ik ben het eens met Hding. Freedom is een jong bedrijf dat de tijd moet krijgen om te groeien in kwaliteit. Toen ik mij inschreef als Foundingmember was ik mij hiervan bewust.
Het is waar dat het televisiegedeelte van het abonnement van matige kwaliteit is. Ik gebruik dan ook niet meer de Amino( teveel problemen).
Ik kijk via internet.
Wat mij stoort is dat sommige mensen andere leden niet serieus nemen. Zij hebben geen problemen want alles werkt goed bij hen. Maar als veel mensen tekortkomingen constateren wat betreft het het televisie abonnement, dan is dat een probleem. En niet alleen voor Freeworld( ik lijd geen honger, anderen wel, dus is honger een probleem). Veel staat met elkaar in verband.
Wachten, geduld is een schone deugd.

3 likes

Jammer dat je maar 1 keer een hartje onder een bericht aan kan klikken. Je verdient er veel meer met jouw post.

4 likes

Sterker nog ze krijgen hun centen dan van een ander… (bij welke ISP je ook aansluit). Dus de content providers bewerken kan alleen met marktaandeel. Roeptoeteren wordt niet gehoord.

Yea

2 likes

Ik zou zeggen als de markt zo verdeeld is. Laat Freedom bij internet only blijven en de rest gewoon vergeten. Doen waar je goed in wilt zijn. Dan maar kleiner maar wel beter dan de rest op weg naar fe beste. De TV-markt openbreken en hopen dat er iets verbetert is dan wellicht verspillen van energie die positief elders ingezet kan worden.

Dat laat ik graag over aan het nieuwe team Freedom, immers zij zetten de doelen voor hun toekomst en dat komt zeker goed. Maar met de TV heeft men zich vertilt denk ik. En naar mijn inschatting en gezien de markt van aanbieders voor TV en alle problemen en ervaringen van gebruikers die het oproept hoort daar de TV-component dan niet bij. Mooi dat men zaken wil openbreken en beter maken maar dat kost wel erg veel tijd, energie en geld. En heb je niet het budget van Apple zou ik zeggen: laat het liggen en focus op andere doelen die je samen formuleert. Ik blijf dan wel bij Freedom voor internet maar laat het TV-abonnement dan vallen en zoek dat elders.

Nou ben ik wel nieuwsgierig of je zonder Amino en alleen kijken via internet ook iets mist (BBC bijvoorbeeld) ?