Update gepauzeerde verbindingen via Fiber Crew

Update gepauzeerde verbindingen via Fiber Crew
Half september lieten we weten de aansluitingen van klanten via de nieuw aangesloten operator Fiber Crew op ‘pauze’ te hebben moeten zetten en geen nieuwe aanvragen meer aan te nemen. Zie ook het nieuwsbericht hierover Nieuwe internetverbindingen via Fiber Crew voorlopig op pauze | Freedom

Patch-problemen in de wijkcentrales
Deze geforceerde pauze was nodig, omdat er veel te vaak problemen ontstonden bij het opleveren van nieuwe internetverbindingen.

Het ging in de meeste gevallen om zogenaamde patch-problemen in de wijkcentrale: fout of geheel niet gepatchte glasvezelkabels, waardoor er geen licht op de internetlijn aanwezig bleek te zijn. Uit gezamenlijk onderzoek bleek dat deze problemen werden veroorzaakt door onderaannemers van onderaannemers; die haalden dan vaak de oude verbinding weg, maar sloten de nieuwe niet goed aan.

Daarnaast bleek bij een aantal wel opgeleverde internetverbindingen op het gebied van TV het een en ander in eerste instantie onverklaarbaar mis te gaan, waardoor er met veel verstoring of geheel geen TV kon worden gekeken.

Gezamenlijk aan oplossingen werken
De laatste twee maanden is er zowel bij Fiber Crew als Freedom - en veelal gezamenlijk - gewerkt aan deze verschillende issues. Technisch gezien zijn inmiddels de meeste problemen opgelost. De issues die nog niet helemaal naar tevredenheid zijn afgerond zijn de patch-problemen in de centrale. Ook TV kijken in Hilversum gaat bij enkele klanten nog niet probleemloos, hier lopen nog een aantal testen met verschillende apparatuur.

Mondjesmaat zijn er afgelopen tijd op verzoek internetverbindingen van klanten opgeleverd. We zien daar helaas nog steeds relatief vaak – veel vaker dan bij andere operators – problemen in de centrale tijdens oplevering.

Fiber Crew heeft de druk bij haar onderaannemers flink opgevoerd en is ondertussen hard aan het werven, opleiden en certificeren van eigen monteurs om hiermee het ‘onderaannemers van onderaannemers’ probleem af te vangen.

In samenspraak met Freedom hebben wij onze opleveringen tijdelijk stil gelegd. We hebben gemerkt dat het uitbesteden van het patchproces bij grote partijen met voor ons anonieme onderaannemers of ZZP-ers op dit moment niet naar behoren werkt.” aldus de reactie van Fiber Crew. “Wij hebben nu in een relatief korte periode, gezamenlijk met Freedom, onze processen en de automatisering aangepast. Onze eigen monteurs zijn gecertificeerd om patches te zetten of te herstellen. Wanneer we externe partijen inzetten kunnen we dankzij onze nieuwe automatisering de desbetreffende monteurs aansturen alsof het onze eigen monteurs zijn. Met deze wijzigingen kunnen we binnenkort gezamenlijk een veel betere dienstverlening leveren aan de Freedom abonnees op het Fiber Crew netwerk dan dat de afgelopen maanden het geval was.

Al deze aanpassingen kosten veel tijd, maar ondertussen lijkt er licht aan het einde van de tunnel. Daarom zijn we bij Freedom voorzichtig optimistisch en hopen we over enige tijd gecontroleerd weer klanten te kunnen aansluiten.
Wanneer dat precies is kunnen we nu nog niet zeggen. Zodra er meer duidelijkheid is laten we dat uiteraard weten.

Hoe nu verder?
Staat jouw verbinding nog in de pauze-stand? Dan hoef je niets te doen.
Zodra we er min of meer zeker van zijn dat de patch-problemen opgelost zijn, zullen we als eerste de klanten benaderen die in pauze-stand staan.

Wanneer die verbindingen conform verwachting worden opgeleverd, plannen we nog een extra testperiode in. Bij positief resultaat zullen we de order intake weer open zetten, en kunnen nieuwe klanten in de Fiber Crew gebieden weer internet van Freedom bestellen.
Mocht je ondertussen als test-klant willen functioneren, stuur dan een mailtje naar info@freedomnet.nl met in het onderwerp “Fiber Crew – testklant”. We nemen dan contact met je op.

Overstapservice

Heb je tijdens je eerdere bestelling van een Freedom internet verbinding via Fiber Crew gekozen om gebruik te maken van de overstapservice? Dan kunnen we deze nog steeds uitvoeren wanneer de verbindingen weer aangevraagd kunnen worden. In sommige gevallen zullen we de order echter opnieuw moeten aanbieden en kan er een vertraging van een maand zitten in het door laten lopen van de bestelling en de daadwerkelijke datum van oplevering. Zodra dit gaat spelen ontvang je individueel bericht.

Onze dank is groot
Iedereen die ondertussen toch met horten en stoten een Freedom internet verbinding via Fiber Crew thuis heeft inmiddels, dan wel nog steeds geduldig wacht hierop, willen we via deze weg bedanken. Dit is niet de ervaring die we voor onze klanten in gedachten hebben en bij deze danken we jullie dan ook hartelijk voor jullie geduld.

5 likes

Eigenlijk fantastisch hoe Freedom en Fiber Crew hiermee omgaan. Partijen versterken elkaar hier echt, en verbeteren ten goede van de klant over de hele keten. En er wordt nog steeds geleerd en bijgeschaafd. Iedereen wil natuurlijk sneller en sneller anders (en ik ook, ik moet de omzetting nog aanvragen), maar het is zoals het is. Dank voor de communicatie (zouden jullie op meer vlakken moeten doen :wink:)

2 likes

Dit is goed nieuws. Ik kan niet wachten tot Lelystad ook bij de FC projecten opduikt. Helaas heb ik niet de optie als testklant op te treden, de verbinding is te cruciaal voor m’n werk. (TV testwerk kan wel)

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.