[Social media:] Reuring over WhatsApp - hoe stuur je meekijkvrije berichten?

Zonder diep in te gaan op specifieke kenmerken, geef ik als voorzet mijn lijstje van netwerken die voldoen aan mijn belangrijkste criteria, gerangschikt naar snelst te implementeren netwerk en verwachte acceptatiegraad

1. Element/Matrix + Element EU

2. Jami (GNU/Jami)

3. Threema

4. Mastodon

5. Nieuw Europees initiatief

Integratie van diensten in één gebruikersvriendelijke applicatie heeft volgens mij de toekomst, in dit kader zou ik een initiatief zoals Gides toejuichen, mits dit zou kunnen worden bewerkstelligd als open standaard en kan voldoen aan mijn persoonlijke overwegingen.

Belangrijkste persoonlijke overwegingen
  • Volledig open standaard
  • Vrij van data collectie en advertenties
  • Europees (juridisch en infrastructuur)
  • Geschatte slagingskans om mainstream te worden
  • Cross-platform
  • Desktop+mobiel
  • Gedecentraliseerd
  • Anoniem aanmelden
  • E2E encryptie (en niet leesbaar voor organisatie)
  • optionele modules/plug-ins
  • Samenwerkingsverband/support platforms en ontwikkelaars
  • Mate van ontwikkeling
  • Duidelijke en strikte huisregels/moderatie
  • Mogelijkheid om door Freedom Internet te hosten
1 like

Sessions:
Dit is een aardige kandidaat met incentives voor deelnemers om mee te werken en negatieve feedback voor aanvallers van het netwerk.
De “decentrale” nodes werken samen in een blockchain, de hop on / hop off van het netwerk loopt via een onion protocol (Loki-net).

Ik gebruik momenteel
Matrix (Riot / Riot-web / Element)

• Bridges naat IRC etc.
  • Decentraal (in princiepe)

Telegram:

• Primair de API (waarschuwingen van bepaalde mail, waarschuwingen vanuit monitor applicaties)
  • Chat met enkele mensen (E2E waar nodig).

In het verleden wel gekeken naar Wire:

• Nadeel afhankelijk van telefoon nummer, centraal geleide dienst, vrij beperkte gebruikers groep, gesloten omgeving.
  • Voordeel de adres lijst hoeft niet ge-upload te worden (alleen als je anderen wil laten weten dat je er bent).
  • Bij aanvang gestart door een deel van de oorspronkelijk skype ontwikkelaars.
1 like

Anderen die hun ‘Top 5’ willen laten zien en de bijbehorende gekozen criteria?

Misschien kunnen we dan zelf een shortlist maken. Ik vraag me overigens af of- en in hoeverre klanten die gebruik maken van mainstream social networks dit topic links laten liggen. Het lijkt me dat als Freedom bij te weinig response de conclusie moet trekken dat wanneer zij werkelijk het voortouw willen nemen simpelweg de meest sluitende oplossing naar open standaard uitroepen tot platform dat zij (vooralsnog) toejuicht en waar mogelijk gaat aanbieden aan haar klanten zodat zij in ieder geval op nationaal niveau een standpunt inneemt en uitdraagt.

Wanneer Freedom klanten een platform wordt aangedragen dan kan de groei en verspreiding meer effectief plaatsvinden. Een shortlist kan hierbij helpen. Mocht dit uitblijven dan lijkt me het aanbieden van een Freedom Service Bundel cq de adoptie van Librem One de meest geëigende manier om op korte/middellange termijn invulling te geven aan de hosting van (sociale) diensten zonder al teveel investeringen: een goede en veilige proeftuin om van daaruit te werken aan een toekomstige eigen omgeving waarin alle Freedom klanten zich thuis kunnen voelen.

Er moet wel meer uitgezocht worden, de beschrijving in de whitepaper klinkt leuk, maar is het ook zo gemaakt.
Er zijn ook wat disclaimers waarbij de onion routing mogelijk nog niet af is. De vraag is ook hoeveel nodes er werkelijk actief in dat loki_net zitten, en of dat onafhankelijke organisaties zijn.

Niet alleen organisaties, maar ook in onafhankelijke netwerken (AS-nummers). Want als alle nodes in hetzelfde AS zitten, dan hoef je dat AS maar te blokkeren en werkt het niet meer.

Toch onafhankelijke organisaties omdat er anders alsnog een (1) organisatie is die alle systemen kan monitoren en dus ook de in en uitgangen kan bewaken.
De verschillende organisaties mogen ook machines gebruiken van hosting bedrijven (ze zullen wel moeten) en de AS nummers zijn dan ook verspreid.

Op dit moment even niet via Signal.
Die hebben al een paar uur storing.

Inderdaad, en dat pleit misschien toch voor een meer decentrale oplossing die niet afhankelijk is van een bedrijf of organisatie. Matrix/synapse kan zo’n oplossing zijn, want iedereen kan prima een systeempje bouwen dat mee kan doen in het netwerk door middel van federation. Maakt je een stuk minder afhankelijk.

2 likes

Wanneer we een hogere acceptatiegraad zouden willen bereiken waarbij iedereen toegang heeft tot hetzelfde sociale netwerk en dus niet om-de-zoveel-jaar hoeven te switchen naar een ander platform wanneer er een partij grillen vertoont, lijkt me het draaien van een eigen Matrix server dan niet de beste manier.

Ieder die dat wil zou zo’n eigen sever uit keuzevrijheid moeten kunnen draaien, aan de andere kant denk ik dat we niet voor niets hebben gekozen voor Freedom Internet.

De inrichting van de Freedom organisatie (met stichting) zonder winstmaximalisatie en met duidelijke ingebedde principes zou daarentegen het drempelverlagende effect moeten realiseren om Nederland op verantwoorde wijze te laten overstappen en de backend in eigen beheer moeten hebben. Zo kan ervoor gezorgd worden dat hele families en vrienden willen overstappen naar een partij waar heel Nederland zal weten dat hun gegevens daar in veilige handen is.

Het liefst dus een toekomstbestendige client die door onze vertrouwde ISP geïntegreerd kan worden in de totale dienstverlening aan de voorkant, met een mogelijkheid om à là carte in de gebruikersomgeving diverse modules (forks) aan te zetten.

Voor de toekomst zie ik dan ook liever dat er een centrale plek komt waar de complexe aspecten van een open standaard oplossing worden besproken (in dit gevak een sociaal netwerk) en dichtgetimmerd. Dit omdat de open standaard bij de gemiddelde gebruiker al direct synoniem staat voor ‘ingewikkeld en DIY’, terwijl juist bij een dienst als een sociaal netwerk dit niet naarvoren komt. Aan de voorkant kan het simpel gepresenteerd aan het publiek worden en opties zoals een systeempje bouwen dan al snel en onnodig een ogenschijnlijke moeilijke barrière opwerpt.

Zijn er hier ook gebruikers van Axolotl? En hoe tevreden ben je erover?

Met een vervijfvoudiging van het aantal gebruikers van Signal lijkt het afscheid nemen van Whatsapp en de redenen die daarvoor moeten worden aangevoerd nog slechts een kwestie van tijd.

De vraag is alleen of men bewust heeft gekozen voor dit alternatief omdat het gratis is of uit gebrek aan informatie over andere platforms. Komt men straks bij Signal voor eenzelfde keuze te staan wanneer de wetgeving een andere weg inslaat ten aanzien van encryptie?

Bedoel je niet Threema?

1 like

Dank, fout en correctie, vraag blijft hetzelfde.

Dat nu een groep voor Signal kiest, komt omdat de minder technische media dit als alternatief aan prijst.
Ik verwacht ook, dat een grote groep overstappers weer terug gaat naar WhatsApp omdat daar de anderen zitten.
Al kost een App maar eenmalig 10ct dan komt hij bij 98% van mijn kennissen er niet op.
Dan krijg je te horen dat het wel mee valt met die privacy en blijft WhatsApp er op.
Maar je kunt wel een pilsje van ze krijgen in het café, die prijs is geaccepteerd.

Elon Musk en Mark Shuttleworth daarentegen wel, alleen zullen zij hier ook hun belang bij hebben. Niet bepaald mijn referentiekader wanneer het aankomt op altruïsme en het denken in het maatschappelijk belang.

Dat zit er dik in want er zit te weinig tijd tussen de beslissing om over te stappen en de cognitive dissonantie. Overstappers zullen zichzelf nu in de positie geplaatst zien om hun overstap te beargumenteren of de consequenties accepteren en buiten de boot vallen. De meerderheid zal niet overstappen naar Signal. Bovendien zal Signal nu ook onder een vergrootglas komen te liggen.

We zullen zien dat dit een zoveelste voorbeeld is van de verdere versnippering op het internet.

Mensen willen het niet begrijpen. Ze zijn bang om buiten de boot te vallen. Zelfs als je de éénmalige kosten voor je rekening zou nemen…

Hetzelfde zie je in de media, zolang het logootje van hún clubje er maar bijstaat en iedere app maar binnen 3 seconden is te downloaden vinden ze alles goed. Privacy en veiligheid hebben ze al bewust opgegeven en tegenstand wordt weggewuifd. Inhoudsloos volgen en image-making is het nieuwe zelfvertrouwen.

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Social Media - Ontwikkeling in NL

In deze blogpost van Richie Koch wordt goed duidelijk gemaakt wat de consequenties kunnen zijn voor huidige WhatsApp gebruikers wanneer zij verder willen gaan met het gebruik van de applicatie.

Signal, meteen nadat ik Whatsapp eraf gegooid had toen dat werd overgenomen door Zuckerberg (jaja, dus een paar maanden zonder messaging app). Bevalt prima. Met mensen zonder Signal gebruik ik SMS of ik bel ze. Maar goed, sinds een week of wat heeft zowat iedereen Signal. (of tenminste aandelen in Signal Advance Inc. :rofl:)

Wat mij betreft ben ik zeker bereid om een (redelijke) vergoeding voor Signal te betalen en dat geldt ook voor andere apps die ik echt gebruik. Maar alleen onder de voorwaarde dat die apps dan ook helemaal niets meer met mijn gegevens doen.

En dat laatste is nog best een uitdaging.

2 likes

En ook hieruit is maar weer eens gebleken hoe mensen bereid zijn een ‘influencer’ blindelings te volgen. Stiekem hoop ik dat het aandeel enorm keldert en de diepe zakken van Elon Musk worden aangesproken door de graaiers van deze wereld om nog eens pijnlijk duidelijk te laten worden dat commerciële partijen zich verre moeten houden van opinies over grondrechten en keuzes die mensen zélf worden geacht met hun gezonde verstand te nemen; de keuzevrijheid die zij zelf blijkbaar niet nodig vinden omdat ze toch achter de meute aan te hollen.

Menigeen in het voormalige Oostblok en Hongkong zal met verbazing toezien hoe een groot deel van de bevolking in het Westen de verworven vrijheden vrijwillig ten prooi laat vallen aan het duopoly, de sociale media netwerken en overheden die massa-surveillance in de hand werken.

1 like

Wellicht ten overvoede maar Signal Advance Inc. is een klein, aan de parallelmarkt genoteerd bedrijf in ‘medische apparatuur’ waarvan hordes Musk volgers dachten dat 'ie dat bedoelde ipv de app en waarvan ze vervolgens zoveel aandelen kochten dat de koers 438% omhoog ging. :laughing:

1 like