Thunderbird/Freedom: regelmatig IMAP timeout

Sinds (volgens mij) een paar weken meldt Thunderbird bij mij om de haverklap een IMAP timeout op de freedom server. Ik kan niet goed de vinger leggen op wat er gebeurt/misgaat, de melding verschijnt vrij autonoom en Thunderbird is best slecht in melden wat er onder water gebeurt. Ook de logmeldingen zijn niet per se feestje… Met wat gepuzzel lijkt het veroorzaakt te worden door een hangende (of traag reagerende) verwijdering van een bericht (aka een move van INBOX naar Trash). Maar echt zeker ben ik er niet van…

Zijn hier mensen met vergelijkbare problemen of (meer) kennis van Thunderbird om dit probleem wat nader uit te zoeken?

Probeer het bericht via de webmail eens te verplaatsen of verwijderen. Lost dat het probleem op?

Het “probleem” manifesteert zich niet zo zeer rond een bericht. Ik ben gewoon bezig met mail (lezen, beantwoorden, verwijderen - niet noodzakelijk in die volgorde) en op enig moment krijg ik die melding van Thunderbird. Maar aangezien je bij TB niet kan zien waar ie mee bezig is (er is geen activiteit in het activity center actief of met een foutmelding afgesloten) kan ik ook niet zo gauw iets bedenken dat ik webmail zou moeten doen. Aangezien ik meerdere identiteiten en domeinen heb, kan ik niet alle mail vanuit Webmail beantwoorden, maar ik kan wel een lees en eventueel delete rondje houden in webmail en kijken of het dan ook voorkomt.

Als je over gaat naar versie 102.2.2 van thunderbird, doet hij wel tijdelijk even moeilijk.
Dit is een RC versie, die je per knopdruk binnen moet halen.(Windows)

Ik zit op 102.2 release channel, maar het probleem was er al bij eerdere versies. En, zo kan ik nu melden, het probleem is er vergelijkbaar in de webmail. Het verwijderen van een bericht (dus: verplaatsen naar Trash) duurde zo net 40(!) seconden…

102.3 release channel, heb ik vandaag gekregen.

fixed Saving email source and images failed
fixed NNTP client became stuck when connecting to Public-Inbox servers
unresolved No dedicated “Department” field in address book

En veel meer.

Het probleem dat je beschrijft lijkt op iets wat ik ook wel eens waarneem, maar ik kan het niet linken aan Freedom. Ik heb e-mail accounts bij Freedom, KPN4all, Strato, bHosted, Cumail, Antagonist en …
Het probleem treedt steeds op bij alle accounts op een bepaalde server, KPN4all veel vaker dan vroeger XS4all. Ik heb meerdere PCs met verschillende verdelingen van accounts over 2 mail clients. Het is beslist een probleem dat aan Thunderbird en/of aan Windows gelinkt is, want ik heb een aantal accounts ook op mijn tablet en smartfone en heb daar nooit last gehad

Ik zie hier exact hetzelfde als de OP. In Thunderbird (102.2.2) heb ik 5 accounts van 3 verschillende providers. Het enige account dat die IMAP timeout meldingen geeft is Freedom.
Ik gebruik pas sinds kort (aantal weken) een internet verbinding van Freedom, maar heb mijn Freedom e-mail account als sinds de start (Founding member). Ik merk pas wat van van de timeouts sinds ik internet van Freedom gebruik, daarvoor kan ik me eigenlijk geen probleem herinneren. Dat laatste kan ook best toeval zijn.

Omdat ik bezig ben een ander e-mail programma te gaan gebruiken, heb ik er voorlopig niet naar gekeken. Ik weet nog niet of dat andere programma ook dezelfde timeouts zal geven.

Het is niet 1:1 te linken aan de e-mailclient maar het lijkt er wel op. Ik gebruik naast Thunderbird ook EPIM, daarnaast Bluemail op een tablet en Samsung mail op een telefoon. Ik heb meerdere PC’s waarop de accounts verschillend over Thunderbird en EPIM verdeeld zijn.
Thunderbird heeft de eigenschap dat hij alle accounts synchroniseert op de achtergrond met een frequentie die je per account kunt instellen. Als een bepaalde mail server niet (snel genoeg) reageert krijg je een foutmelding over de mailserver (ongeacht hoeveel accounts die mailserver gebruiken). Als je daarna een account bekijkt die een andere mailserver gebruikt, en vervolgens weer naar een account gaat die de eerdere mailserver gebruikt, krijg je opnieuw die foutmelding, tenzij de mailserver intussen gereageerd heeft.
Bij EPIM wordt elke mailaccount pas gesynchroniseerd op het moment dat je de betreffende inbox wilt bekijken. Ik heb het bij EPIM ook wel eens meegemaakt dat een mailserver tijdelijk niet bereikbaar was.
Het probleem komt ook voor bij het verzenden (via SMTP-server) maar dat staat los van time-outs op IMAP-servers.
Ik heb ook wel eens een foutmelding gekregen die erop duidt dat mijn mailadres ergens op een spamlijst zou (hebben ge)staan. Maar ook dit is bij mij tot nu toe altijd van voorbijgaande aard geweest.

Ik mis wel een snooze knop in Thunderbird.
Als er storing is in een van de accounts blijft het maar doorgaan met foutmeldingen.

Je kunt (linksonder) offline gaan.

Klopt, maar dan doet het andere postvak elders het ook niet meer.

Dan rest je niets anders om voor het betreffende account, de interval uit te schakelen of (veel) langer te zetten. Je kunt dan met rechtsclick, get messages doen.

Ook hier zijn en ontstaan wensen die met ervaring en door gebruik, valide worden. Is vast wel een add-on voor te maken… die bij fouten het account in slaap sust.
Mja, wie wil en gaat die tijd daarvoor spenderen.

Die interval is niet van toepassing op IMAP
Als er geen verbinding is, komt er om de paar seconden een pop-up.

Ik heb een idee in de ideeënbus gedaan bij Mozilla.
Nu maar hopen, dat ze het een goed idee vinden.

1 like

Ik zie nu dat ze het toegevoegd hebben aan soortgelijke suggesties bij Mozilla.
Het staat al 17 jaar op de wensen lijst, om een account apart off-line te kunnen zetten.