Tv drama met canal digitaal

De shield is veel te duur (duurder dan m’n sat ontvanger) en de Mi is draadloos.
Tevens is de Mi niets anders dan een Kodi ontvanger, dat klan ook met een RPi. Dna klooi ik liever even met een RPi 3 om te zien of dat gaat werken voor ik een 4 bestel (als ze nog te vinden zijn)

Dat zit ik toch al.

De Mi Box kun je met een USB → ethernet adapter bedraden. De Shield heeft ook een minder dure variant (zo’n ronde).

Maar goed, ik zou ook het liefst een Linux doosje draaien waar NLZiet en Netflix op kunnen draaien, met het gebruiksgemak zoals op een Android TV of Apple TV.

Ik heb in het verleden geklooid met een RPi met Mediacenter images, maar dat was het toen allemaal niet echt.

Dan gaan we eens kijken fo het hier wel ‘te doen’ is, daar er toch niet gezapt wordt. Als BBC first niet bevalt gaat de TV uit. :wink:

Wij kijken nu ruim een jaar naar NLZIET zonder enkel probleem. Eigenlijk is het zoals wij het graag hebben, niet meer opnemen, gewoon terug kijken (wij liggen bij series vaak weken achter en soms zelf in het vorige seizoen). Bij het starten van een programma of begin gemist, begint het gewoon bij het begin en geen zoeken naar het begin. Je kunt ook als je ergens live binnenvalt vanaf daar terugspoelen. Het aanbod is voor ons ruim voldoende. Haperingen o.i.d. kennen wij niet.

Wij kijken via Nvidea Shield. Het apparaat heeft een fijne afstandbediening die ook het volume van de TV bedient en de TV en Nvidea Shield tegelijk, met 1 knop, aan en uit zet. Enige nadeel is de grote Netflix knop waar soms per ongeluk op gedrukt wordt.

Hiervoor hadden wij CD wat bij ons toen best aardig werkte. Ik zie het positief, het heeft bij ons verbetering gebracht, ik zou niet graag teruggaan naar naar CD maar ook niet naar KPN.

Grootste probleem bij de shield vind ik de prijs. We hebben nog een Plasma van voor het HD ready tijdperk (al doe ie 1080i) en zo’n shield vreet 1/4 van het budget voor een vervangende Oled. NLZiet is wel een goede optie om uit te zoeken, desnoods via een chromacast. De 4K variant heeft Android TV. (al klus ik liever zelf)

En weer het volgende drama met de Amino box, sinds de versie van 10 mei schat ik:
Gisteravond en vanochtendmet de afstandbediening gewoon geen ander zender kunnen selecteren, niet met de zap knop, niet met de cijfertjes,
Enige oplossing: POR en dan maar weer zien hoe lang dat werkt.

FREEDOM DOE ER WAT AAN!

2 likes

En weer het volgende probleem: Bij kijken met pauzeren, 5 - 10 minuten voor het einde van het programma gaat hij opeens door naar het volgende programma en vevolgens naar het plaatjes menu. terwijl ik duidelijk had gezegd ‘annuleren’ met vanzelf naar volgende programma gaan.

Dat is weer de nieuwste zooi van de Amino/CD.

1 like

Het ligt niet altijd aan de amino maar aan de brakke server setup. Wanneer een programma wordt gevolgd door een relatief kort ander programma dan kan het met de cloud mis gaan: Je pauzeert bijvoorbeeld 5 minuten en kijkt dan verder, maar het programma wordt gevolgd door een kort vervolgprogramma van 5 minuten (kan met kort nieuws of weerbericht wel eens gebeuren). Net als je aan het einde van de eerder even gepauzeerde stream komt is de vervolgstream “nog niet beschikbaar voor terugkijken”… en dan houdt het op. De oplossing ligt voor de hand: alle programma’s moeten wanneer ze eindigen onmiddellijk beschikbaar worden voor terugkijken en niet 5 of 10 minuten later pas. Andere providers kunnen dit, dus er is geen excuus voor CD om dit niet te kunnen.

1 like

Dus Freedom: Los dat op!

1 like

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Freedom niet meer kan doen dan de klachten doorzetten naar CD.

1 like

Ik neem aan dat Freedom als grote klant CD daar onder druk kan zetten.
Het drukmiddel waar Feedom serieus over moet gaan nadenken: Wij als Freedom bieden geen alles-in-een pakket met TV van CD meer aan, als CD de kwaliteit niet drastisch verbetert voor een bepaalde datum waarbij het aantal klachten van Freedom klanten over CD gereduceerd wordt tot maximaal xx per maand. (b.v. 5% van huidige klachtenniveau)

Met CD is het werkelijk dwielen met de kraan open. Sinds de firmware update van 10 mei is het al weer veel slechter geworden.

Als de klachten blijven zoals ze zijn, is Freedom beter af zonder CD.
Dan kan Freedom misschien alleen aangeven wat de mogelijke opties voor TV zijn die de klant zelf contractueel met een andere partij kan afspreken,
Dan wordt Freedom er niet op aangekeken/aangesproken als het niet werkt.

1 like

Ik denk dat CD servers bedoelt worden. Kan Freedom ook niet zoveel aan doen, lijkt me.

Lijkt mij niet dat Freedom daarmee kan (en wil) wegkomen dat het met CD in zee gaat om met twee stappen terug een stap vooruit wil maken om zo tzt te kunnen komen tot een onafhankelijk TV platform dat WEL kwaliteit biedt.

Het lijkt mij voor Freedom schadelijk zich te (willen) associëren met CD en daarom zou ik pleiten dat het abbo van CD sws geheel LOS staat van Freedom.

Maak duidelijk dat Freedom haar stinkende best doet maar verder geen hoofdrol heeft in de klachten omtrent kwaliteit en stabiliteit van het TV platform. Hierbij moet je dan wel zorgen dat de doorvoer, infra en responsiviteit daarvan netwerktechnisch op orde is. Iets dat met monitoring en analyse kan worden aangetoond.

Dat “zonder TV” daardoor “minder” klanten kunnen worden getrokken is beter dan klanten te trekken die feitelijk dan - zo ik het lees - worden “gebruikt” in een ideologisch of marketing steekspel.
En als je al klanten wilt blijven gebruiken voor die doelen, geef die klanten met storingen dan op hun woord* 10% korting - mijn part, uit eigen middelen - op het maandabbo wanneer zij issues menen te hebben.
* Om te zorgen dat gebruikers geen misbruik gaan maken van korting kunnen claimen, kan na een tweede klacht; een fairplay onderzoeksmodel in stelling worden gebracht. In het uiterste geval kan Freedom dan levering stoppen, teruggave van het (maand)abbo doen met als reden dat zij helaas niet in staat is die klant goede TV van CD te leveren.

1 like

Sinds een maandje of twee gebruik in NLZiet op een Nokia Streaming Box 8010. Ten opzichte van Canal Digitaal op dat Amino-kastje is dat een verademing. Het zenderaanbod is wat beperkter, maar voor mij voldoende. Met terugkijken, en ook vooruitkijken, heb ik geen problemen. Een enkele keer gebeurt het dat de NLZiet-app vastloopt, dat is soms onhandig.
Sinds een week of twee ook Videoland om wat series en films te kijken, maar of dat een blijvertje is weet ik nog niet.

Overigens heb ik een tijdje Canal Digitaal op de Nokia gekeken via de Canal Digitaal-app en dat werkte wel wat soepeler dan op de Amino, maar zeker niet feilloos.

Ah, net even gezocht, de 8010 is de upgrade van de 8000. Ik denk echter dat ik knetter gek zou worden vande Android advertenties… Dat wordt of Kodi op een RPi (3 als test) zetten of een RPi inrichten als Pi-hole en die gebruiken voor de nokia. (maar inelk geval een oude RPi opduiken en afstoffen, de 4’s zijn in gebruik voor taken belangrijker dan TV :wink: )

Heb je het al eens op een RPi met Xbian / Kodi geprobeerd?
Wij hebben geen NLziet, maar wel NPOplus, Netflix en HBO op een RPi 4. NPOPlus en Netflix werken prima, HBO soms iets minder.
Volgens https://github.com/topics/nlziet is er een add-on voor NLziet, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Onze RPi draait op een usb stickie als harde schijf en ik heb het idee, dat deze USB stick een probleem begint te worden, dus ik overweeg om over te gaan op een SSD via USB.

Dan ben ik heel erg benieuwd wat voor RPi, een 3 of een 4? (een 3 heb ik nog wel liggen namelijk)

1 like

Wij gebruiken op dit moment een RPi 4. In het verleden liep onze kodi op een RPi 2 met onze films/series/muziek collectie op een NAS die via NFS in de RPI gemount wordt. Netflix streamen kon op die speler alleen in de lage kwaliteit.
Om te testen of we zonder CanalDigitaal konden heb ik ook NPOStart toegevoegd, maar het bleek al snel dat voor Streamen de RPi 2 te licht was. Omdat ik ook niet zeker was of een RPi 3 krachtig genoeg was heb ik toen direct een RPi 4 genomen. Die is voor ons gebruik krachtig genoeg.
Het enige probleem waar ik nu dus tegenaan loop is dat na een jaar gebruik de kodi af en toe vastloopt. Ik vermoed dat de USB stick aan het eind van zijn latijn is. Ik had al bewust gekozen voor lopen vanaf USB stick in plaats van SD kaart omdat dit langer mee zou gaan, maar blijkbaar is dit nog niet goed genoeg en moet ik naar een kleine ssd toe.
Iemand nog suggesties voor een ssd die langer meegaat dan een USB stick? Hij hoeft niet groot te zijn, de huidige USB is 32GB.

Ah, mooi, dan kan ik in elk geval het idee testen met een 2 en daarna evt een 3 vrij spelen. De 4’tjes zijn in gebruik als firewall (4G) en main server (8G) en daar onmisbaar.

De 4’s draaien met een USB SSD (el-cheapo van alie), waar ik voor beide RPis meteen 2 elk besteld heb. (en inderdaad, 50% uitval) Ik boot wel vanaf de sd (firmware partitie), maar mount de rest van de USB disk. De 3’s draaien volledig op SD. Home directories, data e.d. komen voor alle RPis vanaf m’n nas.

Kleine optie van de gebruikte USB disk is 120 GB, dus meer dan genoeg ruimte voor uitvallende sectoren. Als je geduld hebt qua levering is het een optie.