[Social media:] Reuring over WhatsApp - hoe stuur je meekijkvrije berichten?

We kunnen natuurlijk blijven navelstaren.

Ben benieuwd hoe moeilijk het nu echt is om mensen te bewegen zich aan te melden voor Element/Matrix. Daarom ben ik een Freedom Internet room gestart op Element/Matrix om de proef op de som te nemen. Niet alleen voor mezelf om ervaring op te doen (als relatieve newbie), ook gewoon uit een soort van nieuwsgierigheid, om te kijken wie er de moeite neemt en wat de ervaring is.

#FreedomInternet:matrix.org

Dit betreft dus geen officieel Freedom Internet initiatief!!

Wanneer de Freedom organisatie besluit op domeinniveau de Element/Matrix over te nemen zal dat terstond in beheer worden overgedragen.

edit: toevoeging procedure

Procedure Element/Matrix
Wanneer je een account voor Element/Matrix hebt (aangemaakt) Via Element/Matrix kom je eenvoudig op de Freedom groepsgesprekken.

Verificatie van je account
Om je account te valideren volg je de volgende stappen:

1. Neem deel aan het gesprek “@jouw.username neemt nu deel aan het gesprek” verschijnt
  2. Start een tweegesprek met de/een beheerder (in dit geval @michael_freedom)
  3. Meld je nickname die je gebruikt op het Freedom Community Forum (hier dus)
  4. Je ontvangt van de beheerder een berichtje in je Freedom Forum Inbox (hier dus - zie melding bij je avatar op dit forum, de melding verschijnt in een groen bolletje in de linkerbovenhoek)
  5. Klik/tap op je ‘avatar’ in je Element/Matrix sessie: er verschijnt een menu met het kopje BEVEILIGING
  6. Klik op de optie ‘verificatie starten’ - je vraagt de beheerder hiermee om verificatie
    (alternatief: de beheerder stuurt jou het verzoek om verificatie en je accepteert)
  7. Na wederzijdse acceptatie krijg je een verificatie-reeks in beeld (Emojie-reeks)
  8. Reageer via het Freedom Forum (zie punt 4.) op de beheerder met een reply, vermeldt daarin de emojie-reeks (in volgorde uitgeschreven of screenshot) via PM te sturen
  9. Wanneer aan beide kanten de reeksen overeenkomen, accepteer de melding in beeld
  10. Je verificatie is afgerond

Lijkt ingewikkeld, maar wijzigt zich vanzelf :wink:

De Element/Matrix gesprekken zijn geen vervanging van dit forum, de praktijk laat alleen wel zien dat gespreksonderwerpen via Element sneller tot stand komen, een meer persoonlijk gehalte hebben en meer uitgesproken meningen laten zien. Wanneer je er de tijd voor neemt is het een leuk en leerzaam kanaal met discussies en een mooi verlengstuk van dit forum.

We zien je graag op Element!

3 likes

In WEB 2.0 kan dat ook, alleen de Gateways die mensen kopen gaat het niet, en de echo putten (OK google, Hi Alexa, etc.) die wensen laten uitkomen (hopelijk) werken idd met centrale servers. Maar het kan ook anders, een VPN tussen mobiel en thuis zorgt voor een veilige verbinding en dan kan zonder tussenkomst van derden (Google, Amazon, IFTTT etc.) het een en ander bediend worden.

Dan is er ook geen last van fabrikanten die de server de nek omdraaien waardoor de gateway etc. neit meer werkt.

Meer on-topic:

Kan de FBI meekijken bij Signal:
https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2021/02/08/can-the-fbi-can-hack-into-private-signal-messages-on-a-locked-iphone-evidence-indicates-yes/

@Ronaldbbnl
Naar aanleiding van het filmpje heb ik maar even op Wigle gekeken.
Mijn router staat er idd op.
Een Thomson 780 :rofl:
En ik weet ook hoe die er op gekomen is.
Er was vroeger een website met een programma dat je in je laptop moest zetten.
Een gps aan je laptop knopen.
Als je dan door de straat liep, kwamen alle wifi punten op de website.

Dat de tools voor de encryptie te omzeilen er zijn verbaast denk ik niemand, maar dat Moxie de boel bagatalliseert is wel een heel verkeerd signaal voor een centrale chatdienst dat telefoonnummers van gebruikers registreert. Reden te meer om Signal te mijden en voor decentraal te gaan.

Vandaag is een vergelijking verschenen van WhatsApp alternatieven, in dit geval door PM.

image

Er zijn wel enkele kanttekeningen geplaatst, laat dan ook de footnotes even goed tot je doordringen. Voor meest recente vergelijking en op/aanmerkingen, klik op de afbeelding.

1 like

UPDATE
Op basis van input op de oorspronkelijke vergelijking van alternatieve chatapps is deze vergelijking aangepast

Ik mis nog steeds XMPP oplossingen in dat overzicht.

1 like

Daar heb je gelijk in en er is ook een comment over geplaatst. Het overzicht is beperkt door Douglas Crawford, benieuwd of het aangepast gaat worden o.b.v. de verschillende comments. Desondanks is dit overzicht nu al een mooi vertrekpunt als vergelijker voor twijfelaars, zeker vergeleken met de situatie van enkele maanden geleden.

Dat comment heeft een verkeerde veronderstelling… dat XMPP gecentraliseerd zou zijn en dat is niet OK.
XMPP kan bij uitstek federated werken, het is voldoende om anderen toe te laten op de S2S interface.
(alle XMPP adressen hebben al een User-name @ Domain ).

Het overzicht van Mike Kuketz is misschien iets minder makkelijk te interpreteren maar wel iets meer volledig.

messenger-matrix-preview

1 like

Het overzicht van de Verbrauchzentrale (~Duitse Consumentenbond) uit hun artikel over alternatieven voor Whatsapp / berichtendiensten (DL)

Messenger-Vergleiche_Tabelle_2021_VZNRW.pdf (110,9 KB)

Ik gebruik het nog niet, maar ik kijk er wel naar uit: de app Beeper waarvoor ik me op de wachtlijst heb gezet.

Ze beloven minstens 15 berichtenapps samen te brengen in 1 app door ‘bridges’ te maken naar het ‘matrix’ open platform.

Dat laatste kan je sowieso al gebruiken maar het is lastig anderen te vinden die dat ook doen. Als organisatie of project kan je wel besluiten om voor [matrix] te kiezen als alternatief voor Slack, WhatsApp enzo.

Leden van onze community zijn er te vinden, dat is een mooi begin :wink:

1 like

Beeper lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

NB: the Beeper client app is a fork of Element, but not open source.

De commerciële waarde hiervan hoeft geen betoog. Ook het privacy statement laat open eindjes zien, maar als je daar geen bezwaar tegen hebt zoals bij Whatapp en zelfs verder uit handen wilt geven aan de new kid on the block is het een handige app. Slim ingespeeld op een toenemende vraag.

Ja, lastig hoor. Want liefst trek je al je contacten gelijk naar een [matrix] client. Maar ze zitten allemaal verknoopt in allerlei andere apps. Dus als ‘bruggetje’ is het een waardevol product. Met de belangrijkste en frequentste contacten communiceer je dan via het juiste protocol en voor de rest Beeper. Tot ze allemaal over zijn.

En daar geloof ik niet in.
De grootste groep gaat pas over als ze zelf heel iets ergs hebben ervaren.
Verder is het, ‘ik heb niets te verbergen’.

Ja daar ben ik het mee eens @Erik. De platformen hebben een vanzelfsprekendheid opgebouwd die tot een soort verdovende stemming hebben gezorgd onder gebruikers en weten deze in hun greep te houden.

Zelfs nu WhatApp de reglementen, ondanks protesten en tegen eerdere beloften in, tóch door gaat voeren. Ja, er zijn mensen overgestapt naar m.n. Signal, maar ook deze groep zal niet loskomen van Whatsapp.

Het merendeel zal blijven en dat is verontrustend omdat het aangeeft hoe makkelijk gebruikers zich laten isoleren tot een platform ‘omdat het werkt’, ‘makkelijk omdat iedereen het gebruikt’ en de ‘ik heb niets te verbergen’ argumenten. De consequenties op langere termijn worden niet onder ogen gezien.

Daar komt bij dat een goed platform Matrix/Element maar ook andere diensten, die grotendeels drijven op zeer enthousiaste vrijwilligers en donateurs, als afwijkend wordt gezien en (geheel onterecht) als technisch.

Om de wereldwijde communicatie op één lijn te kunnen brengen zou het publiek gebaat zijn bij een initiatief zoals de door @rrr geopperde Beeper. Helaas blijken gemeenschappelijke belangen en een open standaard nooit het doel te dienen van bedrijven die erachter zitten, ook al hebben ze boegbeelden uit de industrie of mooie woorden van tech-websites.

Een belangrijk verschil tussen hoe de standaarden en protocollen voor internetverkeer of het web tot stand kwamen (en komen) en de standaarden en protocollen voor chat tussen gebruikers is dat leidend is wat er daadwerkelijk gebruikt wordt. In het eerste geval gaat het om professionals die een server te beheren hebben en in het tweede geval een website bouwen. In dat geval zag je ook kortdurende afwijkingen zoals Flash van Adobe, maar dat werd door HTML5 weer gecorrigeerd. Dat werd dan ook gretig omarmd ten koste van Adobe Flash. De professionals denken er wat langer over na dan gewone users.

Maar de keuze van instant messengers door gebruikers is nu verknoopt geraakt met de user interface en het bijbehorende platform, met een of ander verdienmodel waarbij die gebruikers een rol hebben als grondstof. Bij Facebook is dat dan betalen met privacy of aandacht en verknopen met het platform waar dat de norm is). Apps die zich daartegen verzetten hebben het moeilijk. Zeker als de interface kleine tekortkomingen heeft ten opzichte van Whatsapp.

En zo krijg je een heel andere uitkomst dan in de lagere lagen in het netwerk. Wat dat betreft is Beeper een goede zet om al die gebruikers met hun concrete behoeftes te plezieren. Goede interface, de bekende features, maar ondertussen onder de motorkap wel correct.

Dan is het daarna niet zozeer afwachten tot men ervoor kiest om WhatsApp te dumpen ofzo. Eerder is het afwachten tot een dergelijk netwerk kiest voor een ander verdienmodel. Een paar euro per jaar betalen ofzo (en ploep, alle tieners zijn gelijk gemigreerd!) of irritante reclames (nu al bij instagram zichtbaar).

Wat echt het verschil zal maken is wanneer Apple [matrix] gaat ondersteunen vanuit de default app. Hun userbase loopt niet weg, ze kunnen er juist wat mee winnen. Qua user experience is er wel voor te zeggen, past dus Apple. Dat geschakel tussen meerdere chatprogramma’s, dat is geen fijne user experience. Als Android dan ook standaard iets als Beeper gaat brengen dan gaat het snel.

2 likes

Ik moet me er toch eens in verdiepen hoe dat bridgen van andere systemen naar matrix gaat.
Als je het niet zelf doet op een eigen server, kan ik me niet indenken hoe dat veilig moet.

In het verleden ook wel app’s gehad die meerdere chat netwerken aan konden, maar dat beviel nooit.