OPGELOST: door TV uitgangsignaal te wijzigen van ingestelde 1080p25 naar 1080p60.
Sinds we op 28 september zijn overgestapt naar Freedom / Canal Digitaal hebben we veel last van ‘sneeuw’ in het beeld. Na het herstarten van het kastje is de sneeuw verdwenen. Echter wanneer we naar een opgenomen uitzending gaan keert de sneeuw weer terug. Deze blijft zichtbaar ook wanneer we het kastje uitzetten en weer aanzetten. Alleen bij het stroom voor een halve minuut eraf halen lost het probleem zich op. Maar keert dus weer terug bij het bekijken van uitzending gemist of van vooraf opgenomen programma’s
Los van de sneeuw valt ook zo nu en dan het beeld uit of het geluid. Het is maar kort maar wel irritant.
Is dit een bekend probleem dat met een nieuw kastje wordt verholpen of is hier iets anders aan de hand? Wie heeft een/de oplossing? We zitten nu anderhalve week naar sneeuw te kijken en storingen in beeld of geluid en het wordt er niet beter op.
Klinkt misschien als een goedkoop antwoord: Maar zelf zou ik echt beginnen met een andere HDMI-kabel tussen je tv en de ontvanger. Dan kun je de kabel in elk geval uitsluiten als oorzaak.
Dank voor de tip. Maar het feit dat ik geen enkel probleem heb nadat ik de stroom van het kastje heb gehaald en weer terug zet, laat zien dat de hele keten goed is, naar mijn mening. Ik heb de hele keten nagelopen, vanaf glasvezel tot aan TV en alles zit goed vast. Er is geen storing totdat ik naar de eigen opnames navigeer of Uitzending gemist wil kijken.
Wat is zo bijzonder aan deze twee functies dat ik hier wel de storing krijg en dat deze vervolgens doorwerkt naar het kijken van het huidige programma?
En als je een andere video mode in stelt naar de tv?
De hoeveelheid data bij een opname is ook veel minder hier.
Kijk maar eens mee, met de online monitor in de fritzbox.
Erik, OK ik ben druk aan het zoeken geweest hoe je de video modus moet instellen naar de TV. Ik kan dit nergens vinden. In de online monitor zie ik dat er inderdaad een bak aan data wordt gedownload, maar ja het is TV dus dat verwonderd me niks.
Had ik inderdaad ook gevonden. Heb uitgangssignaal van 1080p25 naar 1080p60 gezet. Ziet er nu een stuk beter uit. Ook wanneer ik naar uitzending gemist of eigen opnames zit te kijken. Het ziet er naar uit dat dit de oplossing was.
We wachten nog even af in de tijd maar het lijkt inderdaad een frequentie probleem te zijn geweest.
Na ontvangst nieuwe ontvanger komt er onregelmatig sneeuwscherm bij opstarten ontvanger. Tips uit community (nieuwe HDMI kabel, wijzigen kanaal of andere video-output kiezen) levert geen resultaat op. Alleen kast uit stroom halen brengt oplossing. Vandaag voor 4e keer sinds ontvangst nieuwe kast dit moeten doen.
Vanmorgen heb ik wat functionaliteiten uitgeprobeerd waarbij ik tot m’n schrik in een soort van bootloop raakte van sneeuw - afgewisseld met zwart scherm.
Je kijkt nu TV via de Amino, maar doe nog even niets.
Volg de aanwijzingen om de afstandsbediening via het stappenplan aan de TV te koppelen [of de aanwijzingen vermeld onder '4. TV control setup: ‘Brand Search’ volgens de meegeleverde gebruiksaanwijzing bij de afstandsbediening]
De TV en Amino TV-ontvanger werken nu goed samen
Mocht je een soundbar o.i.d. gekoppeld hebben via HDMI ARC aansluiting, volg dan de koppelingsprocedure die vermeld staat in de gebruiksaanwijzing van het betreffende apparaat.
Sluit alles af via de Amino afstandsbediening: zowel de TV-button als de STB-button
Wacht een minuut
Start met dezelfde buttons de TV en Amino op
Klaar
Dit lijkt omslachtig maar heeft voor mij direct weer geleid tot een goed functionerende setup. Hoop dat het voor jou ook kan werken!
Dank en zal ik in weekend eens proberen. Lijkt een terug-naar-fabrieksinstellingen route.
Bij mijn eerste setup van de Canal afstandsbediening viel mij op dat ineens de afstandsbediening van mijn Sony Bravia niet meer werkte. Had jij bij jouw TV ook een dergelijke ervaring? Het voelde alsof de Canal bediening alles had gewist/overgenomen op/van mijn Sony afstandsbediening
Ik moet de Sony afstandsbediening ook functioneel hebben voor andere zaken die niet met de Canal bediening zijn te regelen zijn.
Zelf niet want ik heb een TV van een ander merk.
Ja ik heb wel de ervaring met het koppelen van Sony Bravia TV’s met niet-Sony apparatuur. Na veel te hebben geprobererd bleek de combinatie van de ‘Bravia Sync’ (disable) en de Settings in het menu van de Sony TV (selectie HDMI output en home theater) bepalend. De ARC/CEC is door Sony, op het desbetreffende midel tenminste, niet goed geïmplementeerd om juist te ‘praten’ met gekoppelde apparatuur.
In de praktijk zie je dat vooral als je gaat streamen naar de TV en de Sony afstandsbediening gaat gebruiken náást de (gekoppelde) afstandsbediening van de TV-ontvanger: de Sony TV kan dan kennelijk niet zien op welke afstandbediening deze dan moet reageren, met als gevolg dat het ARC/CEC retoursignaal wordt verstoord/geblokkeerd. Je zou dit kunnen testen door even tijdelijk een ander merk TV te koppelen, als die tenminste voorhanden is (slaapkamer TV’tje?)
Advies: koppel de Amimo afstandsbediening goed en berg de Sony TV afstandsbediening op, alleen lees ik dat je de afstandsbediening ook nodig heb voor andere functies buitenbde TV om. Is de eerdergenoemde universele afstandsbediening van Ligitech Harmony (of vergelijkbaar) niet een goede oplossing voor je?
[Topic verplaatst naar de nieuwe rubriek ‘Melding technische problemen’]
Edit 16-11-2020:
Sneeuw betekent meestal een probleem aan de kant van de televisie of kabel.
De klanten die, na het zelf testen met componenten die mogelijk de oorzaak kunnen zijn van de ‘sneeuw’, nog steeds het probleem ervaren wordt aangeraden contact op te nemen met de support van Freedom.