Specificaties Amino Aria 710 haperend beeld oplossing?

Dit probleem is er al jaren.
Ook bij xs4all had je een betere tv verbinding als je de tv poort op 100 zet.
Het is ook idioot, dat er nog steeds zo’n oud poortje in zit.

Joh dat het probleem van de netwerk interface van het TV kastje al zo lang bekent
is? Ik kwam het toevallig tegen toen ik de handleiding las.
Hier met onze vorige KPN en Ziggo kastjes geen problemen, die draaide gewoon op 1Gbit.

Wat anders ik vind de tip van Hendrik ook een slimme :slightly_smiling_face:
In je Fritzbox "Access Properties"s van de device Amino de optie “Prioritize this device”

Prioriteit kan verschil maken.
Niet voor live-tv, want dat had al prioriteit.

De TV werkt nog steeds als een zonnetje :sun_with_face:
Ik heb ook even een andere iets geavanceerdere switch geprobeerd. Dan zie je dat de netwerkinterface automatisch keurig naar 100Mbit gaat :raising_hand_man:

Ook bij mij doet de TV het als een tierelier.

Ik zou graag de mensen oproepen om te kijken of dit ook voor hen al of niet een verbetering is.

1 like

Als dit het probleem oplost wat veel klanten to wanhoop heeft gedreven dan zou dat een enorm stap zijn.

Als nu ook anderen dit willen testen, wat Anton hierboven vraag, dan zou Freedom dit ook zelf kunnen testen, als zij dat ondertussen al niet zouden doen. Zou dit de oplossing zijn dit dan direct met klanten met een Amino box communiceren inclusief een handleiding hoe te doen.

Dit dan ook te communiceren met Canaal Digitaal zodat die ook van een mogelijke oplossing op de hoogte zijn.

2 likes

Dank! Wij hadden zeker de latste tijd ook wel eens last van stilstaand beeld (duurde steeds heel kort), en dat is inderdaad volledig verdwenen toen ik naar aanleiding van @TubeJack’s post de poort heb afgeknepen naar 100 Mbit/s.

3 likes

Begin gemist, terug kijken is TCP Streaming (aka OTT, Over the Top) via reguliere internet verbinding. (VLAN6, PPPoE).
LIVE TV kijken is in de meeste gevallen Multicast (=UDP). via (VLAN4).

Issues met die streaming kunnen ook door internet verkeer veroorzaakt worden, terwijl multicast daar veel minder last van zal hebben.
Met name TCP is gevoeliger bij packetloss dus de juiste afstemming en duplex & speed is bij auto configuratie van belang. Dit vast instellen kan zeker verbetering opleveren, er zijn (nog steeds) hardware combinaties die niet lekker samen werken.

Multicast heeft met name issues rondom verlenging van transmissies (abonnementen op specifieke multicast stream) die pak weg elke 5 minuten moeten plaatsvinden. Bij voldoende packetloss een blokjes beeld, bij geen verlenging geen beeld.

Streaming zal eerder haperen, stotteren dan wel stoppen en herstarten op verkeerde momenten. Een stevige download op een beperkte verbinding zal ook issues opleveren. Video zal al snel 12 Mbps - 20Mbps (SD / HD, meer voor 4K) nodig hebben de bandbreedte behoefte is hoger bij veel veranderingen in een beeld. een stilstaand pauze beeld zal minder bandbreedte nodig hebben.
Geheel niet starten kan een routerings issue zijn. Niet alle TV verkeer gaat over VLAN4.

Ik heb toch wat gevonden. TV lijken gaat sowieso een stuk beter nu de switch vast op 100mbit staat voor het Amino kastje. Iets terug kijken gaat meestal goed. Maar op het moment dat een uitzending al loopt, van een blijkbaar populair programma?? zoals laatst bij Nieuws uur haperde, het beeld af en toe.

1 like

Exact de reden dat ik Internet Only heb genomen.
Mijn huidige ISP heeft TV wel prima op orde, en kijk ik al meerdere jaren via de Ziggo App prima TV via mijn WiFi / Xaomi TV stick.
Qua beeld kwaliteit (full HD) niks te klagen terwijl ik meen dat ik maar 4Mbit voorbij zie komen op mijn internet verbinding (zowel live als terugkijken).
NPO App idem dito kijkt altijd prima wellicht is dat een idee voor @Wil1 gezien daar terugkijken altijd werkt en ondertiteling ook (net even getest want dat gebruik ik eigenlijk nooit).

Echter sinds Viaplay ben ik me ervan bewust dat het verzorgen van goede streams (zoals de NPO & Ziggo dus faciliteren) geen sinecure is. Beeld kwaliteit van ViaPlay is ronduit slecht, continu zie ik de app schakelen naar SD modus en HD modus. En dit dus op exact hetzelfde systeem wat perfect werkt met voorgenoemde providers.

TV streamen is dus prima mogelijk op een meer dan acceptabele HD kwaliteit op verbindingen van minder dan 10Mbit, echter valt en staat het (zo is mijn praktijk ervaring) het echt op de kwaliteit van de aanbieder.
Ziggo /NPO / Netflix / Videoland werken prima (mind you mijn tv’s zijn alleen HD op dit moment ik kijk geen 4K) De verhalen ervaringen van Canal Digital die ik lees en mijn ervaring met ViaPlay (gaat er echt uit na dit seizoen van F1) not so much.

Maar tis lastig bepalen waar vaak de oorzaak ligt van haperingen, slechte beeldkwaliteit mede ook omdat leveranciers graag de vinger naar elkaar of naar de consument zelf wijst. Iets wat lastig te weerleggen is, en als je het dan beargumenteert kunt weerleggen dat het ECHT niet aan je netwerk / internet verbinding is omdat je met Iperf echt alles al doorgetest hebt, dan wordt het vaak stil aan de andere kant van de lijn bij de support medewerker omdat deze niet de kennis hebben om dat te begrijpen.

Soms heel soms verlang ik terug naar de tijd dat TV gewoon opgepikt kon worden uit de Ether (bestaat digitenne eigenlijk nog ?) en het op een flinke onweersbui na eigenlijk altijd werkte.
En als het dan niet werkte (want onweer) wist je meteen onweerlegbaar (phun intended) wat de oorzaak was.

Zowaar, het bestaat nog steeds :smiley:

1 like

Digitenne betaat nog, maar met veel meer beperkingen dan voorheen mn. er is een kastje, alleen via KPN verkrijgbaar andere hardware kan niet meer. En de ontvangst is lang niet overal even goed. Als je goede Mobiele telefoon dekking hebt zal het gaan, maar verder zal het ook tegen vallen … (Net als DAB+ voor radio).

Om weer even on-topic te gaan, ik zou het wel erg gaaf vinden als nog wat mensen hun ervaringen hier willen delen met het vastzetten van de amino op 100Mb.
Tot nu to lijkt het wel dat we hier iets te pakken hebben.

Ik herken deze specifieke klachten ook niet. De Amino’s hangen thuis allemaal aan een Netgear JGS524Ev2 unmanaged switch zonder PoE en met IGMP snooping. Die schakelt netjes per poort automatisch over naar de juiste snelheid.
Switch is aangesloten op Fritz!Box met één kabel.

1 like

Mijn voorzichtige conclusie op basis van uw constatering is dat het probleem van een haperend beeld waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een ‘manco’ in of tussen de Fritz!Box of de Amino zelf.

Ik heb bijvoorbeeld geen enkele switch of ander apparaat zitten tussen de Amino en de Fritz!box maar heb de poortsnelheid van de Amino van en op de Fritz!Box gezet op op 100Mb/s en “Prioritize this device” bij "Access Properties"s aangevinkt.

Doordat u een switch gebruikt wordt het ‘manco’ blijkbaar binnen de switch opgelost.

Interessant zou zijn een 2-tal proefopstellingen te maken,
één met de Amino rechtstreeks op de Fritz!Box
en de ander met een switch als de Netgear JGS524Ev2 er tussen en dan (langdurig wellicht) testen.

Misschien is dit iets voor de freedom helpdesk?

Wel vreemd dat Freedom hier zelf geheel afwezig is en geen bevestiging van wij gaan hier zelf ook naar kijken, of iets van wij houden een oog op de resultaten hier.

De Canaal Digitaal beleving is iets wat de algemene waardering van Freedom naar beneden brengt en zou toch enige prioriteit moeten hebben.

Ik heb inmiddels de helpdesk een soortgelijke mailbericht gestuurd en vertrouw erop dat ze het ook op zullen pakken…

Ik lees zeker mee en ik vind dit ook een interessante functie om uit te testen.
Aan een paar personen heb ik gevraagd of ze dit kunnen testen en ik wacht nog op terug koppeling.

Het is in ieder geval goed om te horen dat het voor een paar gebruikers, hier al werkt.
Dus ik ben ook zeker benieuwd of anderen deze resultaten ook nog krijgen.

We zullen ons niet altijd bij elk onderwerp aansluiten en/of op in gaan. Wel krijgen we nog eens wat door van de moderators en dat is super handig. Daardoor kwam ik deze ook tegen.

2 likes

Zelf heb ik een 5490/7.29 verbonden met glasvezel.
Op LAN2(1000) zit een Cisco SD2005 switch
Op LAN3(100) zit de Amino tv ontvanger
LAN1 en LAN4 zijn nergens mee verbonden.
Het enige langzame apparaat in mijn netwerk is de Amino

Ik heb geen blokjes op tv.

Oude firmware gaf blokjes bij belasten van de wifi.