Samenwerking met Canal Digitaal

De LG 55C9 heeft een 4k resplutie. (Google is your friend)

1 like

Klopt, het is een full HD tv. Werkt prima, zowel met de Amino als Google TV Chromecast op de verschillende HDMI poorten.

1 like

Klopt, is een prima tv. Kan 4K materiaal (=4x HD resolutie) alleen in HD resolutie laten zien. Nog steeds prachtig beeld.

1 like

Bedankt allemaal voor adviezen.

Dank @ freedom voor open medium en de samenwerking die dit oplevert.
En Kevin voor je inzichten en info.
Ik heb zojuist alles gelezen en zie dat de discussie met uitzondering van enkele populistische uitspraken wel een goede richting krijgt.
Ook ik zit met een klagende achterban die dreigende taal uit m.b.t. het stoppen van de huidige coax-tv provider. Maar ik ben behoorlijk principieel overgestapt naar een provider die WEL luistert naar de gebruikers, en heb dus vertrouwen in het idee dat freedom zoekt naar de beste oplossing voor de gebruikers irritaties binnen de technische en commerciële mogelijkheden.
De huidige beperkingen in spoelen en opnemen en traagheid in overschakelen t.o.v. coax-tv zijn zaken die overduidelijk zijn.
En nu ik een chromecast gebruik voor de 2e TV zie ik ook heel veel verbeter mogelijkheden voor de CD-app. Reclame nog voor je een kanaal hebt ingeschakeld is heel irritant, en kanalen voorschotelen waarvoor je geen rechten heb door je abo keuze is nog zo iets.
Ik zou willen dat de streams simpeler gekozen kunnen worden in een minimalistisch open software product, en waardoor ook firmware van settopboxen een concurrent krijgt. Content distributie moet zonder te veel gedoe gebeuren.
Als laatste een tip voor Freedom, verzamel uit de kritiek je mogelijke oplosrichtingen, en leg ze voor. Indien je niet te veel kan prijsgeven nodig je sommige meedenkers zelf uit , of maak een enquête voor klanten.
Ik zelf blijf ook zoeken naar een betere TV ervaring dan dat nu door Freedom geboden wordt, en heb er ook hoop dat Freedom dit kan verbeteren voor ik aan het eind van het eerste jaar door mijn achterban gedwongen word.

4 likes

Voor de volgers van dit topic is het goed te weten dat de suggesties voor verbeteringen zijn verzameld in de update van het Overzicht van wensen

Of KPN betaald hier extra voor. Bij KPN zelf is de mogelijkheid van opnemen een aparte toevoeging waar je als klant 5€ per maand extra betaald. Dat zit bij XS4ALL er al standaard in voor in totaal dezelfde prijs.

Het KPN-TV platform was verre van zaligmakend, maar er was mee tv te kijken. en de nieuwe software die nu is/ wordt geïmplementeerd bij KPN-TV maakt een stap richting de layout van CD en heeft het ook in overzichtelijkheid en snelheid ingeboet.
Bij CD is TV kijken alsof je in een doos van verzamelde prul aan het graaien bent. Je bent even bezig tot je hebt wat je wilt, maar je hebt dan geen tijd meer om er naar te kijken.

Wanneer je software ontwikkeld voor een product waar van je weet dat de afzet gegarandeerd groot is zorg je er toch voor dat deze gebruiksvriendelijk is? Laat staan als je zelf zeer waarschijnlijk in het dagelijks leven er zelf ook gebruik van gaat maken?
Je wilt toch dat klanten er gebruik van maken en niet er van weg jagen?

Er zit soms een stevige disconnect tussen opdrachtgever, gebruiker en bouwer van software producten.
En in dit hele verhaal heeft de gebruiker vaak weinig in te brengen.
Niet onwaarschijnlijk is dat er nog een hele reeks van ketens van leveranciers achter zitten die de werkelijke content aan CD aanleveren. (De film makers, de uitzendorganisaties) die allemaal conflicterende (en dwingende) eisen opleggen aan de distributeur (CD). Wel/Geen opname mogelijkheid, Wel/Geen reclame skippen, wel/geen (FF, FR) beschikbaar.

En de content leveranciers hebben maar beperkt te maken met de eind klanten, alleen met een distributeur en die heeft zich maar aan het contract te houden. (Denk aan hoe met "piraterij wordt omgegaan…, er wordt niet/nauwelijks nagedacht hoe de eindklanten tevreden kunnen worden gesteld, er wordt in principe bedacht dat boetes en aanslagen de methode van oplossen zijn, niet een goede distributie opzetten.

Nu is alleen iedere content leverancier z’n eigen distributie platform + abonnementen aan het bouwen… Ik weet niet hoeveel abonnementen van 10-20 EUR/maand ze denken te kunnen slijten.

Freedom hoeft toch niet expliciet TV alleen van CD af te nemen? Wanneer Freedom ook een concurrent ruimte biedt, zoals het bij andere providers ook zou moeten zijn, dan komen er toch vanzelf betere producten?

@bussels
Ik ben van mening dat CD alleen een beetje opgepoetst moet worden.
Aan welke haalbare concurrent zit je te denken, waarvan de Freedom klanten direct zeggen, dat is geweldig?

Eén van de redenen om in het eerste stadium al te besluiten om over te stappen naar Freedom was natuurlijk de continuïteit van de internetverbinding. Dat besluit had ik al genomen vóórdat Freedom het telefonie en TV aanbod had aangekondigd.

Op de dag dat het alles in één pakket publiek bekend werd, heb ik direct een abonnement aangevraagd.

Natuurlijk had ik gezien dat de diensten niet volledig uit de koker van Freedom zelf kwam. Wat mij destijds opviel is dat de betrokken partijen een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben:

  1. hun jonge bestaan (incl. Canal Digitaal Nederland in Hilversum)
  2. de beschikking over bestaande infrastructuur of backbone
  3. zelfstandig in Nederland gevestigd
  4. met een ‘schone lei’ zijn begonnen en in een vroeg stadium van ontwikkeling
  5. nog nauwelijks marktaandeel hebben
  6. relatief klein zijn maar zeer ervaren teams met de benodigde specialistische kennis
  7. alle kennis in eigen beheer (in-house)
  8. zelfstandig te klein, enkel door samenwerking in staat zijn de markt open te breken op het desbetreffende gebied
  9. geen van allen een samenwerkingsverband hebben met de bestaande grote aanbieders
  10. alle partijen een belang hebben om z.s.m. inkomsten te genereren, niet op reserves kunnen terugvallen

Al deze punten zijn destijds voor mij indicatoren geweest dat hun samenwerking en overeenkomst op de lange termijn en op de klantbehoeften moet zijn gericht. Dat zij alleen door differentiatie, innovatie en kwaliteit een plek kunnen bemachtigen en behouden op deze zwaar gedomineerde markt. Daar heb je ballen voor nodig.

Laat dat nou net hetgeen zijn dat ik bij de andere aanbieders mis, omdat zij:

  • gewend zijn geraakt aan de vastigheid van hun eigen organisatie, bureaucratisch en doorverwijscultuur
  • de bijna onaantasttastbaar gewaande positie die daarbij is verkregen heeft de organisaties overmoedig gemaakt
  • de marktverdeling kabel - glas een van oorsprong natuurlijke verdeling heeft laten ontstaan waarin iedereen zich lijkt te berusten
  • van nature hoge toetredingsdrempels
  • klantengroepen die een eventuele overstap te lastig vinden
  • de vanzelfsprekendheid dat wanneer een klant weggaat deze vroeg of laat weer gaat switchen: de balans is er
  • de lakonieke houding en verschoven professionaliteit van de helpdesk/support
  • niet beseffend dat particuliere klanten ook strategische plekken innemen bij het bedrijf waarvoor zij werken. Daarmee de ‘macht’ onderschatten van hun klant en de impact wanneer de zakelijke klant(engroep) eveneens vertrekt

Deze cocktail doet mij steeds beseffen dat we nog maar aan het begin staan van een groei van Freedom, die gelukkig daar was toen ik daar behoefte aan had en bestaande alternatieven voor mij onacceptabel waren. Nu ben ik dan ook heel blij met waar we nu staan, de ruimte voor verbetering van diensten die er is - terwijl zij gewoon al werken -, er is wat mij betreft alleen een weg naar boven met Freedom.

12 likes

Wanneer je een niet geweldige neemt zal deze ook het nut ondervinden zich te verbeteren. Als er maar concurrentie is. Die is er nu niet. Daarnaast kan het ook een ‘start-up’ zijn die vanuit de zakelijke hoek zijn markt en skills wil verbreden.
En dat hoeft nu niet direct, maar dat kan op termijn. Op dit moment is er, in ieder geval van uit Freedom en ik voel ook vanuit CD, de intentie voor een groei naar een goed product. die ruimte moet er ook geboden kunnen worden.

2 likes

Wat ik zelf erg lastig vind is te peilen wat de inspanning van CD is qua software verbetering en op wat voor termijn. Op het moment is het prachtig een enorme lijst met observaties en wensen te maken, maar als de “community” niet mee kan programmeren, hoe kunnen gebruikers dan gevoel krijgen hoe snel de zaken beter worden? Hoe kunnen gebruikers inschatten of ze beter een overbruggingsdienst kunnen nemen, of CD maar helemaal de rug kunnen toekeren?

Is ergens een plek met een regelmatige update van freedom / CD waar nu aan gewerkt wordt?

2 likes

Helemaal eens, Canal Digitaal TV is behoorlijk slecht in vergelijking met xs4all. Als ik had geweten dat dit zoveel slechter zou zijn dan xs4all TV was ik niet overgestapt.

Belangrijkste tekortkomingen zijn:

  1. Geen beeld bij vooruitspoelen.
  2. Beperkte teletekst opties/ondertiteling voor slechthorenden.
  3. Geen spoelen mogelijk bij opgenomen commerciele programmas. Wij kijken daarom helemaal niet meer naar RTL/SBS enz., dat kan van deze zenders toch ook niet de bedoeling zijn? Bug of geen bug, bij xs4all TV konden we wel opgenomen commerciele programmas spoelen.
  4. Gebruiksonvriendelijke en nog steeds te trage interface/TV gids. Veel te veel kliks om ergens te komen. Niet intuitief.
  5. Geen zender nummer op TV ontvanger zichtbaar, geen display aanwezig.
  6. Content reclame tijdens navigeren zoals voor Canal Series+
  7. Zenders waarvoor extra abbos nodig zijn zichtbaar in lange gids lijst.

Freedom is prima maar Canal kan echt stukken beter.

Dit bericht is op verzoek verplaatst naar Verbeteringen software Amino

4 likes

@mcp
Dit topic is gestart zodat mensen kunnen aangeven hoe zij denken over de samenwerking. Open en transparant.

Alhoewel het TV signaal duidelijk is, iedereen TV kan kijken, zal hier niemand beweren dat de ‘extra’ functies niet optimaal werken. De interface is inderdaad voor verbetering vatbaar.

Om de discussie hierover niet te laten verweven met gewenste verbeteringen en het onnodig herhalen (je doel wordt er juist niet door bereikt) is hiervoor een apart topic actief en verzameld in een overzicht waarmee Freedom en Canal Digitaal aan de slag kunnen. Deze topics heb je vast al gezien en ook dat je genummerde punten daar zonder uitzondering al zijn behandeld en opgenomen.

Graag zou ik je willen uitnodigen je genoemde punten te verplaatsen naar het hiervoor bestemde topic en vragen of je met opbouwende kritiek daar een positieve bijdrage zou willen leveren.

Dag Michael,

Prima om in de community te peilen hoe gebruikers denken over de samenwerking. Aan mijn kant zou ik constructiever kunnen meepraten als ik meer zou horen van freedom / CD wat die samenwerking behelst en wat voor doelen en timing ze beogen.

Nog een suggestie: er is een lijst met bugs en verbeterpunten die aangevuld kan worden met nieuwe punten. Is er een manier om af en toe te checken welke van die punten nog actief zijn, of al opgelost? Sommige punten loop ik dagelijks tegenaan, maar het lijkt me niet zinvol dat elke dag naar de helpdesk te sturen. Maar … wat voor termijn is redelijk voor een evaluatie of voortgangsrapport?

1 like

Hallo Roeland. Je punt is zeer begrijpelijk vooral omdat het zo een heet hangijzer blijft.

Graag zou ik je daar antwoord op geven en samen de goede ideeën ‘afstrepen’, bijwerken en structureren zodat er duidelijk over kan worden gecommuniceerd. Het is echter aan het team van Freedom zelf om bekend te maken wat de status is, welke punten wanneer worden opgepakt (als ze al niet reeds in bewerking zijn). Het team van Freedom heeft zelf aangegeven dat ze pas verbeteringen aankondigen als het klaar is.

Het is duidelijk dat we allemaal de werking van de Amino verbeterd willen zien. De punten die we als forumleden naar voren hebben gebracht en verzameld worden gemonitord.

Het overzicht wordt bijgewerkt. Zodra er voortgang door Freedom wordt aangekondigd kunnen we meer vorm geven aan het overzicht.

1 like

Als het zo door gaat is het voor mij nog 10 maanden en 12 dagen ergernis. Daar na of zelfs eerder weer lekker terug naar KPN ( XS4ALL ). Het dure jaar van Freedom, verdien ik dan wel weer terug door eerste 6 maanden € 35 / maand , ik ben het spuug zat, ben nou nog steeds niet gewend aan dat k@t CD.