Toekomst van TV kijken

Ik zag vandaag wat over een, voor mij nieuwe variant van TV kijken.
Het is een multicast over 5G.
Wellicht wordt dit werkelijkheid over 5 jaar?
Alleen nog maar een netstekker aan je tv.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-digitenne-staat-woelige-toekomst-te-wachten-dvbt2-voelt-hete-adem-5g/

Kern is dat een transportmedium (zijnde laag 1-2/3) toewijzen aan en gebruiken voor (maar) één onderliggende toepassing, achterhaald is. Dat geldt ook voor het verkwanselde “digitenne” dat wmb vooral onderdeel kan zijn van een whatever xG netwerk.

Wat nog wel een vraag(stelling) kan zijn of en in welke mate men afhankelijk wil (gaan) zijn van één netwerk (techniek, leverancier, operator).

Digitenne wordt (? was en werd o.a.) in standgehouden als alternatief zodat gebruikers (technisch) onbespied TV kunnen kijken. De operator kan vanuit die techniek niet weten noch individueel manipuleren, naar welke stream een kijker, kijkt.

Het grootste probleem met TV over IP netwerken (ongeacht welk netwerk of uni/multicast) is het gebrek aan standaardisering, of liever gezegd: Het daadwerkelijk volgen van de standaard. Doordat standaarden genegeerd worden krijg je van iedere leverancier een ander “kastje” of “box” of hoe ze het ook noemen en heb je dus geen keuze. Als alle TV aanbieders nou eens gewoon de standaarden op dat gebied gaan naleven hebben we in ieder geval minder e-waste en worden klanten misschien ook nog eens blijer. Hoe fijn zou het niet zijn als je die amino ontvanger van CD de deur uit kan doen en iets kan gebruiken wat wel werkt?
Al die functioneel dichtgetimmerde apparaten zijn daarnaast meestal niet erg privacy vriendelijk en geven een hoop door over je kijkgedrag. Bijvoorbeeld ook de ontvanger van Ziggo, die zelfs als je via DVB-C bekijkt een phone home doet om je gedrag door te geven.
Je kijkgedrag zegt een hoop over je, dus die informatie houd ik liever voor mezelf ipv. bij een bedrijf die daar een commercieel slaatje uit wil slaan.

Dit vind ik het tweede grote nadeel van unicast technieken, multicast heeft daar minder last van. Voor mij is het de reden om met een linux ontvanger naar DVB-C te kijken, er gaat geen bit de deur uit naar wie dan ook :slight_smile: .

“Gebrek” aan standaarden hangt hier ook samen met beschermen van content. De mediawereld wil zelf alle vrijheid om te bepalen wie wanneer hoe en met wat daar (tegen betaling) gebruik van maakt.

Met welke ontvanger is dat ? Of bedoel je de (hybride) internet varianten ?

Ik heb wel eens een Ziggo digitale ontvanger opengemaakt

en daar zit geen (dvb-c) feedback circuit in.

Er zijn wel andere type mediaboxen die op grond van hun serienummer ook door Ziggo moet zijn geactiveerd en/of vv. internet (zoals bv de Mediabox/Horizon XL) die intern opnemen via DVB-C daarvoor een phone-home - via internet - doen.

Ook de officiële standaarden voorzien “gewoon” in DRM functionaliteiten, net zoals DVB-C bijvoorbeeld in combinatie met een smartcard.

Inderdaad de hybride varianten, welke dat exact zijn weet ik niet, vroeger gingen ze onder de naam mediabox volgens mij.

Als je een snelle check wil doen: Als een device aan de DVB-C kant ook netwerk kan gebruiken dan staat het MAC adres wat hij daarvoor gebruikt vaak op de behuizing met een sticker. Het is uiteraard niet 100% waterdicht, maar geen MAC adres op de behuizing betekend vaak geen mogelijkheid tot phone home over DVB-C.

1 like

Yep, veel ongemak komt voort uit “willen” beschermen van content.
Blijft ergens “vermakelijk” hoe een uitgever op een later moment kan (ver)zorgen dat nieuwe(re) afspeelapparaten, een content niet meer kan of gaat verwerken.

DVD, inmiddels vakkundig uitgerangeerd, was hiervan een exemplarisch voorbeeld. Ik heb nieuwe(re) DVD’s die niet zijn te lezen door bepaalde spelers omdat de (DCSS decryptie)keys daarin niet ondersteund werden.

Streamen is helemaal een feest (voor DRM) en blijft mij ergens wonderlijk dat gebruikers zo enthousiast zijn dat een uitgever voortaan bepaalt dat zij een inhoud mogen/kunnen bekijken.

Een probleem met unicast-streamen kan nog zijn dat de gebruiker niet (zeker) weet of men elders, eenzelfde identieke weergave heeft of krijgt te zien. Deels is dat ook met multicast waarbij een uitgever, regionaal afgestemde versies van een weergave kan uitbrengen.

Weinig mensen (kunnen of willen) controleren of datgene dat zij krijgen aangeboden ook zo bij anderen is geland. En dan laat ik de oneindige mogelijkheden van persoonlijk - ook psychologisch - afgestemde AI content nog maar voor wat het in de kinderschoenen is.
Door eigen gedragingen vrij te geven, worden gebruikers een sitting-duck voor individuele beĂŻnvloeding.

Dat streamen (en dan bedoel ik voor muziek/video) zo populair is begrijp ik ook niet. Natuurlijk zijn de features leuk, maar zodra je opzegt heb je … niets meer. Dat is een van de redenen waarom ik nog steeds CD’s koop en daarna zelf op m’n server zet. Vanaf daar stream ik het alle kanten op, maar de bron heb ik geheel zelf in handen, niemand die kan meten wat ik wanneer beluister en ik krijg de kwaliteit die ik wil.

2 likes

3 likes