Ik ben erg tevreden met freedom internet.
Helaas krijg ik de eerste 13 zenders (zoals RTL en SBS) niet live werkend.
Het is mogelijk om alle programma’s terug te kijken, maar toch willen we af en toe ook live een programma kunnen volgen.
Ik heb voor zover mogelijk alle instellingen toegepast op de Unifi Dream Machine (UDM) maar het blijft zwart beeld met de volgende foutcode: S815, zodra ik naar 14 ga of verder werkt het live beeld weer.
Eerlijk is eerlijk, de volgende instellingen weet ik niet zeker of ik ze goed heb ingevoerd, maar kan ook niet vinden waar ik dat kan invoeren:
DHCP optie 121, “Classless Static Route Option,” is een reliek uit de Cambrium-tijd. Staat dat nog ergens op onze website?
Je VLAN 4 interface moet DHCP doen, enkel en alleen om een IP-adres te krijgen.
Je moet je router als IGMP-proxy inrichten tussen VLAN 4 op je WAN poort en je interne netwerk. Hoe je dat precies doet weet ik niet. Zoek naar iets als: “Multicast instellingen”. Ik denk dat je “IGMP snooping” aan moet zetten op de VLANs intern en de IGMP-proxy daar ook aan moet verbinden.
Overigens is S815 een algemene fout. Je kunt het ook op unicast-feeds zien. Het betekent dat de RTP-stream niet binnenkomt.
Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4* voor TV. < DHCP staat op auto
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4*. < Dit staat aan (ook VLAN 4)
*** De statische routes die benodigd zijn, worden doorgegeven via DHCP optie 121**
De settopboxen hangen in het normale LAN. < Staat aangevinkt
IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4*. < alles doorgestuurd naar VLAN 4 inclusief mDNS
RTSP connection tracking module moet ingeschakeld worden mits beschikbaar. Wanneer RTSP connection tracking niet beschikbaar is, kan een destination NAT regel aangemaakt worden richting de IP TV ontvanger. < RTSP staat aan
*Let op! Heb je een glasvezelverbinding via het glasvezel Helmond netwerk? Gebruik dan VLAN 424 i.p.v. VLAN 4 voor televisie.
Ik ga er dus van uit dat de DHCP niet per se op optie 121 moet te staan.
Option 121 stelden wij in. Je hoefde daar niets mee te doen. Want dat doet je DHCP-client. Maar dat gebruiken we dus niet meer. Ik zal tegen de web-mensen zeggen dat dat eruit kan.
Ik weet het niet hoor, het kan zijn dat ik “van” en “naar” anders zie dan jij Maar “geforward naar VLAN4 (IPTV Streaming)” lijkt me de verkeerde kant op. Je wilt alleen de multicast-groep waar je op “afstemt” via de IGMP-proxy van buiten naar binnen laten gaan. Dat doet die IGMP-proxy voor je. Denk hier niet in port-forwarding en NAT.
De proxy neemt het interne IGMP-verkeer aan en als dat een “join” is voor een bepaalde multicast-groep dan forward die dat multicast-verkeer van VLAN 4 naar de interne interface waar de listener zit. Daar wordt niets aan ge-NAT. Krijgt ie een ‘leave’ dan stopt de proxy het verkeer weer. De proxy neemt ook het IGMP-verkeer naar VLAN 4 voor zijn rekening. Daarom moet de VLAN-4-interface ook via DHCP een IPv4 adres krijgen. Want dat is het source-adres voor dat IGMP-verkeer van de proxy naar buiten toe.
Ik denk dat je niet wilt NATen naar VLAN 4 en zeker niet naar 6. Sowieso krijg je alleen PPPoE over VLAN 6. Dus daarop kun je niets met NAT.
Ik weet niet wat “Forward Unknown Multicast Traffic” precies is. Maar ik zou dat eerst helemaal uitzoeken voordat ik zoiets aan zou zetten.
Ik heb NAT nu uitgezet op VLAN 4 en nog wat gespeeld met de multicast settings. Maar het maakt niet uit de volgende zenders werken (tot 50 getest): 14, 21, 22, 38, 45, 47.
Deze zenders kan ik live kijken, het overige zal ik moeten terugspelen. Opvallend is wel dat in deze zenders de CANAL+ zenders zitten en het overige “live” tv lijkt te zijn.
Na een tijdje blijft S815 terugkomen in het gebeuren.
Ik zag dat ik een leesfoutje heb gevonden. In de instellingen zie ik namelijk RTSP staan, bij mij in de instellingen is het RSTP. Met andere woorden, RTSP kan ik niet vinden in mijn router wat betreft live tv, wel bestaat hij voor camera’s. Is dit een noodzakelijk iets of moet ik een NAT regel aanmaken en zo ja, hoe dan ongeveer?
Alvast bedankt voor de hulp, ik ben er toch wat wijzer van geworden
Ja het is duidelijk dat je multicast niet voor elkaar hebt. Want de zenders die je noemt zijn unicast en komen over PPPoE/VLAN 6 binnen.
Je moet echt de “multicast proxy” zien te vinden.
RSTP → Rapid Spanning Tree Protocol [1]. Dat wil je echt niet op VLAN 4 en 6 aan hebben staan. Dat is puur om loops in je eigen layer-2 netwerk op te lossen.
RTSP → Real Time Streaming Protocol [2] is een protocol om media servers commando’s als “Play”, “Pauze”, etc. te voorzien. Het de video of audio zelf gaat over RTP. Dit wordt overigens niet gebruikt voor de Live TV over multicast.
RTP → Real-time Transport Protocol [3] voor de compleetheid is het protocol voor de Live TV als je dat voor elkaar hebt.
Van deze settings heb ik al talloze verschillende combinaties geprobeerd, maar het beeld schiet niet aan wanneer ik iets apply.
Dus mijn testmanier is: ik zet zender 1 op, verander de settings en schakel dan door naar de volgende zender, bijvoorbeeld 2.
Op het eerste plaatje zie ik VLAN 6 staan. Dat is alleen voor PPPoE. Moet dat geen VLAN 4 zijn? De context van dat plaatje ontgaat me een beetje.
Van het tweede plaatje begrijp ik weinig. Maar “fast leave” (IGMPv2) is in elk geval iets dat je niet wilt met IP-TV.
Het derde plaatje lijkt me meer over de LAN-kant dan de WAN-kant gaan. Merk op dat VLAN 6 voor PPPoE is en VLAN 4 voor IP-multicast. Op VLAN 4 worden IPv4-adressen door ons met DHCP uitgedeeld. Je moet een 100.x.x.x adres krijgen. Ik zou daar als eerste naar kijken.
Je zou het eerste adres uit het subnet moeten kunnen pingen. Let op het subnetmasker is afhankelijk van je provider maar is altijd groter dan een /24. Vaak is het een /20, soms nog groter (/18), soms kleiner wat (/23). Je moet dus even goed kijken wat precies het eerste adres is.
Uit je plaatjes kan ik verder erg weinig opmaken. Zoals ik al zei, ik mis de context. Ik hoop dat een ander uit de community je kan helpen. Iemand met ervaring met jouw systeem.
Anders raad ik een Fritz!box aan Gebruik ik zelf ook