[Social Media:] Ontwikkeling in NL

Dit topic is opgestart om de ontwikkeling van de sociale media in Nederland te volgen en de discussie erover een plaats te geven in maatschappelijk en politiek (algemeen) opzicht.

De oorsprong van dit topic is het draadje "Reuring over Whatsapp…

Soms zie ik mensen van onze regering op tv.
Die vertellen soms ook dat ze elkaar een WhatApp bericht sturen.
Zouden ze dat echt op WhatsApp doen?
Dan is het wel heel erg veilig. :clown_face:

1 like

Dat is ook het geval bij Covid-19, in 2010 en ik denk ook al eerder in (te?) kleine kring, werd er aan de bel getrokken over omstandigheden die kunnen leiden tot een virus uitbraak…, maar het moet blijkbaar eerst echt uit de klauw lopen. (Ondanks historische voorbeelden).

Tja, en dat pleit wat mij betreft toch voor een meer decentrale mogelijkheid zoals Matrix/Synapse. Overigens zijn er service providers die dergelijke services commercieel en met support aanbieden. Voor de mensen die het zelf kunnen, is het ideaal om je eigen servertje te hebben voor je berichtenverkeer.

Wetgeving is ook van toepassing op bijvoorbeeld de diensten van Librem. Nadeel van Librem One is dat de dienst bijna zeker onder de Amerikaanse wetgeving valt. De doelstellingen en de dienstverlening zijn prima in orde, maar als dienstverlener zullen zij kwetsbaar voor de Amerikaanse justitie die ook nog eens minder bescherming biedt aan niet-Amerikanen die zulke diensten gebruiken.

Dat zie ik niet gebeuren.
https://tweakers.net/nieuws/106385/computers-van-technische-installaties-tweede-kamer-dateren-van-voor-1992.html
https://www.kcwj.nl/kennisbank/draaiboek-voor-de-regelgeving/hoofdstuk-2-formele-wetten-op-voorstel-van-de-regering-n–9

  • Internet Explorer alsmede toegang tot het Rijksportaal; :thinking:

PS: Sorry voor de ontsporing maar IE en dan zelfs zonder versie :frowning:

Ook op Europees niveau wordt nagedacht over open Internet en open standaarden en het voorkomen van lock-in door proprietaire software.

Ref:
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/open-internet-net-neutrality
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/open-standards
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/internet-access/index_en.htm

Overigens zijn er zorgen over de beschikbaarheid van het Internet als drager van veel sociaal economische activiteiten. Commerciele marktpartijen hebben geen/weinig incentive om te investeren in de nodige redundantie – dat zijn immers ‘onnodige’ kosten – en het is de vraag of op Europees niveau investeringen nodig waarmee betere beschikbaarheid kan worden gerealiseerd.

1 like

Zou kunnen @anon17744841. Een combinatie kan natuurlijk ook, zeker met open standaarden. :grinning:

Ze kunnen daar wel over nadenken maar onderhand worden wij met z’n allen gedwongen om proprietary services te gebruiken. Als je bij werk.nl binnenwandelt willen ze heel erg graag dat je een linkedin- en/of facebook account aanmaakt. Alles en iedereen wil via Whatsapp met je communiceren: gemeentes, rijk, talloze bedrijven.

Als de belastingdienst ‘veilig’ wil communiceren met bedrijven dan moet dat sinds enige tijd met certificaten. In principe een uitstekende zaak. Maar in plaats van dat ze die zelf beschikbaar stellen moet je daarvoor naar ‘de markt’. Voor certificaten bestaat die uit drie of vier partijen die er dus gewoon 750 euro per 3 jaar voor kunnen vragen.

Overheid en bedrijfsleven zullen altijd voor de goedkoopste oplossing gaan. Maar uiteindelijk betalen wij daar met zijn allen een hoge prijs voor aan ‘de markt’, zowel in echt geld als ook moet onze gegevens. En ik zie dat ook niet echt veranderen in de toekomst.

Ik denk dat er ook bij overheden steeds meer bewustwording is, en dat het wat dat betreft zich positief ontwikkelt. Steeds meer overheidsfunctionarissen snappen privacy problemen, en snappen dat ze zich aan de wet moeten houden. Ik zie wel degelijk een beweging in de goede richting.

Dat ondernemers zich sinds kort zouden moeten identificeren met gebruikmaking van authenticatiediensten van ‘de markt’ heeft velen verbaasd. Er is een compensatieregeling voor de kosten, die overigens relatief laag zijn. Waarom de overheid voor deze constructie gekozen heeft is me een raadsel.

Er is genoeg aan te merken op de overheid, en er zal best nog wel wat te verbeteren zijn, maar de richting is goed denk ik. Overigens zijn authenticatiemiddelen als DigiD ook niet gratis, en zeker niet als je het beveiligingsniveau ‘hoog’ nodig hebt. Dan moet je een nieuwe identiteitskaart aanschaffen met PIN.

In het geval van mijn boekhoudende vrouw betekende het aanvragen van uitstel voor haar klanten (enige tientallen) tot 5 jaar geleden een briefje naar de belastingdienst. Dat kostte 1 postzegel en 30 minuten tijd voor het opstellen van het schrijven.

Nu moet er elke 3 jaar een certificaat bij (in haar geval) KPN geregeld worden. Kost 600 euro ex. BTW per 3 jaar. Plus eens in de 3 jaar het installeren van dat certificaat. En dan moet ook dat uitstel zelf natuurlijk ook nog geregeld worden. Hetzij met een speciale module in je aangiftesoftware, of, bij gebrek daaraan via, u raad het al, een derde partij via wiens systemen je dat voor 90 euro ex. btw per jaar kunt doen. Veel meer werk en veel meer geld.

Mijn vrouw klaagt niet (behalve over het feit dat ze de techniek hierachter niet begrijpt maar die laat ze dan maar aan mij over :slightly_smiling_face:) en ook collega’s van haar slikken in plaats van stikken.

Ik echter vind het een mooi voorbeeld van een overheid die, in plaats van zelf een degelijke oplossing te fourneren, dit min of meer over de muur gooit en het voor meer moeite en meer geld aan de markt overlaat. En zo zijn er meer voorbeelden.

1 like

Er zijn geruchten dat Samsung NXP zou willen overnemen :frowning: Mogelijk is een CPU gebaseerd op RiscV een betere ontwikkeling.

Vooralsnog alleen uit 3e hand, op een Librem-5 matrix groep.

Aanvulling:
Toch wel een bron.
Het gaat om chips voor de auto-industrie… Daar heeft NXP wel een vinger in de pap.

Hier een andere bron waarnaar verwezen wordt
En nog een