Uitval Fritzbox 5530

Mijn Fritzbox 5530 loopt regelmatig volledig vast. Internetverbinding valt dan weg en vervolgens is de webinterface van de frizbox ook niet meer benaderbaar (ook niet bedraad). Na enkele minuten herstart het modem vanzelf en na ongeveer 5 a 10 minuten heb ik weer toegang. Van de foutmelding zelf wordt soms een melding gemaakt naar AVM door de Fritzbox zelf. Op diverse internetfora vind ik veel andere meldingen van dit probleem (met name op het forum van Tweak Internet). Het verbaasd mij dan ook dat dit probleem bij Freedom niet bekend is. Ik heb mijn modem reeds een factory reset gegeven maar dat mocht niet baten. AVM zelf adviseert mij een lab firmware versie te installeren. Ik ben hier echter wat huiverig voor. Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren en wanneer komt er een oplossing? Freedom zelf is telefonisch zeer slecht te bereiken.

Als je in System->Event Log bij Wifi “Log registrations and deregistrations and expanded Wi-Fi information” aan hebt staan kan het geheugen van Fritz wel eens vollopen met alle gevolgen van dien.

1 like

Heb je toevallig een device in je netwerk hangen dat conflicteert, bijvoorbeeld een tweede Fritz!box? Of iets anders waar bijv. een DCHP-server op draait? Of dat hetzelfde ip-adres heeft als je Fritz!box? Want dan kunnen er rare dingen gebeuren.

1 like

Nee, dat heb ik niet. Maar bedankt voor het meedenken.

Ik ga het nakijken. Als het aanstaat, zet ik het uit. Bedankt.

Beste @nardyh ,

.1. snelle wissel
Binnen :spraydot: Freedom.NL is privacy een groot goed.
Toch zou ik daar de vraag stellen of er een andere klant in de buurt is met een zelfde modem; dan zou (als je dat goed vindt natuurlijk) Freedom die andere klant kunnen vragen contact te leggen met jou.
Als test kun je dan de modems een dagje wisselen en kijken waar het probleem zich dan bevindt … (modem of lijn)

.2. reserve-modem
Vraag :spraydot: Freedom.NL of je een maand een tweede modem thuis kunt krijgen. Dat zorgt er voor dat je hierna beter weet of het een modem-probleem is, of dat het ergens anders aan ligt.

.3. Foutmeldingen uitlezen
Modemleverancier AVM ken ik als zeer klantvriendelijk. Stuur een mail aan AVM HelpDesk om te vragen wat er precies in de foutmeldingen staat, die jouw FritzBox automatisch naar AVM zendt.

.4. verminkte Firmware ?
Stel je voor dat in de huidige versie van de FritzBox een foutje zit, dan probeert het modem bij vastlopen de andere firmware te starten (er zitten altijd 2 versies firmware in de FritzBox).
Misschien zijn hier mensen, die weten hoe je kunt forceren dat jouw FritzBox standaard op die andere versie Firmware gaat werken. En anders is er nog de Helpdesk van modemleverancier AVM.

1 like

Ik heb inmiddels ook contact gehad met AVM. Het is een bekend probleem. Op het Forum van Tweak kom je het probleem ook veel tegen. Op aanraden van AVM de nieuwste Lab versie firmware geinstalleerd. Hoop dat dit het probleem oplost. Overigens wil ik nog wel ook vermelden dat de helpdesk van Freedom me tot nu toe zeer goed geholpen heeft.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.