Snelheid laag in het begin?

Sinds gisteren gigabit internet gekregen maar de snelheid is wat vreemd. 250Mbps down en 650Mbps/750Mbps up. De snelheid gisteren was wel lager en de monteur had het er over dat het wel een dagje nodig had dat alles lekker ging . Klopt dit? Is dit nodig en is het daarom zo dat de upload snelheid zo veel sneller is dan de download snelheid? (alles is trouwens bekabeld hier - dus geen WiFi snelheid)

Ik heb met diverse apparaten/systemen gestest trouwens. Mogelijk toch een ‘verborgen’ instelling die niet aangevinkt is? :slight_smile:

Ik weet niet wie de vezel leverancier is maar bij de KPN was de upload snelheid pas na een aantal uren aangepast door de KPN.
Freedom stelt jouw download snelheid in die staat dus waarschijnlijk nog op 200 Mbit/s.

Ik heb het Freedom Fiber 1Gbit pakket, en het lijkt zo dat het met stapjes sneller wordt. Wel normaal dit?

Ter info - snelheid is nu veel sneller/beter, het had dus even nodig :slight_smile:

De techniek heeft geen tijd nodig, het is de instelling van ratelimiters die aangepast moet worden.

Direct bekabeld op de router haal ik een downloadsnelheid van ongeveer 180 Mbps bij max 200 Mbps.
Via WIFI is dat ongeveer 18 Mbps.
Is dit grote verschil normaal?

Dat hangt er vanaf. Er is nogal wat van invloed.

  1. hoe goed is het wifi signaal
  2. hoeveel AP’s zijn er binnen ~ 50 meter
  3. muren tussen AP & Mobiel toestel
  4. instellingen van WiFI kanalen tov.
  5. niveau van WiFI (het aanzetten van compatibility met “antieke” toestellen betekent ook een beperking van snelheid),
  6. andere clients, max snelheid van het langzaamste apparaat zal zeker niet overschreden worden.
  7. nabijheid van aquarium
    (Ddezez lijst is niet uitputtend).

Ik heb sinds vandaag gigabit van Freedom en lijk ook nog op 200 MBit/s te zitten. Dat had ik tot vannacht bij KPN.

Worden die limiters soms op vaste tijdstippen of intervals aangepast?

Of de limiter is er door KPN nog niet afgehaald… (kan vergeten worden).

Hi,

Er lijkt een groter probleem te zijn. Ik heb hetzelfde (maar met sommige netwerken). Speedtest.net is bijvoorbeeld traag (ergens tussen de 200 en 400 MBit/s) maar het downloaden van een game via Steam gaat wel met maximale snelheid. Het werkte hier een aantal maanden fantastisch, maar sinds kort heb ik dus problemen met sommige netwerken.

Ik heb al een ticket lopen en de helpdesk gaf aan dit probleem vaker te zien op KPN/WBA en dit te onderzoeken. Deze speedtest kwam (als een van de weinige) wel boven de 400 MBit/s) maar nog lang niet in de buurt van de 1000 Internet Speed test : Test your broadband connection - nPerf.com. Het kan bij jou natuurlijk de limiter van KPN zijn, maar potentieel ook dit probleem. Zoek even wat speedtests van verschillende netwerken om te kijken of je daar wel hogere snelheden haalt.

Het lijkt wel alsof er op de downstreams verkeerde QoS wordt toegepast.

Ik heb dezelfde terugkoppeling van de helpdesk ontvangen. Ben echt benieuwd naar de oorzaak.

Ik ben recent ook van XS4KPN overgegaan naar Freedom. Van 200/50Mb VDSL pairbonding naar 200/200 glas. Bij mij ook hetzelfde fenomeen. Rond de 190Mb down maar 385 up… Toch al een paar dagen nu. Verbinding en werking overigens prima in orde…