Spamfilter compleet uitschakelen?

Hallo,

Is het mogelijk om het spam filter geheel uit te schakelen? Ook wanneer ik de spam score op 10 zet, belanden er berichten in de spam map van Thunderbird. In Thunderbird zijn alle spam filters uitgeschakeld.

Dank.

1 like

Als de spamscore berekend wordt zoals met Spamassassin dan komt het regelmatig voor dat mail in de richting van de 70 a 80 puneten scoort.
Dus 10 is een score voor met de hakken over de sloot. Vaak zit het tussen 10 en 20.

1 like

+1 Ik ben net lid, en dit is flink storend. Ik was gewend (bij xs) om alles naar mijn lokale machine binnen te halen, daar heb ik een goed getrainde spamassassin lopen die minder fouten maakt dan iets wat een provider doet. Logisch, want ik train hem op mijn eigen mail.

Bij freedom kan ik dit niet instellen, ook niet met spam score Die is max. 15 (how about 15000?), en springt bovendien na saven of daarna terug op 5 (daar hebben volgens mij meer mensen last van)

En bij nooit als spam markeren kan ik niet met een wildcard alles whitelisten.

Of toch? Alle raad is welkom, alvast dank!

2 likes

Zelf ontvang ik geen spam op mijn freedom account, maar als ik een sterretje gebruik in het veld markeer altijd als spam wordt deze wel geblokkeerd.
In dat veld lijkt het dus wel te werken.

't Is om zenuwachtig van te worden. Ik krijg nu " smtp; 554 5.7.1 Spam message rejected" op mailtjes die ik van een eigen (freedom) account naar een ander (freedom) account stuur - en geen mogelijkheid om het “gerommel” dat er met mijn mail gebeurt uit te schakelen…

Nog steeds zo. Gemeld bij postmaster@ en helpdesk@, en ook al is mail op dit moment op een paar “white rabbit” edge cases na helemaal stuk zie ik 't niet met het nodige gevoel voor urgentie opgepakt worden.

De verzuchting op dit forum onder alle ellende rond policy die ongetwijfeld goedbedoeld is maar evengoed volledig contraproductief uitpakt (SPF Considered Harmful) is: richt maar een eigen SMTP server in. Kan, maar hoe verdrietig is het dat dit de enige werkbare suggestie is?

Dat is een beetje de standaard reactie hier op het forum, als je wilt dat Freedom iets oplost krijg je bakken met posts die aangeven dat wat Freedom doet allemaal prima/goed genoeg is en dat je het dan zelf maar anders moet oplossen. Reacties van Freedom zijn er niet of bijna niet.

Ik ben een voorstander van SPF. Waarom? Zonder SPF record accepteert Gmail niet mijn mail van mijn ipv6 server. Met SPF wel. Ik vrees dus als je SPF afschaft een aantal maillproviders onbereikbaar zijn.

Kat, hond… de schade door SPF is enorm. Forwarding, mailing lists — kernfunctionaliteit van mail die SPF om zeep helpt.

Een halfbakken mailprovider die SPF afdwingt wil je over IPv6 mail kunnen afleveren, wel, ook dat is gevolgschade. Er zijn geen goede opties, we kunnen alleen kiezen in waar we de schade aanvaarden. Ik zou er zelf wel een lans voor breken om de schade te leggen bij clubs die de mogelijkheid hebben zichzelf te redden. Providers die hun eigen mail stuk gemaakt hebben kunnen er ook voor kiezen het zelf weer onstuk te maken.

Voor dit soort gesloopte protocollen moeten we toch echt de vrijbuiters in de MAIL bedanken die UCE (aka SPAM ) produceren.
Dat SPF geen oplossing is moet je met name Microsoft aanrekenen die heel andere belangen heeft dan “Internet gebruiken zoals het bedoeld was ™”.
Er moet hoe dan ook iets aan de M$ strijkstok blijven hangen…

1 like

Werkt dit?

afbeelding

Dat was bij XS4ALL ook al zo hoor!
Ik maak gebruik van “doorstuurservices” die mail aan usernaam@hundomein doorstuurden naar mijn mailbox bij XS4ALL, en dat ging door de opmars van SPF, DKIM en DMARC op een gegeven moment ook slechter werken.
Mail met afzender die een DMARC “reject” policy had ingesteld werd na forwarden gereject zonder die je dat zelf nog ergens terugvond (in je spam map ofzo). “dat is wat de afzender wil, kijk maar in het DMARC record” (idem voor SPF als er -all staat)
Toen heb ik ook maar een eigen server opgezet…

Het is natuurlijk een lastig probleem. E-mail is verziekt door de spammers en de oplichters, en de eisen worden veranderd zonder het de gebruikers te vragen. Legitieme mail is ineens spam of forged.
Nu ik mijn eigen server heb kan ik het zo inrichten dat die checks voor mail die via de doorstuurservices binnen komt niet op SPF/DKIM/DMARC gechecked wordt, en is mijn probleem opgelost.
Natuurlijk komt er min of meer het probleem van “niet vaak geziene SMTP server dus onbetrouwbaar” voor in de plaats, maar dat valt tot nu toe mee bij de VPS die ik gebruik (dus niet op mijn Freedom aansluiting).

@Erik , Werkt *@*.* “Nooit als spam markeren” ook om je spamfilter geheel uit te schakelen?

P.S.,
Ik kom er nu achter dat je voor de spam instellingen per box (mailaccount) waar je je domein-aliassen in laat terechtkomen moet inloggen en daar instellen, want op je hoofdaccount kan je dat niet doen. Jammer want bij XS kon je dat wel centraal beheren.

1 like

Mee eens, zou dat als Administrator ook graag zelf beheren. Krijg regelmatig klachten over spam of het in spammapjes verdwijnen van belangrijke mail, maar zaken in Mijn Freedom aanpassen is kennelijk lastig.

Ook hier zou een API interdace waarmee een account-eigenaar alles centraal kan inregelen, uitkomst bieden.


//--// lees verder voor mijn toelichting om vooral de organisatie(s) daarvan bewust proberen te maken.

Een API tot alle instellingen geef Freedom/Soverin ook het “voordeel” dat zij naar eigen wens en inzicht, de “data visie” zelf kan uitbeelden (omdat html eveneens via de API gaat communiceren). Kortom, scheiden van data en de representatie daarvan.

Puur technisch lijkt mij het framework van “mijnFreedom” van Soverin geen echt probleem anders dan dat men dat moeten willen faciliteren.
Op dit moment krijg ik vooral het idee dat door integratie van “verbeteringen”, elk ander directief opgelegd gebruik van de html-data, onmogelijk wordt gemaakt.

Zelfs zonder API en dan een simpel plat html-schema zou een gebruiker al uit de voeten kunnen om dan met curl en verkregen sessiekeys via posting, zaken zelf te kunnen wijizigen. Voordeel van een plat html schema is weer dat er geen specifieke vaardigheid (bv aangaande bv Ruby/Rails framework) noodzakelijk is om zaken te faciliteren.

@basjhj Bij XS kon je beide doen, je kon het in de mailbox voor dat adres en de aliassen doen, alsmede centraal op je hoofdaccount door daar die zelfde boxen te kiezen en de instellingen maken. Dat wil je als beheerder immers inderdaad kunnen.

1 like

… … kon je het zelfs vastzetten, zoda de gebruiker zelf het niet meer kon veranderen; ook dàt is beheren.

1 like