Senioren overwinterabonnement

Getrouwd met een buitenlandse zullen we vanaf juli 2022 met pensioen gaan en in twee landen afwisselend wonen (steeds max 8 maanden in het buitenland). Nu kan ik in IJsland in 1 dag mijn TV en internetabonnement activeren en deactiveren als we er niet zijn. Wij willen natuurlijk graag steeds dubbele kosten vermijden op abonnementen die we niet steeds nodig hebben.

Ik vroeg mij af of Freedom voor senioren die hetzelfde vraagstuk hebben als wij een low profile pakket willen ontwikkelen (bv alleen jaarhuur betalen voor de router en als je weer in Nederland bent even bellen/mailen om het signaal te activeren waarna je hiervoor per maand betaalt voor de internetverbinding). Ik denk eraan het Canal TV-abonnement op te zeggen na dit jaar; er zijn voldoende streamingdiensten en mediatheken in Duitsland die het beter doen. Eens kijken of Canal beter wordt.

Het zou mooi zijn als men daarover zou willen nadenken. Ik neem aan dat er meer senioren zijn/komen die met hetzelfde vraagstuk zitten als wij.

Zo hoeven we niet op te zeggen en alles op te sturen om ons later weer aan te melden. Ook voorkom je zo dat men Freedom verlaat om bij terugkeer een andere provider te kiezen.

Ben benieuwd naar de reacties. Zou freedom denk ik hiermee wel apart op de kaart zetten. Niemand biedt iets dergelijks aan.

1 like

Volgens het principe van het schorsen van de Motorrijtuigenbelasting?

Zonder TV, dus alleen internet en e-mail in dit geval. Dus met een e-mail-only is de boel gedekt in IJsland, bij terugkomst in NL gaat het alleen om het heractiveren van het internetabonnement? Geen FRITZ!Box in bruikleen?

Biedt de IJslandse provider ook goedkoop mobiel internet abonnementen aan?

Wat wij nu hebben bij Freedom: internet op jaarbasis/gehuurde Fritzbox 7590/Canal TV basis.

Mobiele abonnementen bij T-mobile 2 jaar, dit jaar aflopend (ook daar moeten we een andere abonnementsvorm kiezen; de zaken heroverwegen). De Nederlandse mobiele providers rekenen namelijk bij langer buitenlands gebruik gewoon roamingtarieven na een bepaalde vakantieperiode. Dan is een lokale provider goedkoper.

Ja de IJslandse provider biedt ook mobiel bellen aan. Overigens is alles met internet in IJsland glasvezel.

Voordat er gekeken kan worden naar een Seniorenabonnement kan ik me voorstellen dat het beschikbaar stellen van de FRITZ!Box ook financieel uit moet kunnen voor Freedom (zowel qua economische- als technische levensduur). Een FRITZ!Box (een jaar lang) ongebruikt op je Nederlandse huisadres levert niets op wanneer daar geen abonnementsgeld tegenover staat.

In de wetenschap dat je als klant feitelijk opzegt, weliswaar met de intentie om ‘om het jaar’ weer aan te sluiten, wordt dan van Freedom verwacht dat zij naast het risico van opzegging (alsnog bij terugkomst in NL), ook de volledige afschrijving van de FRITZ!Box voor haar rekening neemt.

Voor wat betreft mobiel, doelde ik niet op mobiele telefonie maar op Mobiel Internet abonnement. Wanneer je via de IJslandse provider een giedkoop mobiel data-abonnement voor Europa kunt afsluiten en je combineert dat met een Freedom e-mail-only abonnement zou het kunnen zijn dat je behoefte continue gedekt is (afhankelijk ook natuurlijk van je wensen).

Een aardige suggestie om in IJsland te onderzoeken (mobiele Europa databundel). Mijn Proton betaald e-mailaccount gebruik ik ook onafhankelijk van een internetprovider. Bedrijfseconomisch kan men natuurlijk de afschrijvingscomponent bovenop de FB huurprijs zetten. Geen probleem. Dan is de klant altijd verzekerd van de nieuwste FB (een service waarvan de klant gelukkig wordt en voor Freedom het kostenneutraal loopt). Ook houd je zo een lijn naar Freedom (even bellen en het signaal zit er weer op). Wij zullen max 8 mnd in IJsland zijn en 4 mnd in Nederland of 6/6 mnd. Dit in verband met Nederlandse verzekeringen CAK (na 8 maanden ziet men het in Nederland als een emigratie naar …).

Een E-mail only abonnement. En Europa mobiel data-abonnement. Eens onderzoeken wat er op dat vlak is. Dank voor de denkrichting. Misschien ook een idee voor Freedom iets dergelijks te ontwikkelen voor de seniorenmarkt. Helaas is het demografisch zo dat er meer ouderen zullen zijn dan jongeren. Een mooie markt om iets voor te ontwikkelen lijkt mij.

Helemaal mee eens. Het is aan Freedom Internet om te bepalen of ze dientenpakketten voor deze groep willen aanbieden, aangenomen dat deze doelgroep zelf zich natuurlijk aangesproken voelt door de propositie van Freedom Intetnet en Freedom niet vertaald als gratis/goedkoop.

De toename in vraag naar campers alleen al geeft aan dat er een goede afgebakende markt is voor ‘flexibele’ diensten.

Voorzienbare problemen vragen om inventieve oplossingen:

FritzBox-modem ?

Hier zie ik 2 oplossingen voor: (maar er zijn er vast méér)

  • 1 Een ‘wissel’-klant koopt het modem, dus de afschrijving komt voor de klant z’n rekening, die daar de abonnementsvrijheid voor terugkrijgt
  • 2 Bij deze flexibele abonnementen de FritzBox-huur op jaarbasis verrekenen (liefst vooraf)

Met creativiteit kom je verder.
Natuurlijk snap ik wel dat dit ‘eventjes zakelijk regelen’ niet zo eenvoudig is.
Omdat :spraydot: Freedom kwalitatief als goed wordt gezien, worden de wensen natuurlijk ook wat groter. Zie dat maar als :ok_hand: compliment.

toen ik in IJsland was, zat IJsland niet in de EU, dus ook geen EU-roaming!!!
Tegenwoordig dus wel. Heb het zojuist nagekeken.

Op zich vind ik het een interessant idee. We willen hier in de toekomst best wel verder over nadenken maar zal ook de medewerking van de netwerkeigenaren (KPN, ODF, E-Fiber, etc) daar die nu aan ons altijd een jaar berekenen bij een nieuwe aansluiting. En ook geen opties tot tijdelijke stopzetting bieden. Hiervoor is dus een complete mindshift nodig in breedband Nederland. Veel heeft hier overigens te maken met de hoge aansluitkosten bij een nieuwe klant. Hiervoor wil men (ook wij) dat een klant minimaal een jaar afneemt om hiervan een deel terug te verdienen.

2 likes