Schommelende latency met nieuwe Freedom verbinding

Na verder onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel iets meer nodig heb dan alleen een nieuwe router.

Ik heb ten eerste een mediaconverter nodig die of de specifieke e-fiber aansluiting heeft die ik nodig heb, of een sfp module ingang heeft. In het tweede geval moet ik ook nog de juiste module halen.

Dit begint nu dus wel een duur grapje te worden. Met de lak aan behulpzaamheid van AVM weet ik niet of dit probleem uberhaupt opgelost zal worden. De tekortkoming van bridge mode geeft deze router ook niet veel bonus punten

Het makkelijkste zou zijn om een router te kopen met de specifieke glasvezel module. Naar mijn weten is AVM de enige provider van routers die standaard met deze glasvezel poort komt. Enig idee of bijvoorbeeld de 5590 dit probleem ook heeft?

Edit: ik heb besloten dat een mediaconverter die een sfp module support het handigst lijkt. Iemand enig idee welke module de fritzbox 5530 gebruikt zodat ik niet een nieuwe kabel hoef te kopen voor de mediaconverter? :slight_smile:

Freedom kan je waarschijnlijk wel een mediaconverter leveren i.p.v. de Fritz!Box, daarna kan je bijna elke router erachter hangen die je zelf wilt (d.m.v. een ethernet kabel). Waar je eigen apparatuur aan moet voldoen en de benodigde instellingen kan je vinden op Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

Dankjewel! Ik zal ze morgen even bellen

Mijn (iets meer dan) 2 centen, omdat ik denk dat “schommelende latency” hier meer op één specifiek apparaat duidt dan op “de verbinding”.

ICMP cq ping wordt wel vaker gethrottled. Bij het uitvoeren van traceroute zie je soms dat tussenliggende hops hogere latency of loss vertonen. Als de latency bij één hop verder weer “normaal” is en geen loss vertoont is dat typisch gezien een bevestiging dat ICMP wordt gethrottled op die betreffende hop, in plaats van dat dit een indicator is van een té volle lijn.

@bellenblaas je zei eerder in dit topic al: “Ik merk er verrassend genoeg niet veel van maar dit lijkt me niet bepaald de bedoeling”. Dat eerste lijkt me het belangrijkste. Interessanter wordt het als het structureel optreedt bij het andere internetverkeer en je er last van krijgt.

Overigens kan de wisselende latency die je in je eerste post noemt ook nog door allerlei andere factoren komen. Zit de andere persoon óók op het netwerk van Freedom Internet, of gaat dit via een andere ISP, vanaf wat voor type verbinding wordt de ping uitgevoerd, is de heenweg van de ICMP echo request (“ping”) hetzelfde als de terugweg voor de ICMP echo reply (“pong”), en zo kan ik nog wel meer dingen bedenken. Anders gezegd: ik zou me er niet direct blind op staren.

Uiteindelijk is de Fritz!box een consumentenapparaat met meerdere functies, maar met beperkte resources qua hardware. Er moeten dus concessies gedaan zodat het over de gehele breedte okay genoeg werkt. Als strakke pingtijden een echte must zijn (ik denk zelf dat dat niet zo boeiend is) wordt het inderdaad tijd om apparaten te gaan koppelen die eerder 1 doel dan 10 doelen hebben. En daar heb je ook weer gradaties in. Alles apart (mediaconverter, router, firewall, switch, losse access points voor WiFi), of deels gecombineerd (router/firewall/switch, losse access points). Dat loopt wat meer in de papieren dan de €145 die de Fritz!box 5530 ongeveer kost.

Anekdotisch: in de prachtige tijd van de WRT54GL router/access points had ik zo’n apparaat in eerste instantie als router en access point ingesteld. Met een wifi-apparaat kon ik dan iets van 16mbit/s halen richting het internet. Toen ik een ander apparaat (ik denk een oude PC) als router had ingesteld, en de WRT54GL puur als access point gebruikte, ging die snelheid omhoog naar een whopping 22mbit/s.

1 like

Hoi

Voor de liefhebbers wat grafiekjes;
http://www.sput.nl/wan-stats/
Dit is met een 50 Mbps glas abonnement, een ZTE ZXHN F3100 NTU en een Linux PC als router.
Als ik het me goed herinner zijn er ook door anderen dit soort grafiekjes gepubliceerd.

Noot: DSL heeft een veel grotere latency.

Vr.Gr,
Rob

Hoi, ik heb ook ernstige problemen sinds kort met de Ltency tijd. Die schommelt constant tussen de 2 ms en 110 ms. De grafiek lijkt op een hartslag van een topsorter. Ik heb er wel last van omdat TV schrokkerig beeld geeft en soms mijn verbindig doodvalt. Gek genoeg op het 5G netwerk heb ik bijna geen last hiervan.
Ik ben een leek op dit gebied en heb de Helpdesk een mail gestuurd maar helaas nog steeds geen reactie. Ik heb de FB 7590.en kijk TV via Wifi.

Kan goed een probleem in de WiFi zijn. Sluit eens een laptop bedraad aan op de Fritz!Box, heb je dan ook schommelde pingtijden?

Ok, ga ik uit proberen.

@gmulder Beetje laat maar misschien toch het noemen waard, maar het bleek dus dat in de periode van deze pibg spikes de rest van het netwerk (wifi) het nog veel zwaarder te verduren kreeg.

Het duurde echter wel een tijdje voordat ik erachter kwam omdat ik zelden van wifi gebruik maak :slight_smile:

Grove schatting, maar ik zou durven zeggen dat de 2.4Ghz maar ook de 5Ghz netwerken zowat elke 20 minuten eruit zouden liggen.

Desontdanks dat het nu opgelost is ga ik tóch een andere router nemen