VDSL pair bonding modems en bridge mode

@Noci
Dank, dat ga ik in gedachten houden.

Hier heb ik ook plannen om OPNsense te gaan proberen/gebruiken en eventueel dan de FRITZ!Box 7853 te vervangen door de ZyXEL of ZTN in bridge mode.

Om de keuze makkelijker te maken, vroeg ik mij af of deze modems gecertificeerd zijn voor de VDSL pair bonding? In de dienstbeschrijving van KPN WBA staat op de laatste pagina het certificatie proces uitgelegd als Chipset Firmware Combinatie (CFC) maar helaas is de lijst zelf niet publiek beschikbaar.

Ik ga eind van de maand verhuizen en kan dan ook gebruik gaan maken van mijn Freedom verbinding op mijn nieuwe adres.

Ik ben voornemens ook een Zyxel doosje te gebruiken. Als alles up-and-running is zal ik mijn ervaringen delen.

Overigens gebruik ik OPNsense zakelijk in high-availability mode, maar voor thuis wordt het wat simpeler. Ik wil vooral geen extra energieverbruik waar het niet nodig is, dus waarschijnlijk begin ik met OpenWRT op een oud access point, of een MikroTik.

Die hardware heb ik toch al allemaal slingeren, dus mix-and-match in mijn geval. Als backup kan ik altijd nog een Cisco ISR4331 met VDSL2 WIC aansteken, maar eerlijk gezegd stapel ik die liever in de recycle bak

Ik gebruik met veel succes de Draytek 2862B op een pair bonding verbinding. Daar voor de Fritzbox met de hier al genoemde hack.

Enige om op te letten is natuurlijk TV. Ik heb me niet verdiept in hoe freedom dit aanbiedt maar bij xs4all is het me nooit gelukt om dit echt stabiel te krijgen middels de bridged methode. De routed methode nooit geprobeert.
Daarom heb ik zelf maar een canal digitaal abbo genomen en kijk ik via 2x nvidia shield. Zo ben ik nooit afhankelijk van ISP voor TV.

Je krijgt TV binnen op VLAN4 (de PPPoE (internet) zit op VLAN 6) VLAN’s zijn op basis van 802.1q standaard.
Zie ook: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

Instellingen voor televisie

  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4 voor TV.
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.
  • Er moeten static routes worden gezet naar 10.10.0.33/32, 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP. Deze routes worden ook via DHCP optie 121 doorgegeven.
  • De settopboxen hangen in het normale LAN.
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.
  • RTSP connection tracking module moet ingeschakeld worden mits beschikbaar. Bij een enkele TV ontvanger kan er ook een Destination NAT regel worden ingesteld.

Ja dat is dus gewoon routed IPTV. Bedankt had het verder niet nodig. Mijn punt was meer als je IPTV afneemt en een eigen modem in wil zetten hou er dan rekening mee wat je allemaal op moet zetten. Zeker als er een WAF in huis mee speelt :slight_smile:

Update: toch voor de ZTE gegaan, omdat die bonding en vectoring tegelijk kan en in theorie dus meer toekomstbestendig zou zijn…
In de praktijk denk ik om het even.

Werkt in ieder geval naar behoren met OpenWRT!
Vandaag de sleutel van mijn nieuwe woning gehad, en na een beetje configgen was ik meteen online.

Inderdaad de H186. Werkt prima, alleen was het even uitzoeken wat de admin credentials zijn. Die heeft ZTE niet op de doos, het modem of in het quickstart blaadje gezet. Bij mij werkte user / user als combo. Daar na meteen gewijzigd.

Mijn verbinding zou 108 om 32 moeten zijn en zit daar ook ongeveer op. Zie screenshot!

Wat overigens wel belangrijk is: dit is met een enkel pair aangesloten. Ik heb dus niet kunnen testen met bonding, en weet ook niet of dat zou gebeuren als ik een extra pair aansluit. Mij viel namelijk op dat de vorige bewoner de lijn op wit/oranje had staan en niet op blauw/rood

Thanks! ik ga de admin access even proberen, altijd beter want het is MIJN apparaat :smiley:

Ik heb in de speedtest al eens dicht tegen de getrainde waarden aan gezeten, ik zal nog eens kijken waar de MTUs op staan (ik clamp ze zelf niet)

Hi, hi,
Even nieuwsgierig of iemand mij verder kan helpen.
Ik wil/kan de Fritzbox niet gebruiken omdat ik een redelijk uitgebreide Ubiquity Unifi installatie heb met USGPro4 en de nodige switches en accespoints.

Heb een ZTE H186 binnengekregen.
Ging er van uit dat er wel wat documentatie bij zou zitten.
Dat viel dus tegen.

Is hier iemand die mij kan vertellen wat de werkwijze/instellingen zijn om het boeltje aan de gang te krijgen?

Alvast dank,
Gr. E

Captain

1m

@anon49073608 Dank je.
Dus gewoon stekkers erin en gaan?

user/user werkte bij mij helaas niet. dit is voor status weergave)
admin/Haikui_V2 werkte bij mij wel. (dit is voor de instellingen)

Gr. E

Oja, altijd even bron vermelden grinning:
Wachtwoord had ik van deze site. https://service.allnet.de/index.php?/Knowledgebase/Article/View/399/0/vdsl—zugang-zum-zte-dsl-modem-zxhn-h186

Dank je, ga morgen aan de slag.

Gr. E

Hmm, kom er nog niet aan uit.

Heb de ZTE H186 aan geslingerd.
Bij settings staat DSL connection op PTM_BRIDGE
Vlan staat (standaard) uit, heb ik zo gelaten.

Kabel van rode poort naar mijn USG Pro4 poort WAN2

In USG WAN2 netwerk aangemaakt.
DNS servers Freedom toegevoegd.
Vlan 6 aangezet
Weighted LB geselecteerd en op 99% gezet (dan zoude standaard LAN het grootste deel van zijn netwerkverkeer via deze poort moeten laten lopen.)

IPV4:
PPPOE
username: mijn gebruikersnaam@freedom.nl
wachtwoord: Het door mij aangepaste wachtwoord om bij alle Freedom diensten in te loggen.
Verder zijn hier geen instellingen.

In de Netwerken tab krijg ik geen IP-adres te zien/

Wat doe ik verkeerd/zie ik over het hoofd?

Alvast met dank.

Gr. E

Hi @anon49073608 Dank voor je snelle reactie!

Vlan op de H186 stond al uit.
De PAP kom ik niet tegen.

gebruikersmaan / wachtwoord aangepast.
DNS heb ik er ook uitgehaald.
Vlan 6 heb ik in netwerk WAN2 ingevuld.
hieronder een plaatje van de instellingen.

Gr. E

Hi,
Ik heb WAN2 gedaan omdat op WAN1 nog mijn Ziggo verbinding zit.
ivm zakelijke noodzaak van het hebben van internet.
Ik heb de RODE poort van de H186 naar de USG gedaan.
ik heb de GELE poort van de H186 rechtstreeks op een laptop aangesloten om in de H186 kunnen.

Gr. E

Krijg dit deze meldingen:
image

Connection = up.
Hij verstuurt wel info naar de GELE poort

image

Alvast weer dank
Gr. E

Hmm, zou dit het kunnen zijn?
De datum tijd staat ruim 50 jaar verkeerd.

Maar hoe krijg ik die goed?

Hi Kevin,
Maar als hij geen verbinding met mijn LAN heeft gaat dat niet werken.
Heb het vermoeden dat daar het probleem ligt.

Voor de ingetrainde poorten wil je dit zien?

Gr. E