[FRITZ!Box:] telefoonnummer spontaan in iets anders gewijzigd (maar werkt wel ok)

Mijn verse Freedom-Fritz!Box is twee maal geïnstalleerd, en beide keren is na een tijdje (een dag?) de weergave van het ingestelde vaste telefoonnummer veranderd in een (mij onbekend) 9-cijferig nummer. Omdat het nummer begint met 6506 en 9 cijfers heeft dacht ik nog even “zou Freedom me ergens onder de motorkap een 06-nummer gegeven hebben?” maar dat blijkt niet het geval (een zekere Wendy nam op ;-).
Alles werkt wel ok, dus geen alarm. Maar wat raar? Wat gebeurt hier?

Welke opties voor externe toegang staan aan?

  • Vrijgaven via HTTPS
  • Providerdiensten
  • AVM-Diensten

Gewoon, defaults. Ik heb gezien dat de Freedom helpdeskmedewerker (bij de de tweede keer installeren) gewoon mijn vaste nummer ingetypt had. En even later stond er dus iets anders.

Ik weet het ook niet.
Hier gebeurde ook wat raars.
AVM is er wazig over, wat er wel en niet kan via deze dienst.
Freedom zegt, dat ze het niet gebruiken.
Dus staat het nu uit hier.
Default staat het aan.

1 like

Even zorgen dat hier de juiste informatie komt te staan, want het klopt niet helemaal wat je zegt @Erik.

Het 9-cijferige nummer wat je ingesteld ziet staan is naar alle waarschijnlijkheid je Account-ID voor je telefoonnummer. Deze kun je ook terug vinden in het VOIP portaal. Zie ook de instructies om de gegevens terug te vinden op https://freedom.nl/helpdesk/bellen/voip-inlog-gegevens-opzoeken
Wanneer een Freedom medewerker deze vanaf afstand in het modem zet krijg je deze te zien i.p.v. je telefoonnummer (maar werkt inderdaad wel gewoon).

Daarnaast gebruiken we de optie ‘Allow automatic configuration…’ zeker wel. Deze wordt namelijk gebruikt om het modem uit te lezen. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld je telefoonnummer ‘pushen’ (vanaf afstand in het modem zetten) en verschillende andere informatie uit je modem halen die we kunnen gebruiken bij het troubleshooten van problemen.

Wanneer je niet wilt dat we dat bij Freedom kunnen inzien, kun je het vinkje inderdaad uitzetten. Hierdoor zullen we lastiger samen met je kunnen troubleshooten, maar het is je eigen keuze om dit te doen.

3 likes

“Automatic configuration by the provider” kun je beter niet aanzetten TENZIJ de ISP het voorschijft.
Hiervoor wordt normaal gesproken TR-069 gebruikt.

Echter als de ISP geen TR-069 blokt kan iedereen op het internet proberen dit soort configuratie te doen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.