Smart! Gateway icm Fritz!box 5590 met Firmware 7.90-113900 BETA

Nadat ik de laatste beta (voor mij ook echt de laatste beta) had geïnstalleerd op mijn 5590, was de verbinding weg met mijn Smart! Gateway, die ik via Wifi laat communiceren met de 5590. De Gateway werkte gewoon maar geen GUI (ip nummer reageerde niet) en de 5590 gaf ook geen smart home componenten.

Nadat ik de configuratie van de 5590 had doorgeworsteld zag ik dat deze optie bij

Wifi > Beveiliging > ‘Beveiligingsinstellingen voor de Wi-Fi-toegang optimaliseren voor een betere compatibiliteit met oudere Wi-Fi-apparaten’

was uitgevinkt. Nadat ik die weer had aangevinkt werkte de verbinding met de Smart Gateway ook weer.

De beveiligingsinstellingen worden daarmee aangepast voor een betere compatibiliteit met oudere Wi-Fi-apparaten. Voor de 2,4 GHz-band wordt WPA2 geactiveerd en zo nodig wordt het beveiligd aanmelden van Wi-Fi-apparaten (PMF) gedeactiveerd.

Vraag mij wel af wat AVM onder ‘oudere apparaten’ verstaat, want de Smart Gateway (die ik nieuw had gekocht) is slechts een jaartje oud.

! Let op: bij apparaten met Wi-Fi 7 zijn er dan eventueel geen Wi-Fi 7-verbindingen meer mogelijk via ‘Multi Link Operation (MLO)’!

Beta 113900 heeft een kronkel en zet de MAC van apparaten die WPA3 kunnen op de blacklist.
Wat er nog meer mis is. Heb ik niet onderzocht.
Na bevestiging van andere testers heb ik een recover gedaan.

Wat de oude apparaten betreft, sommige kunnen niet overweg met de roaming.
Ik heb een nieuwe Energyflip gehad, die deed het helemaal niet.
Sommige omvormers voor zonnepanelen hebben dat ook.
Dit beperkt zich niet op de Fritzbox. Het huismerk van KPN heeft er ook last van.

Als ze schrijven in de gebruiksaanwijzing dat het een 2.4 Ghz apparaat is
en dat je 5 Ghz uit moet zetten. Wees gewaarschuwd.

Zet ik dan mijn oude 7170 aan, heb ik wel verbinding.

Er zijn dus nieuwe apparaten te koop, die een stokoude wifi hebben.
Hier in de buurt, heeft ook iemand zo’n stuk bagger aan staan.
Die probeert soms 50 keer per uur contact te krijgen met mijn wifi.
Nu heb ik een nieuwe Fritzbox en nieuwe SSID en nieuwe wachtwoorden.
Maar het domme ding gaat gewoon door.
Aan het MAC adres te zien, een ding uit de Aktion.

Als je AVM vraagt, gaan ze het vriendelijk onderzoeken.
Als het een fout in een Fritzbox is, passen ze het aan.
Als jouw nieuwe apparaat zich niet aan de norm houdt, krijg je dat ook te horen.

Ik zet de beveiliging niet lager omdat een apparaat niet overweg kan met mijn MESH WiFi
Ik heb apparaten die al jaren oud zijn en nog steeds keurig mee doen op de WiFi.

Gelukkig hoeft de 5GHz meestal niet permanent uit, maar alleen bij het aanmelden van een apparaat welke alleen 2,4GHz ondersteund.

Mijn ervaring is dat het ook scheelt van welke fabrikant het apparaat is. De Miele wasmachine en droger van oma zijn ook 2,4GHz only, maar melden zich prompt aan, zonder enig probleem, op de WiFi via WPS. (Op een zijdelingse noot: Oma is redelijk doof, dus ze hoort de apparaten niet piepen, zelfs bij maximaal volume niet, de buren horen het dan wel :see_no_evil:. De app wordt niet gebruikt om de apparaten in te stellen, maar alleen om Oma te attenderen op het afronden van de programma’s, lagere frequenties zoals het rammelen van de smartphone door de trilmotor op de tafel/kast/etc. dat hoort oma nog uitstekend.)

Een AEG stoomoven aanmelden vereiste het tijdelijk uitschakelen van de 5GHz, maar blijft daarna zonder enig probleem verbonden via de 2,4GHz met ingeschakelde 5GHz.

Beide situaties is MESH Wifi ingeschakeld met een identieke SSID voor 2,4 en 5 GHz.