Samenwerking met Canal Digitaal

Freedom hoeft toch niet expliciet TV alleen van CD af te nemen? Wanneer Freedom ook een concurrent ruimte biedt, zoals het bij andere providers ook zou moeten zijn, dan komen er toch vanzelf betere producten?

@bussels
Ik ben van mening dat CD alleen een beetje opgepoetst moet worden.
Aan welke haalbare concurrent zit je te denken, waarvan de Freedom klanten direct zeggen, dat is geweldig?

Eén van de redenen om in het eerste stadium al te besluiten om over te stappen naar Freedom was natuurlijk de continuïteit van de internetverbinding. Dat besluit had ik al genomen vóórdat Freedom het telefonie en TV aanbod had aangekondigd.

Op de dag dat het alles in één pakket publiek bekend werd, heb ik direct een abonnement aangevraagd.

Natuurlijk had ik gezien dat de diensten niet volledig uit de koker van Freedom zelf kwam. Wat mij destijds opviel is dat de betrokken partijen een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben:

  1. hun jonge bestaan (incl. Canal Digitaal Nederland in Hilversum)
  2. de beschikking over bestaande infrastructuur of backbone
  3. zelfstandig in Nederland gevestigd
  4. met een ‘schone lei’ zijn begonnen en in een vroeg stadium van ontwikkeling
  5. nog nauwelijks marktaandeel hebben
  6. relatief klein zijn maar zeer ervaren teams met de benodigde specialistische kennis
  7. alle kennis in eigen beheer (in-house)
  8. zelfstandig te klein, enkel door samenwerking in staat zijn de markt open te breken op het desbetreffende gebied
  9. geen van allen een samenwerkingsverband hebben met de bestaande grote aanbieders
  10. alle partijen een belang hebben om z.s.m. inkomsten te genereren, niet op reserves kunnen terugvallen

Al deze punten zijn destijds voor mij indicatoren geweest dat hun samenwerking en overeenkomst op de lange termijn en op de klantbehoeften moet zijn gericht. Dat zij alleen door differentiatie, innovatie en kwaliteit een plek kunnen bemachtigen en behouden op deze zwaar gedomineerde markt. Daar heb je ballen voor nodig.

Laat dat nou net hetgeen zijn dat ik bij de andere aanbieders mis, omdat zij:

  • gewend zijn geraakt aan de vastigheid van hun eigen organisatie, bureaucratisch en doorverwijscultuur
  • de bijna onaantasttastbaar gewaande positie die daarbij is verkregen heeft de organisaties overmoedig gemaakt
  • de marktverdeling kabel - glas een van oorsprong natuurlijke verdeling heeft laten ontstaan waarin iedereen zich lijkt te berusten
  • van nature hoge toetredingsdrempels
  • klantengroepen die een eventuele overstap te lastig vinden
  • de vanzelfsprekendheid dat wanneer een klant weggaat deze vroeg of laat weer gaat switchen: de balans is er
  • de lakonieke houding en verschoven professionaliteit van de helpdesk/support
  • niet beseffend dat particuliere klanten ook strategische plekken innemen bij het bedrijf waarvoor zij werken. Daarmee de ‘macht’ onderschatten van hun klant en de impact wanneer de zakelijke klant(engroep) eveneens vertrekt

Deze cocktail doet mij steeds beseffen dat we nog maar aan het begin staan van een groei van Freedom, die gelukkig daar was toen ik daar behoefte aan had en bestaande alternatieven voor mij onacceptabel waren. Nu ben ik dan ook heel blij met waar we nu staan, de ruimte voor verbetering van diensten die er is - terwijl zij gewoon al werken -, er is wat mij betreft alleen een weg naar boven met Freedom.

12 likes

Wanneer je een niet geweldige neemt zal deze ook het nut ondervinden zich te verbeteren. Als er maar concurrentie is. Die is er nu niet. Daarnaast kan het ook een ‘start-up’ zijn die vanuit de zakelijke hoek zijn markt en skills wil verbreden.
En dat hoeft nu niet direct, maar dat kan op termijn. Op dit moment is er, in ieder geval van uit Freedom en ik voel ook vanuit CD, de intentie voor een groei naar een goed product. die ruimte moet er ook geboden kunnen worden.

2 likes

Wat ik zelf erg lastig vind is te peilen wat de inspanning van CD is qua software verbetering en op wat voor termijn. Op het moment is het prachtig een enorme lijst met observaties en wensen te maken, maar als de “community” niet mee kan programmeren, hoe kunnen gebruikers dan gevoel krijgen hoe snel de zaken beter worden? Hoe kunnen gebruikers inschatten of ze beter een overbruggingsdienst kunnen nemen, of CD maar helemaal de rug kunnen toekeren?

Is ergens een plek met een regelmatige update van freedom / CD waar nu aan gewerkt wordt?

2 likes

Helemaal eens, Canal Digitaal TV is behoorlijk slecht in vergelijking met xs4all. Als ik had geweten dat dit zoveel slechter zou zijn dan xs4all TV was ik niet overgestapt.

Belangrijkste tekortkomingen zijn:

  1. Geen beeld bij vooruitspoelen.
  2. Beperkte teletekst opties/ondertiteling voor slechthorenden.
  3. Geen spoelen mogelijk bij opgenomen commerciele programmas. Wij kijken daarom helemaal niet meer naar RTL/SBS enz., dat kan van deze zenders toch ook niet de bedoeling zijn? Bug of geen bug, bij xs4all TV konden we wel opgenomen commerciele programmas spoelen.
  4. Gebruiksonvriendelijke en nog steeds te trage interface/TV gids. Veel te veel kliks om ergens te komen. Niet intuitief.
  5. Geen zender nummer op TV ontvanger zichtbaar, geen display aanwezig.
  6. Content reclame tijdens navigeren zoals voor Canal Series+
  7. Zenders waarvoor extra abbos nodig zijn zichtbaar in lange gids lijst.

Freedom is prima maar Canal kan echt stukken beter.

Dit bericht is op verzoek verplaatst naar Verbeteringen software Amino

4 likes

@mcp
Dit topic is gestart zodat mensen kunnen aangeven hoe zij denken over de samenwerking. Open en transparant.

Alhoewel het TV signaal duidelijk is, iedereen TV kan kijken, zal hier niemand beweren dat de ‘extra’ functies niet optimaal werken. De interface is inderdaad voor verbetering vatbaar.

Om de discussie hierover niet te laten verweven met gewenste verbeteringen en het onnodig herhalen (je doel wordt er juist niet door bereikt) is hiervoor een apart topic actief en verzameld in een overzicht waarmee Freedom en Canal Digitaal aan de slag kunnen. Deze topics heb je vast al gezien en ook dat je genummerde punten daar zonder uitzondering al zijn behandeld en opgenomen.

Graag zou ik je willen uitnodigen je genoemde punten te verplaatsen naar het hiervoor bestemde topic en vragen of je met opbouwende kritiek daar een positieve bijdrage zou willen leveren.

Dag Michael,

Prima om in de community te peilen hoe gebruikers denken over de samenwerking. Aan mijn kant zou ik constructiever kunnen meepraten als ik meer zou horen van freedom / CD wat die samenwerking behelst en wat voor doelen en timing ze beogen.

Nog een suggestie: er is een lijst met bugs en verbeterpunten die aangevuld kan worden met nieuwe punten. Is er een manier om af en toe te checken welke van die punten nog actief zijn, of al opgelost? Sommige punten loop ik dagelijks tegenaan, maar het lijkt me niet zinvol dat elke dag naar de helpdesk te sturen. Maar … wat voor termijn is redelijk voor een evaluatie of voortgangsrapport?

1 like

Hallo Roeland. Je punt is zeer begrijpelijk vooral omdat het zo een heet hangijzer blijft.

Graag zou ik je daar antwoord op geven en samen de goede ideeën ‘afstrepen’, bijwerken en structureren zodat er duidelijk over kan worden gecommuniceerd. Het is echter aan het team van Freedom zelf om bekend te maken wat de status is, welke punten wanneer worden opgepakt (als ze al niet reeds in bewerking zijn). Het team van Freedom heeft zelf aangegeven dat ze pas verbeteringen aankondigen als het klaar is.

Het is duidelijk dat we allemaal de werking van de Amino verbeterd willen zien. De punten die we als forumleden naar voren hebben gebracht en verzameld worden gemonitord.

Het overzicht wordt bijgewerkt. Zodra er voortgang door Freedom wordt aangekondigd kunnen we meer vorm geven aan het overzicht.

1 like

Als het zo door gaat is het voor mij nog 10 maanden en 12 dagen ergernis. Daar na of zelfs eerder weer lekker terug naar KPN ( XS4ALL ). Het dure jaar van Freedom, verdien ik dan wel weer terug door eerste 6 maanden € 35 / maand , ik ben het spuug zat, ben nou nog steeds niet gewend aan dat k@t CD.

Ik heb net even de tijd genomen om zo goed als alle posts in dit topic door te nemen omdat de TV dienst van Canal Digitaal inderdaad nog wat verbeterpunten heeft. Met name de achterban tevreden houden is hierbij het doel.

Allereerst, hulde aan @Michael! Het overzicht van wensen is een fantastisch lijstje geworden voor Canal Digitaal. Ik hoop dat ze hier mee aan de slag kunnen.

En ik ben eigenlijk ook wel tevreden over een aantal punten van de Canal Digitaal dienst.
Ik vind met name de livetv(.canaldigitaal.nl) omgeving geweldig en een enorme verbetering t.o.v. KPN / XS4all! Ik merk ook met grote regelmaat dat deze wordt aangepast, en nieuwe features vertoond, zoals de Canal+ series, aanpassingen in de interface, en fijne opties als verderkijken, je opnames inzien etc. Heel prettig! De app van Canal Digitaal komt hier in grote mate mee overeen.

Mijn enige wensen hierin zijn:

  • een 1080P stream
  • kunnen switchen van kanalen met mijn keyboard (pijl links, pijl rechts) i.p.v. met de muis op het < of > icoon klikken in het scherm.
  • in het overzicht “Live TV” de zendernamen vermelden. Ik ben niet visueel ingesteld, en heb soms veel moeite om de zender te vinden die ik wil kijken.

De (software van de) tv ontvanger (Amino) is denk ik de zwakke schakel. Persoonlijk heb ik deze vervangen door een goedkope androidtv waarop de Canal Digitaal app (en Netflix, Amazon, Youtube, Spotify) staat en daarmee is mijn achterban tevreden.

De probleempunten van de tv ontvanger zijn reeds door anderen al vermeld, dus laat ik buiten beschouwing. De ontvanger staat nog wel in mijn slaapkamer, zodat ik de ontwikkelingen kan volgen.

ga zo voort Freedom en Canal Digitaal! Ik heb er vertrouwen in dat het een zeer goede TV dienst wordt.

1 like

@Reneetje Heb jij je niet gerealiseerd dat toen je een account nam bij freedom je in zee ging met een prachtig en zeer lovens waardig nieuwe provider in ontwikkeling? Dat er nog tekortkomingen en wellicht zelfs slechte domme zaken ter verbetering zijn is niet verbazend. Heb vertrouwen het gaat goedkomen… Je hebt toch geen account alleen voor de TV ofwel? In dat geval zijn er i.d.d. andere en misschien betere provider keuzes te maken.

Wat schuift het om Freedom steeds onderuit te halen?? Veruit de meeste abonnees hebben uitermate veel waardering voor wat Freedom in 1jaar gerealiseerd heeft. Ik vind Freedom een verademing t.o.v. andere providers die met kortingen en hoge snelheden adverteren maar bij een probleem zijn ze niet thuis.

2 likes

Terug naar xs4all kan sowieso niet, want die bestaan niet meer. Dat wordt dan kpn met de oh-zo-geweldige xperia box. Veel plezien met die ellende.

Maar kijk ook eens naar de laatste reviews (bijvoorbeeld op tweakers.net) van xs4all de huidige nog niet overgestapte klanten (met nadruk klanten, want leden zijn het niet meer dankzij kpn). Het goede en betrouwbare xs4all wat je verlaten hebt bestaat niet meer. Zeer veel klachten over wegvallende internet verbindingen, vaak meerdere keren per dag en soms meerdere minuten lang en als die niet wegvalt, vele storingen op de tv uitzendingen. Ook de laatse update van het tv pakket van kpn schijnt pure ellende te zijn aldus de reviews.
Je wilt echt niet afhankelijk zijn van de brakke verbindingen die je nu bij kpn krijgt.

Het belangrijkste, de internet verbinding van Freedom is superieur. De tv die we via CD krijgen is nog verre van ideaal, maar er wordt in ieder geval hard gewerkt aan verbeteringen, terwijl kpn alleen maar werkt aan betere verdiensten en niet aan betere kwaliteit.

2 likes

Ik heb inderdaad niet alleen een discount voor TV. Ik heb wel een gezin wat bestaat uit meerdere personen, die wel eens op internet zitten en mailen, maar zeker ook TV kijken in de avond uren. Ik heb er genoeg van om elke keer de afstand bediening het batterijklepje en de batterijen te zoeken en het zootje weer in elkaar te moeten zetten, wat een frustratie. En zal meteen zeggen, dat die personen binnen mijn gezin een goede opleiding en opvoeding hebben genoten, voordat ik daar weer mee aangevallen wordt. Maar ik ben alleenstaand en een tevreden ex. XS4ALL klant in dit forum. Ik heb geen aandelen in freedom internet, maar ik vraag mij wel eens af, of die personen met die schildjes dat ook niet hebben,.

Nu je het zegt, zou best wat aandelen in Freedom willen hebben :innocent: :innocent:
Maar serieus, ik ben net als jij een betalend lid van Freedom.

En iedereen is het met je eens dat CD nog niet is wat het moet zou moeten zijn (maar ongetwijfeld wel gaat worden). Maar besef wel, waar kpn bezig is xs4all steeds verder te slopen, is freedom bezig om het steeds beter te maken.

Maar niemand wil jouw persoonlijk aanvallen, iedereen is hier om elkaar en Freedom te helpen om alles steeds beter te maken. Ik hoop dan ook echt dat je je niet aangevallen voelt, dat is absoluut niet de bedoeling (en zelfs niet toegestaan volgens de voorwaarden van deze community, waar wij mods dan ook op toe dienen te zien)
Het was voor mij en mijn gezinsleden ook best erg wennen aan de nieuwe interface na tv van xs4all. Maar zoals gezegd, xs4all is niet meer wat het is geweest, en gezien de ervaringen van mensen die nog wel bij xs4all zitten, is de tv inmiddels veel minder dan wat we nu bij CD hebben.

Ik hoop dan ook echt dat jij en je gezinsleden nog wat geduld op kunnen brengen, afwachtend op wat Freedom en CD samen ons kunnen gaan bieden.

Maar je moet toegeven, een loslatend batterijklepje, waar heb je het over, stukje plakband lost dat probleem simpelweg op.
Maar los daarvan, ik kan je echt een Logitech Harmony aanraden. Zelf heb ik de goedkoopste versie, de harmony 350. Logitech Harmony 350 bij informatique in Bergschenhoek te bestellen voor nog geen 5 tientjes.

Beste Anton dan moet je toch maar eens op marktplaats kijken daar heb ik alvast een fritz!box 5490 aangeschaft voor € 46+ 6,95 verzend kosten. Die fritz!box geïnstalleerd op freedom glasvezel aansluiting en wekt perfect. Ligt dus alvast klaar.

Ik weet niet of kpn toestaat dat je je eigen router plaatst, in het verleden was dat in ieder geval niet het geval, maar dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

Prima dat je dat antwoord schuldig moet blijven. maar ik verwacht van de forumleden met een schildje, dat ze niet zo maar iets roepen op dit zo belangrijk forum, maar eerst nagaan wat er dan wel mogelijk is bij verschillende providers.
Maar ik wil wel op dit forum kenbaar maken, en hoop dat er iemand is, of dat Freedom internet persoonlijk met mij contact opneemt, of het mogelijk is om Freedom te verlaten en geld terug na rato. En dat Freedom mij de gelegenheid en tijd geeft om over te gaan naar een ander provider. Dan zal ik mijn inloggegevens kwijt zijn voor dit form, maar tevens mij niet meer op dit forum laten zien.
Zolang dit niet het geval is , leven we in een vrij land met vrije meningsuiting, en zal ik het als ik dat nodig vind mijn kritiek in dit forum vooral op het TV gedeelte van CD blijven geven. Het lijkt mij een goed voorstel.
Ook wil ik vermelden, dat ik het abonnement van freedom , heb aangeschaft via internet, en ik niet de gelegenheid heb gehad, om het product te bekijken en uit te proberen, anders had ik het hele spulletje teruggestuurd. Freedom pakt dat link aan, deze bedenktijd zit in de tijd, die zit tussen bestellen en aansluiten. Die bedenktijd die ik niet heb gehad, ga ik via juridische wegen alsnog bekijken.

Ter info:
Het Overzicht van suggesties met als doel om de werking van de TV-ontvanger te verbeteren is bijgewerkt

1 like