Toch nog even terugkomen op iOS en WiFi problemen

De problemen (het uitvallen van WiFi op iOS) zijn teruggekeerd, ook na het omzetten van WPA2/3 naar WPA2 op de 5530. Ergens op de support site van AVM zag ik dat een van de oplossingen zou kunnen zijn om twee separate SSID aan te maken voor de 2.4 GHz resp. 5GHz band op de 5530. Heb ik ongeveer 24 uur geleden gedaan, and lo and behold, everybody is still happy.

Schakelt MESH zich dan niet uit?

Dat klopt, voor een MESH netwerk heb je inderdaad een enkele SSID voor zowel de 2.4 GHz als de 5GHz band nodig. Maar dat speelt hier (nog) niet.

Volgens mij, gaat de FB je wel van de ene naar de andere band sturen.
Met verschillende SSID doet hij dat zeker niet.

Check ook het kanaal van de 5GHz band. Als er in je log veel RADAR meldingen staan wordt WiFi soms even disabled voor weerradar (die ook op 5GHz zit) aangezien die prioriteit heeft. Is dat ht geval, kies dan een lager channelnumber (<51)

1 like

Als het goed is, gaat de 5Ghz WiFi bij radar perikelen naar UNII-1
In oudere firmware ging hij uit.


5 Ghz band

Wat ook goed is om op te letten. Sommige apparaten zijn geoptimaliseerd voor de netwerk omgeving die niet in Nederland veel gebruikt is.

Kleine voorbeeld op de product pagina van Ring Video Doorbell Pro 2.

Connectiviteit : 802.11 b/g/n/ac-wifiverbinding op 2,4 en 5,0 GHz (kanalen 100 of hoger).

Dit is belangrijk voor sommige apparaten. Voor veel apparaten is deze informatie niet altijd beschikbaar of terug te vinden maar kan je enkel vinden door het te proberen of andere gebruikers te vinden die dit probleem hadden.

2 likes

Zoiets heb ik gehad, met een gasten wifi.
Bezoekers uit de USA en Australië hadden soms geen verbinding.
Toestellen kennen kanaal 12 en 13 niet.
Gelukkig kun je die uit doen in de meeste toegangspunten.

Inderdaad, die waarschuwingen kom ik wel tegen in m’n log. Weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik zit hier niet ver van Volkel (ook een weerradar) en er zijn geregeld Luchtmachtoefeningen.

Verschillende SSIDs voor 2,4 en 5Ghz kunnen juist averechts werken.

Zelf ben ik na jaren teruggegaan naar hetzelfde SSID voor beiden frequentie-banden. Dat was vanwege Apple’s ‘PrivĂ© wifi-adressen’ die standaard aan staan:

Ik heb ook een tijd geprobeerd op alleen 5Ghz te werken maar die RADAR-signalen gooiden te vaak de boel overhoop.

1 like

Dat van die RADAR-signalen heb ik opgelost door op de 5GHz band een channel < 51 te kiezen. Voor zover ik kan zien loopt het sinds die verandering op rolletjes, maar ik wacht nog even voordat ik de vlag spreekwoordelijk uithang.