T-Mobile voice over WiFi service

I’m also on T-Mobile and on my iPhone, ‘WLAN Call’ is active when I’m at home. However, when I tried to see whether or not it was actually on, it said ‘T-Mobile NL’. I had to enable Airplane Mode (with WiFi still active), wait a few seconds, and then turn Airplane Mode off. Only then the carrier name switched to ‘WLAN Call’. Perhaps you could try this and share your experiences?

Net geprobeerd, maar dit werkt niet. Telefoon App geeft aan de vliegtuig modus actief is ==> geen bellen mogelijk. (Nokia 5)
(Er kunnen wel SIP accounts aangemaakt worden in telefoon app, er staan er geen in).
Kortom het werkt niet op alle toestellen ik heb ook even bij T-Mobile gekeken:

Dit helpt mogelijk ook voor meer informatie: https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen#antwoorden
De eerste vraag geeft de toestellen die het ondersteuenen aan.

De laatste vraag geeft aan wat mogelijk beperkingen zijn:
(Kan Wifi bellen op elk Wifi netwerk)
Ja, maar zorg altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord van kent. Een openbaar wifi-netwerk kan instabiel zijn wat resulteert in een minder optimale bel-ervaring. Bellen via wifi werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van je wifi-verbinding. Wel is het belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven. Het beste is om het thuis of op kantoor gewoon even uit te proberen. Houd er rekening mee dat -indien je gebruik wilt maken van bellen via wifi- de smartphone verbonden moet zijn met een Nederlands IP-adres.

In eerder melde @anon97139585 dat de adressen in een ander land gebruikt zijn geweest. en dat niet alle providers al een up to date GeoIP database hebben. En als je een VPN gebruikt kan dat ook roet in het eten gooien.

Da’s vreemd; als ik bij mijn ouders in Florida ben en op hun WiFi (Comcast) zit kan ik ook gewoon bellen met ‘WLAN Call’ zonder internationale tarieven. Ik zou niet weten wat GeoLocation hiermee te maken heeft; dit zou toch moeten worden opgeheven door gebruik te maken van Internet i.p.v. het GSM-netwerk?
Het is wel zo dat ze daar via mijn Nederlandse IP-adres internetten (VPN). Misschien zijn inderdaad sommige IP-blokken nog niet bijgewerkt…

Dat is dus het verschil… het maakt niet uit waar je in de wereld bent, op het internet gebruik je dus het VPN exit point adres. (Je VPN werkt dus…)

Snap ik, maar dat heeft dus niets met GeoLocation te maken. Wel met de registratie van het IP Block.

Hmm… Dat zou toch niet langer dan 48 uur moeten duren als iemand een wijziging doorvoert. Bij mijn weten cachen Geoproviders ook niet echt. Vreemde zaak!

Volgens RIPE is de “Responsible organisation” voor het subnet ook nog Jan Taraba:
https://apps.db.ripe.net/db-web-ui/query?searchtext=45.95.64.0%2F23

Hi,

I tried this but still no luck. I have done some packet capturing on my WAN interface - the phone tries to build a IPsec tunnel to an endpoint in the T-Mobile network and I see the initial IKEv2 INIT packet leave my WAN interface but I see nothing coming back. It seems convincing that it is some filtering issue on the T-Mobile side and probably geo-location related.

I’ll continue to prod T-Mobile to see if they can manually updated their side or see if they can tell me which geo-location provider they use.

Thanks all for the responses.

Dan

Enekele maanden terug tot begin oktober had ik problemen met mail naar hotmail…
Blijkbaar vond microsoft de adres reeks niet leuk. Outlook/Office365 domain geen probleem, hotmail en live bij de meeste servers een issue, sommigen lieten mail dan weer wel door…
Inmiddels lijkt dat rechtgezet via freedom.nl.

mbt. GEOIP, je kan zelf de geoip databases downloaden, (wordt aangeraden, met een advies om het wekelijks bij te houden), zodat alle lookups in een lokale DB zijn. maar in hoeveel gevallen wordt dit ook regelmatig bijgehouden?
https://dev.maxmind.com/geoip/geoipupdate/
MaxMind heeft bij mijn IP adres Eindhoven staan. (niet Amstelveen).

Ik zit met hetzelfde probleem dat VoWiFi niet werkt, maar dan bij Vodafone. Daar geven ze aan dat het niet aan het IP-adres ligt, maar daar heb ik nogal mijn twijfels bij…

https://forum.vodafone.nl/mobiel-internet-135/bellen-over-wifi-en-4g-volte-vowifi-274646?postid=336971#post336971

Eigenlijk heb je geen antwoord op je vraag gegregen. Dat VoLTE goed staat is niet hetzelfde als VoWiFI.
VoWiFi lijkt een combinatie van IPSEC tunneling + SIP instellingen. Je zou een kunnen kijken met een packet sniffer wat er gebeurt als je VoLTE uitzet en VoWiFi probeert te gebruiken.
(Snel instellen: Flightmode aanzetten dan gaat alle radio, daar na WiFi aanzetten).
Dan kun je in iedergeval zien zien of een IPSEC Tunnel werkelijk gestart wordt of niet.

Ik heb Packet Capture gebruikt om te kijken of ik wat kan achterhalen, maar op het eerste gezicht niets te zien. Maakt het nog gebruik van een specifieke poort?

IPSEC bestaat uit: Key Exchange (IKE) + Tunnel
IKE: UDP port 500 Tunnel: ESP (no port).
IKE+NATT: UDP 4500 Tunnel+NATT: UDP/poort 4500

ESP = IP protocol 50, UDP = IP protocol 17, TCP = IP protocol 6

@dennistd
Aanvulling:
Ik heb beter gekeken naar “PacketCapture” die maakt gebruik van de VPN functionaliteit om packets te pakken.
Ik denk dat VoWiFi buiten deze tunnel omgaat, en daarom niet te zien is in de scans.
Een betere aanpak zou zijn om de packet capture to doen in het pad tussen WiFi en Internet verbinding (op AP, Router of een switch er tussen).

Addition:
I better looked at “PacketCapture” it uses a VPN to grap packets. Most probably WoWiFi travels from the phone directly without touching the VPN, hence it won’t be visible.
A better approach would be to grab the packets in the AP, the router of in a switch in between them.

If this is still a problem then please send an email to: helpdesk@freedomnet.nl

We might be able to assign you an IPv4 address that is know to be ‘Dutch’ for a long period of time.

If that resolves your problem then we know that we need to contact T-mobile and possibly others to update their geo-location databases. This has been proven to be a painstaking proces in many occasions.

Having said that. These addresses are a limited and nowadays expensive resource. We won’t be able to provide anybody who just asks for them.

Sorry for being late at the game. I’ll try to be more active.

1 like

Hi Arien,

I just tested again but it’s still not working. I will drop a mail to the helpdesk. It would be nice to stop using the VPN workaround.

Thanks,

Dan

Please ask for another IPv4 address. If that solves your issue, then we have something concrete to tell T-Mobile

1 like

I had the same problem with KPN. A friendly second line helpdesk-guy of KPN Mobile added not only my IP but the complete range.

Ik heb hetzelfde probleem als topic starter. Ook mijn T-Mobile “bellen via wifi” werkt niet meer sinds in van XS4ALL naar Freedom ben overstapt. Mijn IP adres start ook met 45. Het is geen groot probleem voor mij, ook binnen heb ik een goede 4G verbinding. Maar ik zal T-Mobile via de support desk op mijn werk toch ook eens pushen om de geo-location bij te werken.

Bij Vodafone werkt het bellen via wifi sinds gisteren wel. Zonder dat ik er iets voor gedaan heb geeft ie nu netjes verbinding aan. Mijn IP (uit {edit uit privacy overweging ip adres weggehaald, Anton} ) is uiteraard niet gewijzigd.

2 likes

Bij mijn budget provider is het on en off. Ene moment geeft hij netjes aan dat bellen via wifi werkt en het andere moment als ik het nodig heb werkt het niet. Hier in de nieuwbouw zit ik dus regelmatig met het raam open :frowning:

PS: Weet niet zeker of het door de switch van KPN naar Youfone komt of door mijn switch naar Freedom :rofl: Allebei wel KPN netwerk.