Sinds 2022 eindelijk verlost van Ziggo met een glasvelkabel en gezegend een internet abonnement van Freedom.
De oorspronkelijke belichter was volgens mij (tijdens aanleg) T-Mobile, wat later dan weer schijnbaar PrimeVest zou zijn/worden, en intussen is T-Mobile veranderd in Odido, en schijnt PrimeVest te zijn overgenomen door KPN.
Maar nu komt de verwarring, sinds een poosje kan niemand meer in onze straat (3079KA oneven huisnummers) nog kiezen voor een Freedom glasvezel, de postcode check geeft een max 95mbit KPN DSL als hoogst haalbaar aan, ook op mijn adres, terwijl hier weldegelijk een echte 1Gbit verbinding van Freedom aanwezig is.
Echter op de website van Odido is al een poosje tm. 8Gbit te bestellen, en intussen heeft mijn buurman dan ook een 8Gbit aansluiting opgeleverd gekregen.
Zou ik als huidige Freedom klant, op mijn adres waar Freedom blijkbaar geen glasvezel meer kan leveren, nog een upgrade 1Gbit naar 8Gbit kunnen krijgen ?
Mogelijk het kartelbeleid dat Freedom (qua belichting) daar geen deel kan uitmaken van de aanbieders. Freedom moet dan de (hogere) prijs betalen voor een WBA contract.
Bestaande klantconnecties/contracten moeten bij overnames door whatever andere partijen, worden gecontinueerd.
Ik zou zelf voorzichtig zijn om ergens anders naar toe over te gaan stappen en sws bij Freedom een ticket inschieten om zeker te weten waar je dan op uitkomt.
Los daarvan, wil of moet je meer dan dan 1Gbit kunnen gebruiken ? Wij - internet/mail geen TV - hier hebben 1Gbit en zouden makkelijk toe kunnen met desnoods 50mbit.
In de praktijk zul je niet meer dan 1Gb nodig hebben als normale particuliere gebruiker. Trouwens ik deed ook een postcode check bij Freedom (Heb 1Gb freedom abonnement met als belichter fiber operator Eindhoven op het voormalig T-mobile netwerk.) Ik zag tot mijn schrik ook dat ik alleen maar DSL kan krijgen op mijn adres. Gelukkig moet er bij overname van het netwerk bestaande verbindingen in stand blijven zoals al werd verteld. Ik deed ook een postcode check bij Trined, daar werd wel aangegeven dat ik glasvezel kan gebruiken.
Freedom biedt op dit moment sowieso geen 8 Gbit abonnement aan, het maximale dat Freedom aanbiedt is 1 Gbit. Ik zit op ODF en kan via Odido ook 8 Gbit bestellen, maar via Freedom max. 1 Gbit.
Dat de postcodecheck in jouw geval geen mogelijkheid voor glasvezel meer aangeeft zal ongetwijfeld te maken hebben met de overname van Primevest door KPN. Nieuwe aansluitingen zullen via KPN aangevraagd moeten worden (inclusief de KPN boete) en die postcodes zullen vermoedelijk nog even toegevoegd moeten worden als zijnde âKPN postcodesâ, mogelijk is het op dit moment ook nog even niet mogelijk om nieuwe aansluitingen te activeren vanwege de omzetting naar KPN en is daar het wachten op?
Momenteel leveren we tijdelijk geen nieuwe verbindingen op het Primevest netwerk in verband met leveringsproblemen bij de aannemer. Daardoor kunnen we nu niet instaan voor een goede oplevering. We verwachten wel dat dit weer opgelost wordt in de, hopelijk nabije. toekomst.
Zolang de randapparatuur die wij leveren niet voldoende ondersteuning biedt om daadwerkelijk 8 Mbit te garanderen zijn we hier ook terughoudend in. We zien teveel klachten die vervolgens ontstaan met mensen die speedtests ga doen en ontdekken dat Wifi en/of de 1Gbit poort op de router het vervolgens niet haalt. Wij willen dat je krijgt wat je besteld, en geen marketing trucs ala Odido.
Je kan bij klanten ook gewoon duidelijk aangeven wat de beperkende zaken kunnen zijn, zodat klanten die hun eigen apparatuur gebruiken wel gewoon meer dan 1 Gbit kunnen bestellen als hun apparatuur dat aankan. Ik zelf zou het ook graag hebben en bereid zijn daar voor te betalen.
Los daarvan, wil of moet je meer dan dan 1Gbit kunnen gebruiken ? Wij - internet/mail geen TV - hier hebben 1Gbit en zouden makkelijk toe kunnen met desnoods 50mbit.
In de praktijk zul je niet meer dan 1Gb nodig hebben als normale particuliere gebruiker.
Ik heb een 10/100Gbit intern netwerk, tevens een aantal servers draaien en host ik een backup target voor een aantal klanten. Die 8Gbit ga ik heus wel gebruiken, de huidige 1Gbit zit eigenlijk al regelmatig tegen de bottleneck
Zolang de randapparatuur die wij leveren niet voldoende ondersteuning biedt om daadwerkelijk 8 Mbit te garanderen zijn we hier ook terughoudend in. We zien teveel klachten die vervolgens ontstaan met mensen die speedtests ga doen en ontdekken dat Wifi en/of de 1Gbit poort op de router het vervolgens niet haalt.
Ik snap de terughoudendheid, maar besef ook dat een deel van wat meer technisch onderliggende klanten of beroeps ICTâers juist Freedom kiezen voor het beter netwerk (betere peering en minder least cost routing), beter skilled service en uiteraard de mogelijkheid om eigen apparatuur te gebruiken.
In mijn geval is het dan dus ook geen probleem om een 8Gbit lijn te handelen. Mijn router is voorzien van 100Gbe poorten, en CPU is ook zeer krachtig genoeg.
Maar dat betekend dat de hogere snelheden voorlopig nog niet gaat komen ?
Goed ingezet en ik zou ergens denken dat er onderscheid moet zijn tussen (semi)zakelijk en particulier gebruik. Wat daarin dan weer hobby is, net als met 1Gbit; een simpele fair use policy.
Dat iemand 8gbit gaat willen gebruiken is dan waar dat netwerktechnisch beschikbaar is. Ik mag toch echt hopen dat âbelichtersâ zorgen dat ieder aangeslotene sws een fair share heeft in de capaciteit.
Onderliggend zal met ieder Freedom gebruiker op 8gbit ook het issue ontstaan dat de backbone aansluiting, met bijbehorende kosten, fors opgewaardeerd zal moeten gaan worden om mensen hun deelgenot te bieden. Als gezegd bij 8gbit moet dat ook mogelijk gemaakt kan worden met o.a. apparatuur en vooralsnog een reden dat Freedom daarom geen 8gbit aanbiedt.
Als ik dit lees dan ben je gewoon commercieel bezig en daar zou Freedom ook commerciele bedragen tegenover moeten zetten. De eis naar 8 GB is belachelijk. Bij Delta kan je 8 Gb/s afnemen, maar als je de kleine lettertjes lees is dat 8 GB âgesplitstâ met een max van 4 GB. Misschien moet je aan colocation denken maar daar krijg je standaard 1 Gb/s; als je meer betaald meer, maar dan zit je aan bedragen van > 300 euro per maand (Transip bij voorbeeld)
Freedom zou zijn geld beter kunnen investeren in overal een stabiele 1 Gb/s verbinding voor een liefst goedkoop tarief.
Of ik mijn lijn commercieel, hobbymatig of casual gebruik is niet aan jouw om te bepalen of om daar ĂŒberhaupt iets van te vinden.
Ik stel nergens een âeisâ van 8Gbps, ik vraag alleen of het via Freedom mogelijk is, gezien Odido over de fysiek dezelfde vezel het wel aanbied.
Een simpele vraag, waarbij het wel of geen nut hebben van de 7Gbps extra eigenlijk niet eens onderdeel hiervan is.
Daarbij hoef je ook niet de wijsneus uit te hangen en mij iets te vertellen over colocation, een branche waar ik intussen al 23 jaar werkzaam in bent. Het zijn juist wat extra off-location backups die ik van de collocaties naar huis wil halen. En misschien was de term âklantâ iets wat out of scope, het gaat hier om VMâs van bevriende gameservers, niets commercieels aan. Verder ook niet relevant, want Freedom levert zijn diensten tegen dezelfde prijs ook aan instellingen met KvK inschrijving.
Freedom zou zijn geld beter kunnen investeren in overal een stabiele 1 Gb/s verbinding voor een liefst goedkoop tarief.
Ik zou liever zien dat Freedom investeert in techniek, dan dat het een goedkoop tarief probeert na te streven. Als je goedkoop internet wilt, zit jij bij Freedom over het algemeen niet op het juiste adres, er zijn genoeg mainstream prijsvechters voor op de markt die goedkoper zijn.
Ik zie Freedom als een kwaliteitsproduct, en dat mag best wat kosten, net als de spirituele voorganger XS4ALL wat ook nooit de goedkoopste optie was, en ik daar ruim 20 jaar klant ben geweest.
Dat best wat mag kosten is dan als die tarifering, zoals bij xs4all, geboden kan worden. Iemand met een fast betaalde significant meer dan met een instap; en voor beiden gold sws een comfortabele fair-use.
Wanneer iemand 8gbit wil kunnen dichttrekken, moet die netwerkbrede investering ook mogelijk zijn zonder dat dit ten laste zal gaan van andere gebruikers.
Zoals elders neergepend wil/kan/gaat Freedom pas (waar haar dan mogelijk) 8gbit aanbieden wanneer er naast voldoende backbone, ook (gewone klant)geschikte apparatuur.
En laten we fair zijn. Wanneer iemand, ook between hobbyfriends, vice versa (storage)VMotions wil kunnen gaan doen om weet ik veel elke dag 10TB te gaan syncen, lijkt mij dat doelgebruik wat anders moeten gaan kosten dan met alleen TV kijken/internetten.
Ik zie liever dat Freedom (bvk eigen) serverdiensten en aanvullende functies as-is beschikbaar stelt. Puur plat internet met 1Gbit techniek is nauwelijks nog spannend te noemen.
Ik niet
Ik wil graag een snelle, betrouwbare en ongefilterde internet verbinding voor een concurerende prijs.
E-mail, telefoon, website hosting, etc. regel ik wil ergens anders.
Volgens mij kan ik een âsnelle, betrouwbare en ongefilterde internet verbinding voor een concurerende prijsâ ook bij KPN krijgen. Ik ken geen filters die KPN heeft die Freedom niet heeft.
Wat ik nog echt nergens kan vinden is encrypted back up opslag in de EU die ik via rsync over SSH kan bereiken.
Ik weet dat rsync zelf geen single ended encryptie ondersteunt. Maar ik zou me iets kunnen voorstellen dat je de rsync toegang on-the-fly encrypt/decrypt aan server zijde met een tijdelijk/automatische enable, desnoods via een challenge-response sessie o.i.d.
Dit lijkt me nou typisch iets voor Freedom om te gaan leveren en te organiseren.
Ik heb Freedom bij de start geholpen met een donatie (XS4ALL moet blijven) en een lening (crowd funding), omdat ik graag een XS4ALL vervanger wilde helpen opstarten. De verleiding om vanwege financiele redenen naar KPN over te stappen is groot, maar er is ook nog zoiets als een gun-factor.
Concurerend houdt meer in dan alleen de goedkoopste.
De discussie die vaker is gevoerd en ik in essentie ook achter kan staan. Ieder heeft zo zijn eigen wensen, wil op onderdelen kunnen kiezen en die daarin zelf die kunnen inrichten.
Lastig is dat wanneer je een Ă la carte model toepast, dit de prijswaarde als geheel en op andere onderdelen onbereikbaar wordt. Naast dat je als afnemer moet kiezen moet je ook weten wat om dan wat met welk doel te kunnen samenstellen.
Ik ben meer van een standaardmodel waar naar wens dan specifieke zaken op zijn toe te voegen, in aan te passen en desnoods wat wel geboden wordt, niet te hoeven gebruiken.
Wat dan wel of niet in de standaard zit om op welke wijze te gebruiken, zou vooral een discussie van haar gebruikers als leden moeten zijn. Niet met wat een bedrijf vanuit gedreven winstoverwegingen, besluit of uitsluit om aan te bieden. Dat iets technisch moeilijk of onbetrouwbaar zou zijn is dan hooguit een leuke uitdaging om te realiseren.
NB: ik zie Freedom (nog) niet als bedrijf maar meer als vereniging waar deelnemers hun best willen doen er voor iedereen wat moois van te maken. Het doel moet sws niet de beste op XYZ zijn maar de beste plaats waar je als gebruiker kunt vertoeven.
Zou best tof zijn dat Freedom een serverspeeldoos neerzet waar centraal op verantwoorde wijze mensen hun eigen ding kunnen doen (telnet, web, ftp, dns, uunet, chat, mijn part VoIP, games, mqtt, domotica of mail etc.etc). Iemand die dan bewust iets stuk maakt, krijgt een time-out en stuurt een appeltaart.
Dat is waar. Excuus, die hoeven we inderdaad niet opnieuw te voeren.
Dat vond ik nou zo leuk bij XS4ALL. Dat je midden in de nacht (een IT-er gaat pas slapen als het probleem is opgelost) met UNIXbeheer e-mail contact had (buiten de helpdesk om) om problemen op te lossen of iets uit te proberen. Ik snap wel dat dat nu met de huidige krapte op de arbeidsmarkt moeilijk is, maar dat wederzijdse hobbyisme mis ik wel een beetje.
Those were the daysâŠ