Sinds het onderhoud van woensdag 21 jan. is de pppoe overdag op een paar dagen overdag onderbroken maar gelijk weer hersteld. (Wat eigenlijk bijna nooit voorkomt…)
Nu vannacht tussen 03:11 en 03:16 uur is de verbinding weer onderuit gegaan met als resultaat dat er van de 100/30 nog maar 11/1 over is…
Ik heb een FB 7581 in full bridge staan en vervangen door een reserve exemplaar met hetzelfde resultaat..
Heeft dit met het onderhoud te maken of is dit zeer plaatselijk, ik woon in Zwolle.
Dank voor je antwoord, maar vanaf 11.48 uur is de dsl training vanzelf na een korte onderbreking opnieuw begonnen en is de snelheid vanzelf langzaam opgelopen naar ↓ 111,1 Mbit/s ↑ 31,9 Mbit/s.
Op VVDSL verbindingen zit SRA (Seamless Rate Adaptation), dus die zou al vrij snel weer de snelheid omhoog moeten hebben gezet.
Ineens een lagere snelheid zou kunnen komen door onderhoud of uitval van de verbinding zelf. Zorg er dus altijd voor dat (zeker bij (V)VDSL en VPLUS verbindingen (zowel pair bonded als enkele lijnen) de DSL kabel (van ISRA naar modem) niet langer is dan 2 meter. (En ja er zit een kabel van 4 meter bij de FRITZ!Box, maar die gebruik ik zelf liever niet).
Controleer bij het ineens inzakken van de verbinding ook altijd of de verbinding over een korte tijd vaker uitgevallen is. Instabiliteit wil ook nog wel eens de oorzaak van lagere intrain snelheden zijn bij DSL verbindingen (maar dat is dan vooral bij lijnen zonder SRA).