[Amino:] verbeteringen software

Niet bij elke zender is die ondertiteling functie beschikbaar. En de ondertiteling van teletekst is alleen bruikbaar bij integrale uitzending. Teletekst gebruiken is niet mogelijk bij opnames of terugkijken.

Na de vernieuwde software van KPN-TV (via XS4ALL) voelt CD ook wel als een bevrijding. En helaas op een aantal punten ook een teruggang. Wat beide missen lijkt het inzicht in gebruiksgemak. Veel van die punten zijn al genoemd, ga ik niet meer op in op één na.

Allereerst een paar positieve punten van de Amino en de software:

  • De mogelijkheid om in teletekst te bladeren in de subpagina’s als wel de pagina’s. (Dat was voor mij een verademing na KPN-tv).
  • Het tijdens opnames en terugkijken het menu en gids kunnen bekijken. Hier ben ik ook er blij mee.
  • Het vooruit- en terugspoelen gaat prettig snel.
  • Het doorlopen van het menu gaat soepel.
  • De snelknop naar de Mediatheek is erg fijn.

Verbeterpunten voor wat ik nog niet heb gevonden in de wenslijst of in de opmerkingen hierboven:

  • Teletekst kunnen bekijken tijdens opnames en terugkijken.
  • Teletekst niet afsluiten met de knop ‘text’, maar met de returnknop of knop ‘X’ zoals dat nu ook al kan. Het zou fijn als je van het transparant hebben van teletekst je weer terug kan naar niet transparante achtergrond i.p.v. teletekst weer op nieuw te moeten starten.
  • Opname kunnen kijken vanaf het begin terwijl de opname van het programma nog loopt. (kan een bufferprobleem opleveren?).
  • Opnames en terugkijken van een zender in het entertainment pakket onder de betreffende zender behouden, wanneer deze zender-van-de-maand is en niet laten vallen onder zender-van-de-maand. Wanneer een zender Zender-van-de-maand is, vallen de de opnames en het terugkijken onder zender-van-de-maand ook al zijn ze op het kanaal van de zender zelf opgenomen of geselecteerd. Hierdoor worden de mogelijkheden van o.m. doorspoelen beperkt tot die van de zender-van-de-maand. En daar is niet of nauwelijks wat mogelijk. (Of is dit een bug?).
  • De zwarte achtergrond is prettig, maar de lichtgrijze tekst is overdag met veel lichtinval en de relatief kleine letter wat lastiger te identificeren en minder goed leesbaar.
  • Wat ik niet direct heb kunnen vinden in bovenstaande opmerkingen is picture-in-menu/guide. Die zou ik graag willen zien. Wanneer je een programma volgt en een moment denkt te vinden om door de gids of menu te bladeren is het fijn dat je ook het beeld van de uitzending kan volgen en niet moet afbreken, wanneer je het beeld weer wil zien en dat je dan te laat bent.
  • de kleurtoetsen hebben voor gebruik van TV nog maar één functie. Geel promoveert zender tot de favorietengids (Deze snelfunctie lijkt mij eigenlijk niet zo noodzakelijk). Deze kunnen ook ingezet worden voor ander functies bijvoorbeeld terugkijken/ ondertiteling/ programma-info of anders.
  • Wanneer je een opname (grotendeels) hebt bekeken dat je dan wel door kan spoelen. Stel dat een meekijker halverwege een film/ programma weg moet of in slaap is gevallen. Nu moet die bij b.v. de commerciëlen van af het begin incl. reclames weer doorkijken.

En de mogelijkheid voor een andere weergave van de gids is ook voor mij een wens: Tijdgerelateerd. Bladeren in de gids door de week en dagen én het selecteren van programma’s voor herinneringen en opnames is tijdslopend. Door met blokken te werken schiet je van vooravond naar de nacht en terug over de zenders en de dagen dat je door de chaos er geen overzicht te krijgen is.

2 likes

Dat is wat ik bedoel met gebruiksgemak. Dit geldt voor meer onderdelen. Je kan voor het springen van dag naar dag ook de twee pijltjes tussen volume en channel gebruiken, aangezien channel buttons op dit moment dezelfde functie als die pijltjes heeft.

Dit bericht is op verzoek verplaatst.

Canal Digitaal TV is behoorlijk slecht in vergelijking met xs4all. Als we hadden geweten dat dit zoveel slechter zou zijn dan xs4all TV waren we niet overgestapt.

Belangrijkste tekortkomingen zijn:

Geen beeld bij vooruitspoelen.
Beperkte teletekst opties/ondertiteling voor slechthorenden, in Nederland zijn 1.5 miljoen doven en slechthorenden (bron: Stichting Hoormij).
Geen spoelen mogelijk bij opgenomen commerciele programmas. Wij kijken daarom helemaal niet meer naar RTL/SBS enz., dat kan van deze zenders toch ook niet de bedoeling zijn? Bug of geen bug, bij xs4all TV konden we wel opgenomen commerciele programmas spoelen.
Gebruiksonvriendelijke en nog steeds te trage interface/TV gids. Veel te veel kliks om ergens te komen. Niet intuitief.
Geen zender nummer op TV ontvanger zichtbaar, geen display aanwezig.
Content reclame tijdens navigeren zoals voor Canal Series+
Zenders waarvoor extra abbos nodig zijn zichtbaar in lange gids lijst.

Freedom is prima maar Canal kan echt stukken beter.

1 like

Programma’s bufferen / laden

Ik merkte in een privé discussie dat mijn ervaring van bufferen / laden van programma’s wat toelichting behoeft:

  • bufferen kost tijd bij opstarten van programma. Ik zie dan stilstaand beeld met drie bewegende balkjes waarbij het programma moet laden. Ik lees dat dit bij betere hardware (Nvidia shield, xiaomi box s) niet of minder is(*).
  • bufferen kost tijd bij wisselen kanaal (zelfde probleem).
  • laden duurt lang als je even terugspoelt omdat je net even iets gemist hebt
  • zeer ergerlijk terugkijken: programma’s beginnen te laat, nadat ze al begonnen zijn. Een hack is om terug te gaan naar vorige programma en dan vooruit te spoelen. Dan zie je niks, dus dat moet op gevoel, waarbij het vaak lang duurt om het programma op die plek te laden / bufferen.
  • zeer ergerlijk terugkijken: programma’s kunnen niet worden teruggekeken als ze net gestart zijn. Er komt dan een foutmelding (S904) Fout opgetreden. Begin gemist is niet beschikbaar. Ik weet niet hoeveel minuten het duurt voordat je een programma kan terugkijken, maar dit zorgt voor veel ergernis. De hack is hetzelfde als hierboven, wat met veel grommen gepaard gaat.
  • zeer ergerlijk terugkijken: terwijl ik op hetzelfde kanaal blijf kijken staat het beeld seconden stil om te bufferen. Dit is niet precies bij de overgang van 1 programma op het volgende, misschien ongeveer.
  • zeer ergerlijk terugkijken: terwijl ik op hetzelfde kanaal blijf kijken komen er boodschappen waarbij je als je snel OK drukt de ene keer verder kunt kijken na een aantal seconden naar bufferen te kijken, andere keren kom je ineens in live tv terecht, vaak ook op een ander kanaal.
    • “Verder kijken? Start volgende uitzending over x seconden” En dan daarna gaat de amino bufferen. Kan dat niet alvast gebeuren?

(*) ik weet dat de hardware al aan versie 2 zit, maar ik ben erg benieuwd hoeveel van de problemen opgelost zijn met betere hardware. Ik had verwacht dat een goed werkende box toch wel deel van een premium ervaring van freedom zou zijn. Ik zal zelf in Alternatieven voor settopbox laten weten wat mijn ervaring is met mijn bijna bestelde xiaomi box s. Als meer mensen een vergelijking met verschillende hardware kunnen maken lees ik het graag.

1 like

Telepathie werkt dus niet, terwijl het allemaal zo duidelijk was in mijn hoofd. :yum:

Als voorbeeld: de familie kijkt een aantal opeenvolgende programma’s op NPO3
Net te laat voor live kijken van klokhuis, dus om het begin te zien kies ik het programma ervoor en spoel door tot ongeveer het einde. Daar begint klokhuis. Ben je net aan het kijken krijg je een mededeling “wil je doorkijken?” en moet je dus ergens in het begin van klokhuis actie ondernemen, of heb je iets van 10sec een pop up in je scherm. Niks doen is soms geen goede keus want dan springt de amino ook wel eens naar live kijken en dat kan ook op een andere zender zijn. Na klokhuis komt jeugdjournaal, dus ik kijk nog even door op NPO3. Ik ga niet uit dit programma en dan naar jeugdjournaal, want daar is de start afgesneden dus dat heeft geen zin. Ik blijf dus in stream terugkijken die ik voor klokhuis was gestart (of is dat sinds het bufferen nu wel klokhuis?), spoel een beetje door de reclame tot waar het jeugdjournaal begint. Dat heen en weer zoeken gaat traag zonder visuele feedback. En dan krijg ik weer “verder kijken?” met hetzelfde ritueel als hiervoor beschreven.

Ik snap niet helemaal waar CD besluit dat spangas eindigd en klokhuis begint. Ik heb wel het gevoel dat hier wat developers tijd aan moeten besteden en het dan ook door hun familie moeten laten gebruiken, of door vrienden met familie. Ik heb niet het idee dat dit voorbeeld een vreemde use case is. Ik wil best proefkonijn zijn en meer gebruikerservaring delen als ik weet dat er echt aan ontwikkeld wordt. Als dat in de nabije toekomst is, heel graag. Ik zal mijn best doen duidelijk te zijn in de probleembeschrijving en niet teveel te leunen op telepathie.

@anon17744841: Bedankt voor je vraag en het verwerken van alle opmerkingen in de verschillende hoeken van dit forum!

Je kan overwegen een Android TV (als NVidia Shield) of Apple TV aan te schaffen. Met een abonnement op NPO Start, RTL XL, en/of NLZiet heb je een goed alternatief voor een aan de provider gebonden TV abonnement.

Bij terugkijken kun je op twee manieren werken:

  1. je laat het terugkijken met een marge voor aanvang van de uitzending beginnen en met een (ruimere) marge na afloop van de uitzending eindigen. Zeker voor de Belgische zenders is een lange uitloop noodzakelijk. In dit model heb je een ruime overlap indien je twee opeenvolgende programma’s terug wil kijken.
  2. Je snijdt de volledige stream in opvolgende blokken. In dit model is het cruciaal dat je precies tussen de programma’s snijdt en daar gaat het af en toe mis. Indien de marge aan de voorkant te klein genomen wordt komt het soms voor dat het programma te vroeg begint. De aanvang van het programma zit dan aan het einde van de stream van het voorgaande programma. Indien de marge aan de achterkant te klein genomen wordt, snijdt je het einde van het programma af en moet je aan het einde van de stream de stream van het volgende programma opzoeken om het einde te kunnen zien.

Canal Digitaal werkt volgens mij met model 2 en zoals ik het probleem van Roeland lees (en zelf ook al enkele keren heb waargenomen) is het probleem dat de snede niet altijd in de marge tussen de programma’s zit. Het lijkt erop dat het gebaseerd is op de tijd volgens de EPG.
De enige oplossing die ik daarvoor kan bedenken is dat tussen de programma’s een puls ingevoegd wordt die de snede activeert. Zoiets hadden we vroeger ook toen het TV signaal nog via de antenne uit de ether werd opgepikt, toen zat er aan het begin van een programma een puls (zender/tijdcode) die de videorecorder opname activeerde. Indien een programma uitliep (of te vroeg begon) dan werd de klok van de zender/tijdcode puls meeverschoven en startte de opnames toch op tijd.
Dat lijkt me in deze moderne tijden toch ook haalbaar.

Offtopic:
Program Delivery Control (PDC) heette dat :slight_smile:

Er waren zelfs afstandsbedieningen met een barcodelezer die dan streepjescodes uit de papieren TV gids konden scannen, die dan weer aan de videorecorder werden doorgegeven, zodat de opname met PDC ingepland werd. (Heette dat niet VPS?).

De jeugd krabt zich nu even op het achterhoofd: papieren TV gids? Videorecorder programmeren? :rofl:

2 likes

Thanx voor de bijdrage Delay, we kennen de alternatieven maar voor ons op dit moment niet interessant.
Voor een gedeelte, NPO Start (plus) en NLZiet, hebben we sinds een paar jaar een redelijke ervaring, bekabeld OpenVPN/WireGuard/DuckDuckGo/PC Win10/TV. Wat betreft de android app van NPO Start (plus) en de NLZiet android app voor telefoons en tablets (custom ROM en firmware) is dat minder.

Ik kan me die tijd ook nog herinneren.
De verleng en de cancel knop zaten op de desk van de regie van de uitzending.
Er was alleen publieke omroep in die tijd.
Er is ook een tijdje een signaal geweest, waarmee je reclame kunt herkennen.
Technisch kan er veel meer tegenwoordig.
Bij xs4all werd de reclame er bewust aan vast geplakt.
Uitzendingen zoals Journaal kun je strak plannen.
Sport uitzendingen hebben er een handje van om uit te lopen.
Dat lukte dit jaar zelfs bij de uitzending van een oude voetbal wedstrijd.

Mooi toch dat we weer 30 jaar terug gaan in tijd met Canaaldigitaal wat freedom internet bv in haar pakket slijt aan abonnees en toekomstige klanten.
Jammer dat mijn leeftijd niet meegaat in die tijd terug.

In hoeverre zijn de problemen software gerelateerd en wat is door de amino hardware?

Sinds gisteren heb ik andere hardware aangesloten (xiaomi box s op android)en een groot deel van de gebruikservaring lijkt hiermee opgelost. vooral het laden en bufferen gaat een stuk sneller. Meer in alternatieven voor settopbox

De software valt nog steeds genoeg te verbeteren, maar wie doet regelmatig vergelijkend onderzoek naar de software op verschillende hardware? En waarom lijkt de lat voor de amino zo laag te liggen? Of is de verwachting dat de problemen software matig kunnen worden opgelost? Als er een test panel nodig is, wil ik best af en toe proefkonijn zijn als er verbeteringen zijn.

Maar kan je op die xiaomi box s dan de Canal Digital app installeren ?
En ik zie er geen ethernet adapter op zitten, werkt die alleen draadloos…?

Dag @nl80813
Ik gebruik een usb-ethernet adapter tp-link ue300. Zie Alternatieven voor settop box
Ik heb niks aan de modem settings veranderd.

Je kunt allerlei apps installeren via de Google App Store: canal digitaal, Netflix, Disney+, Kodi etc.

1 like

De tijd die is meegenomen voor de start van een programma bij TV gemist en opnames is te kort. Bij meer dan 50% van de programma’s die ik terugkijk (en dat is bijna alles) mis een gemiddeld 2 tot soms 5 minuten van de start. Bij de zender waar voorruit gespoeld kan worden is dat niet zo’n probleem, dan kijk je het einde van het voorgaande programma. Bij de zenders waar dat niet kan is dat toch vervelender. Zeker als het voorgaande programma een film is van 2,5 uur incl reclameblokken.

3 likes

[oorspronkelijk topic:]
Amino gaat vanzelf aan


Ik heb nu al een paar keer gezien.
Ik doe aan het eind van de avond de ontvanger uit.
En meer als 12 uur later zie ik dat hij aan is.
Er is niemand in de kamer geweest.
Auto stand-by staat op 8 uur.
Ben ik de enigste met deze ervaring?
Of heeft dit iets met updates te maken?

Ja, vandaag voor het eerst. Ik heb er twee en beiden stonden aan.

Ik kreeg op mijn kop vanmorgen dat ik de Animo niet had uitgezet gisteravond. Gelukkig lag het dus niet aan mij.

De Amino staat niet echt uit, er wordt de hele tijd gecommuniceerd met een 2-tal servers Een van de fabrikant, de ander van m7.

Het viel me vandaag op dat de Amino een paar software updates heeft opgehaald, (tussen 11:30 en 12:30) na een software update staat de Amino in het Menu op Home, met op de achtergrond NPO 1 (“kanaal 1”)

Voor uitzetten moet echt de stekker eruit.