❎ TV geeft wel menu en kanalen maar geen beeld

Hallo,

Gisteravond de amino aangesloten zodat de eerste die op was al zou kunnen kijken. Vanmorgen aangezet en de installatie succesvol afgerond. Ik krijg echter wel de menustructuur met de tvkanalen maar geen televisiebeeld op mijn tv.

Lex Schraa

Hoi,
Heb je een splitter/router tussen modem en tv waarop ook een computer etc. is aangesloten? Zo ja probeer eens een rechtstreekse verbinding van tv naar modem.
Bij mij gaf een router ertussen eenzelfde probleem.

Hans

1 like

Dat is wel complex. De router Fritz 5490 van Freedom staat in de gangkast en de kabel gaat inderdaad achter de tvkast in een switch omdat behalve de tv en de aminobox ook een mediaplayer en de blurayspeler aan de kabel moeten. Ik heb de kabel van de switch nu in de aminobox gezet en dat werkt wel. Maar lijkt me niet de oplossing.

Ondersteunt je switch IGMP snooping?

Reinoud,
Ik had dat ook bedacht en wat blijkt het is een TPLink TL-SG108. Die ondersteunt IGMP scooping niet. Hiervoor moet je kennelijk de E versie hebben. SG208E. Ik heb wat switches gewisseld hier thuis en nu een situatie waarbij het werkt.
Dank voor het meedenken.
Lex

switch verdeelt het signaal waarschijnlijk naar alle apparaten, waardoor er te weinig snelheid overblijft voor een vloeiend tvbeeld. Dus of rechtstreeks in de STB of een switch met IGMP snooping aanschaffen (ca. 30-40 euro, bijv. NetGear GS105E, let op dat je de goede koopt!) Die switch geeft het tv signaal alleen door aan een de poort die erom heeft gevraagd.

Fijn dat het opgelost is Lex

Mijn probleem lijkt hier op dus ik ga toch nog even door in dit topic.
(Laat maar weten als ik toch een nieuw topic moet openen).

Ik krijg dus op mijn slaapkamer wel het menu maar geen beeld bij de zenders 1 tot 10.
Vanaf kanaal 11 en hoger (ik heb ze niet allemaal geprobeerd) doet 'ie het wel!
Wordt dat inderdaad veroorzaakt door een switch?!

Mark

Tja, nou ga ik op mezelf reageren, sorry daarvoor.

Heb de switch er even tussenuit gehaald en nu doen kanalen 1-10 het wel.
Maar dat IGMP snooping, geen idee wat het is, maar volgens tweakers ondersteunt mijn switch dat:

https://tweakers.net/pricewatch/305608/d-link-dgs-105/specificaties/

Dus ik snap nog steeds niet helemaal wat er aan de hand is; en zonder switch is het wat lastig met de andere apparatuur…

Mark

Hoi Mark,

IGMP snooping zorgt ervoor dat alleen de poort (het rj-45 stopcontact op de switch) waar de tv ontvanger op is aangesloten wordt voorzien met een tv signaal, de andere poorten niet. Een switch zonder IGMP snooping verdeelt het tv signaal gewoon over alle poorten, waardoor de snelheid van het signaal terugloopt, waardoor weergave van het tv-beeld niet (goed) meer mogelijk is.
Er zijn overigens berichten te vinden op internet dat niet alle switches die volgens de specificaties snooping ondersteunen dat ook daadwerkelijk goed doen. Het kan ook zijn dat in een switch IGMT snooping “aangezet” moet worden in de settings. M.a.w. het is niet altijd in iedere switch standaard “enabled”.
Het lijkt me uit je verhaal dat er met de switch iets niet goed is omdat het probleem verdwijnt als je hem er tussenuit haalt. Wat niet duidelijk is voor mij waarom de eerste tien kanalen niet werken en de hogere wel. Ik zou de settings van de switch eens nakijken geloof ik.

De genoemde Netgear GS105E (en niet een van de broertjes GS105 of GS105GE) heeft standaard IGMP snooping enabled en werkt ok. 30-40 euro kost het ding.

Maar misschien heeft iemand anders een oplossing voor deze specifieke switch.

Hans

Hi Hans,

Bedankt voor je reactie!
Het lijkt mij inderdaad dat de switch het probleem is, maar ik vond het vreemd genoeg om toch nog even hier te melden (het werkt niet bij kanaal 1-10, wel bij de hogere kanalen, da’s toch raar?!?). Misschien dat er nog anderen zijn met hetzelfde verschijnsel.

Ben even aan het zoeken geweest maar vind geen informatie over hoe de IGMP snooping aan te zetten is op een D-Link DGS-105. Als ik het goed bergrijp lijkt de switch nu een beetje op de vaste telefonie vroeger, waarbij je een toestel op een andere verdieping oppakte en dan gewoon kon meeluisteren met het gesprek dat iemand anders het voeren was: gewoon de draadjes aan mekaar vastgedraaid…

Die D-Link is inderdaad niet het duurste apparaat; dan toch maar gaan voor een Netgear en hopen dat het dan werkt!

Mark

2 likes

Dank voor je hulp HansK

1 like

Ik heb exact hetzelfde probleem, als ik naar een zender toe gaat en “Bekijken” kies, dan wordt het scherm zwart.
De enige manier om een programma te kijken, is via “Meer” naar “Begin Gemist” te gaan, dan doet die het wel.

Heb de het Amino kastje al direct op de Fritz Box aangesloten, maar maakt geen enkel verschil
Wat is er aan de hand ?

Hallo HansK / Mark,

Ik heb een vrij standaard opstelling als volgt:
Fritzbox 7590 router
UTP Cat 6 kabel van router naar Amino TV box.
HDMI-kabel van Amino naar tv (Sony KD49XF70xx).

Ik heb onlangs een 8-poorts gigalink-switch TL-SG108 gekocht en inderdaad deze werkt niet: wel een lijst van kanalen, maar geen beeld. Ik heb TP-Link support (support.nl@tp-link.com) gemaild. Hier is hun antwoord:

"De TL-SG108 heeft ondersteuning voor IGMP V1 en V2 en niet voor V3.
We vermoeden dat uw STB IGMP V3 gebruikt, daarom raden we aan om de TL-SG108 in te ruilen voor een TL-SG108E die IGMP V1 / 2 en 3 ondersteunt.
Als dit de reden is, wil ik nu een switch die V3 van IGMP ondersteunt. Suggesties welkom.
Met vriendelijke groet,
Colm

Ik heb een TL-SG108PE en daar werkt multicast zeker mee.
(Ik heb de PE omdat ik dan PoE heb naar m’n HP 1810G-8 elders in huis.)

Hoi,

Ik heb de TL SG-108E en dat voldoet prima. Je kunt het ding zelf configureren als dat nodig is. Zie de handleiding.