Televisie, de resultaten uit de enquête en een reactie van Canal Digitaal

Een paar weken geleden kwam de Consumentenbond met de nieuwe uitslagen van de providermonitor. Onze dienst ‘Televisie’ wordt hierin het minst gewaardeerd. Zoals we al eerder aangaven heeft dit continu onze aandacht. Om te blijven optimaliseren en een goed beeld te krijgen van jullie ervaringen, is er afgelopen jaar een enquête opgesteld. De televisie-wensen en -problemen hebben we geanalyseerd en besproken met Canal Digitaal. In dit artikel lees je er meer over en geeft Canal Digitaal een reactie.

Wat heeft Canal Digitaal in 2022 gedaan?

  1. 15 kanalen hebben een betere start- en stoptijd bij TV gemist.
  2. Er zijn voor RTL en Talpa zogenaamde ‘markers’ toegevoegd voor de reclameblokken. Hierdoor kun je doorspoelen tijdens het programma zelf, maar niet door de reclames. Voordat dit was toegevoegd kon je niet doorspoelen op deze zenders.
  3. Bij Live uitzendingen wordt er nu een label ‘Live’ getoond in het zenderoverzicht.
  4. Er is een nieuw apparaat toegevoegd aan de apparaten die met de app van Canal Digitaal worden ondersteund: de Amazon Firestick.
  5. Verbeterde zichtbaarheid content op de app en actievere verbetering van de user interface op basis van de feedback en rapporten.
  6. Een nieuwe catalogus toegevoegd met video’s, Nick Music en Pebble tv-kanalen en EarthX. RTL Lounge, RTL Crime, Telekids en eSportOne zijn verdwenen uit het zenderaanbod.
  7. Er is een bibliotheek met video’s on demand toegevoegd.
  8. Film1 is standaard aan het televisieabonnement toegevoegd.

Wat staat er op de planning voor 2023?

  1. Het menu en de tv-gids worden verbeterd.
  2. Beginnen met het automatisch start- en stoptijden toevoegen. Dit gebeurt nu nog handmatig.
  3. De app via Apple TV wordt verbeterd. Deze krijgt bijv. een tv-gids en je kunt inloggen d.m.v. een QR-code.
  4. De zoekfunctie en aanbevelingen worden verbeterd.
  5. De kwaliteit van live, replay en restart tv wordt verbeterd.
  6. Er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om een video te downloaden, zodat je hem later offline kunt kijken.
  7. De focus voor 2023 ligt op kwaliteit, beveiliging en stabiliteit.
  8. Er worden een aantal kanalen en Europese films en series toegevoegd, zoals Newsmax, Dreamworks en E! Entertainment.

Enquête: de resultaten en een reactie van Canal Digitaal

Klik op het onderwerp om de resultaten en de reactie van Canal Digitaal te lezen. 

De afstandsbediening

Feedback:
Uit de enquête kwam naar voren dat de helft van de respondenten ontevreden zijn met de afstandsbediening. De afstand van het infrarood signaal naar de televisieontvanger toe is beperkt en er wordt geen gebruikgemaakt van bluetooth. De knoppen zijn verwarrend. Verder geven de respondenten als suggestie een ‘Ga terug’ knop toe te voegen, zodat je gemakkelijk terug kan gaan naar het vorige kanaal.

Reactie Canal Digitaal:
Er wordt op dit moment getest met een nieuwe afstandsbediening.

Kanalen

Feedback:
De respondenten gaven aan een aantal zenders te missen zoals: publieke zenders van Duitsland en Engeland, Discovery, CNN, Salto 1, Salto 2, TV350, lokale zenders, NDR, Brava en Mezzo. Verder kwam de suggestie informatie over een programma toe te voegen en om het mogelijk te maken vooruit te spoelen bij de buitenlandse zenders.

Reactie Canal Digitaal:
Canal Digitaal werkt eraan om meer kanalen toe te voegen en heeft dit ook op haar planning staan voor 2023.

Discovery en CNN kunnen helaas niet (meer) worden aangeboden via Canal Digitaal. Veel aanbieders van televisieprogramma's willen een verschuiving bewerkstelligen van lineair televisiekijken naar kijken via een steamingdienst. Zo ook Discovery en CNN. Hierdoor stijgen de kosten voor het afnemen voor Canal Digitaal en deze zijn op dit moment te hoog om rendabel te zijn. De zenders van de Discovery group zijn te zien met Discovery+. Een abonnement voor deze app is beschikbaar voor 3,99 per maand of 39,99 per jaar.

Publieke zenders van Duitsland en het Engeland zijn al beschikbaar, andere publieke zenders hebben niet de rechten om in Nederland te worden uitgezonden.

De mogelijkheid om vooruit of terug te spoelen en Nederlandse programma informatie wordt bepaald door de zender zelf.

Opnames

Feedback:
Uit de enquête komt naar voren dat de respondenten graag ook willen kunnen opnemen bij andere kanalen zoals BBC. Verder hebben veel respondenten er behoefte aan dat er meer opnameruimte komt en dat je kunt zien hoeveel ruimte om op te nemen je nog beschikbaar hebt.

Ook geven de respondenten aan dat het opname-menu verbeterd kan worden, de opname makkelijker teruggevonden moet kunnen worden in het menu, het gemakkelijker moet kunnen zijn een opname te starten en herhalingen niet hoeven te worden opgenomen wanneer je een gehele serie opneemt. 

Problemen die worden ervaren zijn dat de opname te laat start en te vroeg wordt beëindigd.

Reactie Canal Digitaal:
Niet alle zenders staan het toe dat er wordt opgenomen. BBC1 en BBC2 zijn daar een voorbeeld van. Op het zenderoverzicht kun je precies zien welke zenders je wel kunt opnemen en welke niet.

Op dit moment is alleen in de TV-app zichtbaar hoeveel ruimte je nog over hebt op te nemen. De verbetering van het opname menu staat op de planning voor 2023.

Er zijn nog geen plannen om de opslag uit te breiden.

De herhalingen van een aflevering zullen ook worden opgenomen, omdat deze hetzelfde id-nummer hebben. De series en afleveringen zijn duidelijk gelabeld.

Inmiddels zijn het afgelopen half jaar handmatig veel zogeheten ‘markers’ geplaatst in programma’s, zodat de opname gestart en beëindigd wordt op een meer accurate tijd.

TV Gemist

Feedback:
Respondenten geven aan graag langer dan 7 dagen terug te kunnen kijken.

Reactie Canal Digitaal:
Canal Digitaal biedt dit niet aan, omdat dit een aanzienlijk verschil in prijs voor een abonnement zou betekenen. In het zenderoverzicht zie je precies voor welke kanalen 7 dagen terugkijken mogelijk is.

De tv-ontvanger (Amino)

Feedback:
Uit de enquête bleek dat veel respondenten ervaren dat de tv-ontvanger vaak vastloopt of uitvalt. Er worden verder problemen gemeld zoals storingen bij het kijken via twee televisies of wanneer je gelijktijdig televisiekijkt via de televisie en via de TV-app.

Een aantal respondenten wil graag een analoge audio uitgang hebben. Als suggestie wordt ook gegeven dat de tv-ontvanger onthoudt op welke zender je hem hebt uitgezet, zodat deze dezelfde zender laat zien wanneer je hem weer aanzet. Tot slot is er de wens dat apps in het menu kunnen worden gebouwd, zodat je bijvoorbeeld rechtstreeks naar Netflix kan.

Ook komt uit de enquête naar voren dat men vaak wegvallend beeld, haperend geluid en een scherm met sneeuw ervaart. Verder geeft een klein groepje aan dat het beeld en geluid niet altijd synchroon loopt, er geen beeld is, maar wel geluid, het beeld stilstaat of de geluidssterkte verschilt per zender.

Reactie Canal Digitaal:
Er wordt op dit moment getest met een nieuwe tv-ontvanger.

Pauze

Feedback:
De respondenten geven aan dat ze graag zouden willen dat de pauze-tijd om een programma te pauzeren, langer is. Bovendien werkt het regelmatig niet om een programma te hervatten wanneer je hem hebt gepauzeerd.

Reactie Canal Digitaal:
Er zijn geen plannen om de pauze-tijd uit te breiden. De verbeteringen die er voor dit jaar gepland staan, bevatten wel kwaliteitsverbeteringen voor het gebruik van de pauze-optie.

De tv-gids

Feedback:
Veelgehoorde feedback ging over de gebruiksvriendelijkheid van de tv-gids en de menu’s. Deze zouden niet intuïtief zijn. Daarnaast zijn de gebruikte afbeeldingen te klein om daadwerkelijk iets te zien, dus kunnen ze beter weggelaten worden. Er wordt ook gevraagd om een duidelijke kanaallijst en de mogelijkheid om de lettergrootte aan te passen. Tot slot wordt aangegeven dat men graag bepaalde instellingen zou willen hebben voor de favoriete kanalen.

Reactie Canal Digitaal:
Het menu en de tv-gids worden op dit moment verbeterd. Naar verwachting gaat deze live aan het einde van het eerste of begin van het tweede kwartaal van dit jaar. Meer informatie over deze update vind je in het nieuwsartikel van Freedom.

Ondertiteling

Feedback:
De respondenten geven als suggestie om te zorgen voor ondertiteling. Eventueel bijvoorbeeld via teletekstpagina 888. 

Reactie Canal Digitaal:
Hier wordt op dit moment aan gewerkt.

TV-app

Feedback:
De respondenten ervaren soms ook problemen bij het gebruik van de app. Zo ontbreken er een aantal functies bij Apple TV, werkt de app in enkele gevallen pas wanneer deze voor de tweede keer wordt opgestart, loopt de app vast wanneer je aan het zappen bent of op een Samsung Smart TV televisiekijkt.

Reactie Canal Digitaal:
In 2023 vinden er een aantal verbeteringen plaats voor de app van Canal Digitaal op de Apple TV. Verder ligt de focus het komende jaar o.a. op kwaliteit en stabiliteit van o.a. de tv-app.

Algemene feedback

Tot slot tref je hieronder een aantal algemene suggesties die uit de enquête naar voren kwamen + de reactie van Canal Digitaal:

  • Een aantal minuten vooruit kunnen springen
    • Je kunt nu 30 seconden vooruitspringen. Er zijn geen plannen dit te wijzigen.
  • Helpfunctie in menu
    • Er is een helpfunctie beschikbaar voor alle tv-apps voor tablets en televisie en op de website. Canal Digitaal kijkt hoe ze dit verder kunnen verbeteren en uitbreiden.
  • Afbeeldingen tonen tijdens voor uitspoelen
    • Er is een voortgangsbalk beschikbaar, er zijn nog geen plannen om afbeeldingen toe te voegen.
  • 4K content voor IPTV beschikbaar maken
    • Dit staat op dit moment niet op de plannen voor het aankomende jaar. Wel wordt er gewerkt om 1080p content beschikbaar te maken voor een aantal zenders in 2023. Op dit moment wordt 1080i gebruikt.
  • Sneller kunnen zappen tussen kanalen en zenders die niet in het abonnement zitten skippen bij zappen.
    • Canal Digitaal is op dit moment bezig te kijken naar de verbeteringen voor het zappen.

Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/televisie-de-resultaten-uit-de-enquete-en-een-reactie-van-canal-digitaal
5 likes

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.