Stichting IPv6 Nederland feliciteert Freedom Internet

Stichting IPv6 Nederland feliciteert Freedom Internet met de hoogste score voor IPv6-gebruik in Nederland.

En ik ook :slight_smile:

Alle klanten van Freedom Internet krijgen standaard een IPv6 prefix en bijna 84%[1] van de klanten gebruikt het daadwerkelijk. Freedom Internet haalt zo van alle ISP’s in Nederland de hoogste score als het om IPv6 gebruik gaat.

2 likes

Intussen heeft elk besturingssysteem preferentie voor IPv6, en ik ga er vanuit dat de (modem)routers die uitgeleverd worden standaard IPv6 ondersteunen, en alle diensten van Freedom zelf via IPv6 bereikbaar. Dus best al een goede score.

Dan rest wel de vraag waarom de overige 16% geen IPv6 gebruikt? Mogelijk vinkje uitstaan in de Fritzbox? Of bewust uitgezet (waar ik eigenlijk geen goede reden voor kan verzinnen)? Of een eigen router die het niet ondersteund? Al kan ik me ook daarbij niet voorstellen dat je nog een dusdanig verouderd (en per definitie lek) apparaat zou gebruiken…

Wat mij betreft zou IPv4 gewoon uitgezet kunnen worden, mocht iemand behoefte hebben aan IPv4 vanwege legacy industriële apparatuur dan kan tunnelen over IPv6 via een VPN ook nog gebruikt worden.

IPv6 moet apart geconfigureerd worden in de router. Zeker als je met softwarematige routers wil werken zijn dit extra stappen welke niet altijd goed gedaan worden.

En volgens mij werken VPN diensten niet altijd met IPv6.

Misschien zijn dit een paar redenen?

1 like

Externe VPN diensten werken soms niet met IPv6 idd, maar ook hier geldt dat er voor de aanbieder eigenlijk geen technische belemmeringen zijn om dit niet te ondersteunen.

En ik heb zelf al meegemaakt dat een industriële installatie alleen via IPv6 bereikbaar was, bij gebrek aan een IPv4 adres in die regio, en dan ook nog in combinatie met een IT afdeling van een groot bedrijf die je dan doodleuk vertellen: “IPv6, geen idee wat dat is, gaan we niet ondersteunen.”

Hmmmm… ik zit vooralsnog flatvast op IPV4 vanwege idd door allerlei legacy, tal van IPv4 microcontrollers en ik ook geen “zin” heb mijn IPv4 DNS’en met het handje vv. te moeten sync’en/dupliceren naar IPv6.
Sterker nog ieder keer als ik weer 's wat met IPv6 probeer, loop ik/het ergens vast en het dan maar weer uitsmijt omdat ik geen zin heb iets uit te zoeken dat prima functioneert op IPv4.

Laat staan om reeds opgebouwde FW’s en applicatie gerelateerde logica te moeten migreren. Ja en daarin zijn vroegûh heel stomme fouten gemaakt die nu een omzetting naar IPv6 bemoeilijken.
Het beheerdersleven met alleen een IPv4 frontends is een stuk eenvoudiger. Bovenal, waarom iets veranderen en dan daarin risico nemen dat nu prima werkt.

Ik geef verder toe dat waar het gaat om nieuwe zaken het beter is van meet af aan die te gaan doen in IPv6. Dit ligt voor bestaande situaties wat genuanceerder. Wat ook meespeelt, zeker, is dat diverse breinen zijn vastgeroest in IPv4 denken dat (ook financieel) een stuk makkelijker bekt dan IPv6.

Hoe controleer je dan eigenlijk dat je op IPv6 zit?
Zit met een eigen router, moet ik dat daarop kunnen zien of via internet?

2 likes

Dank je wel :slight_smile: En de test geeft dit aan. Ik als leek zie dus dat het wel goed zit :slight_smile: LOL

1 like

Zou je dan misschien niet beter een IPv6/IPv4 proxy kunnen gebruiken? Waar je “extern” (als in niet op het IPv4 subnet) via een api calls kunt maken die vertaald worden naar de desbetreffende IPv4 controller.

Nu weet ik wel dat weer een extra (virtuele) machine is, en dat dat extra latentie met zich meebrengt, maar op een zeker moment zul je echt een keer naar IPv6 moeten migreren. En met een proxy kun je dat nog wel uitstellen, maar besef ook dat IPv6 20 jaar geleden al uit bèta stadium is. En dat als je nu iets nieuws bouwt je zeker IPv6 ondersteuning moet hebben, en eventueel nog IPv4 voor de legacy, maar zeker niet meer alleen IPv4, want dat is echt een doorlopend spoor.

Geen persoonlijk verwijt, maar helaas wel de ongemakkelijke waarheid.

Waarom zou IPv4, laat staan voor thuis, een doodlopend spoor zijn ?

Ik snap de redenatie van evangelisten, ik kan er zelfs diepgaande presentaties over houden maar bezie zaken hier vooral op hun nutbaarheid.
Het doel moet niet zijn om IPv4 uit te migeren maar IPv6 daar inzetten waar dat zinniger of noodzakelijk is.

Dat adressen op zijn is ook nagesproken want er zijn nofi iets van 4000 Vlan’s die dat kunnen verveelvoudigen en als die op zijn kan je idd nog overstappen naar proxies of protocollen encapsuleren.

Dat IPv6 the way2go waar dit zinnig is, ben ik met je eens wat zeker niet wil zeggen dat dit IPv4 dus zou moeten vervangen.