Sinds een paar dagen gaat mijn upload niet gelijk met mijn download…Freedom Internet.
Zou niet weten wat ik eraan kan doen.
Aan de snelheid te zien heb je glasvezel.
Ik heb het ook wel eens met mijn sinds kort gerealiseerde 1Gb/s vebinding via KPN XGSPON.
Zet het kastje (ONT) dat de glasvezel omzet in UTP of je router met directe glasvezelaansluiting eens minstens 5 minuten uit en dan weer aan (kort uit en aan heeft bij mij geen effect).
Als ik dat bij mijn ONT doe, heb ik weer de (bijna) volle uploadsnelheid.
Hier mijn resultaten.
Via de CLI heb je geen browser invloed.
Dit is mijn verbinding via Glaspoort XGSPON. Up en Download altijd bijna gelijk. Fritzbox 5590 rechtstreeks op glasvezel aansluitpunt.
Is dit het kastje wat tussen de aansluiting en het modem zit?
Ja.
Om precies te zijn: het kastje dat tussen de FTU (Fiber Termination Unit) en je (FRITZ!Box?) router zit.
Namen zijn: Media Converter, NTU (Network Termination Unit) of ONT (Optical Network Terminator).
Helaas de ont uitgezet voor 10 min,maar maakt geen verschil…
Dat wordt dan bellen of e-mailen naar de helpdesk.
Gelukkig heb je nog wel een werkende internetverbinding…
Houd ons op de hoogte.
Heb ze een email gestuurd zal wel goed komen denk ik…
Snelheid kun je het beste testen door de computer direct bekabeld op het modem aan te sluiten en daarbij het draadloze netwerk tijdelijk op de FRITZ!Box uit te zetten. Dit kun je met de knop ‘Wireless’ of ‘WLAN’ snel en makkelijk aan/uit zetten.
Zorg ervoor dat je op de computer zoveel mogelijk processen die de snelheid kunnen beïnvloeden afsluit. Zorg er daarnaast voor dat de computer een netwerkadapter heeft die minimaal 1Gbit/s aan kan (en dongles zijn in de meeste gevallen uit den boze) en een harde schijf die snel genoeg is. Het beste resultaat krijg je als de computer beschikt over een SSD. EDIT: Ow… en test het bij voorkeur ook op meerdere computers en verschillende browsers.
Denk ook aan software op de computer die de snelheidstest kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld VPN software, Netwerk optimalisatie software of firewalls. Dit is vaak uit te sluiten door de test op meerdere computers en apparaten te voltooien.
Ik heb zelf namelijk een PC waar een Killer Network applicatie op draait die alsmaar probeert om de snelheid van de verbinding te regelen. Die heeft er een hele tijd voor gezorgd dat ik ook dacht dat er maar 500Mbit/s over mijn glasvezelverbinding heen kon.
3 weken ging alles goed en nu ineens die terugval,pc via lan en intel nuc via lan.
Geen vpn en dergelijke dus weet zo snel niet waar het aan ligt.
Check
Check
Check
Check
Ik gebruik de Windows app Speedtest van Ookla.
Check
Ik heb een tweetal keer het probleem gehad dat de upload snelheid bij mijn nieuwe Freedom Fiber 200Mbit verbinding minder dan de helft was. Van alles uit en aan gedaan. Niets hielp, totdat ik de ONT meer dan 5 minuten had uit- en weer aangezet.
Hetzelfde gebeurde na het upgraden van mijn verbinding naar Freedom Fiber 1Gbit. Ook toen had ik minder dan de helft van de snelheid aan de upload kant. Ook toen hielp alleen het uitzetten van de ONT voor meer dan 5 minuten.
Bij @Thei heeft het uitzetten helaas niet geholpen. Ben wel benieuwd naar de oorzaak als de helpdesk het probleem heeft gevonden.
Alles gedaan maar helaas…
En de CLI ?
Het maakt niet uit wat ik voor speedtest ik doe,probleem blijft hetzelfde…
Pc via lan intel nuc via lan zelfde resultaat dus bij mij ligt het probleem niet.
Metingen met de Ookla Speedtest Win App en de CLI met dezelfde server aan de andere kant geven vergelijkbare waarden.
Het gaat erom, dat de uploadsnelheid soms meer dan gehalveerd is dan wat die zou moeten zijn. De normale uploadsnelheid wordt bij mij pas hersteld na het langer uitzetten van de ONT.
Dit is bij mij enkele keren voorgekomen. De laatste weken gaat het echter niet meer fout.
Zo’n groot verschil en alleen aan de upload kant heeft weinig te maken met welk programma je de snelheid meet.
Al 5x de ont uitgezet en voor een half uur geen resultaat,en ja cli ook gedaan met dezelfde waarden.
Vanmiddag bijvoorbeeld had ik maar een upload van 300mb/s stabiel is anders.