TV static route issue (en oplossing) met eigen modem

Op de helpdesk pagina https://www.freedom.nl/helpdesk/internet staat geschreven: “Er moeten static routes worden gezet naar 10.10.0.33/32, 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.”

In mijn geval wordt via DHCP niet 10.10.0.33/32 maar 10.10.0.97/32 doorgegeven (naast 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24).
Dit levert het probleem op dat enkele zenders niet werken (bijvoorbeeld de regionale zenders werken niet). Door met de hand een extra expliciete static route naar 10.10.0.33/32 toe te voegen is dit door mij (voorlopig) opgelost.

ps. Mogelijk dat Freedom dit issue (op termijn) kan verhelpen…

De 10.10.0.33 heeft te maken met de DHCP server en de stabiliteit van de verbinding, niet met zenders. (VZIW).

Als jouw DHCP server 10.10.0.33 is dan moet er een route naar gezet worden voor verlenging van de lease.
Als jouw DHCP server 10.10.0.97 is dan moet er een route naar die server gezet worden voor verlenging.
In eerste instantie zaten die routes er niet in waardoor aan het einde van de lease een nieuwe onderhandeling begon (die iets langer duurt als een verlenging, en afhankelijk van timing de verbinding kort kon onderbreken (doordat IP adres eerst verwijderd wordt en dan opnieuw geleased).
Bij verlenging (meestal na helft van de lease tijd) blijft het IP adres gewoon staan.

Dus welke exact correct is is afhankelijk van welke je DHCP server je krijgt bij CD. Mogelijk is uitbreiding van deze achtergrond info behulpzaam in de helpdesk pagina. misschien onder een “spoiler tag”

@Noci, ja dat had ik al begrepen uit een eerdere post van je. Kon daar niet op reageren, omdat dat draadje al gesloten was. Dank voor je toevoegingen.