[Amino:] verbeteringen software

Naast het netwerk liggen hebben de TV en de iPad ook de servers van Canal Digitaal gemeen. Daar het dus ook aan liggen.

De lineaire uitzendingen komen als multicast over het TV-LAN (apart netwerk). Bij keuze voor een bepaald “kanaal” wordt de kraan van een bepaalde stream hogerop in de keten aangezet. (waarschijnlijk is dat alleen voor STB’s) ik heb andere HW niet gecontroleerd of ze Multicast aan willen pakken of niet.

Alle VoD, uitzending gemist, afspelen opnames etc. komen via de Internet verbinding. (De Gids, firmware etc. het gebabbel met de back end servers (over aantal sessies etc) ook via de internet verbinding).

Dat verklaart voor een groot deel het verschil tussen direct TV kijken en alle andere ontvangst mogelijkheden en waarom bepaalde kanalen op het ene of op het andere apparaat werken.

2 likes

Bedankt voor de info, redenen voor verschillen tussen live en terugkijken lijken zo afgestemd op een hierarchie in snelheid en prioriteit van signaal en kwaliteit.

De vraag rijst of het een nu bewust beter is dan het ander en waarom?

nb. Ik ben gewoon lid van de freedom gebruikers club…
Voor het in bulk verspreiden van de lineaire streams is multicast (UDP, 1 -> many) de makkelijkste vorm. Om verlies van netwerkpakketten te voorkomen en een tijdige aflevering mogelijk te maken, loopt dat over een separaat VLAN (dan kan het verkeer ook met voorrang over het netwerk verspreid worden).
Herstel van dataloss niet niet mogelijk dat veroorzaakt dan blokjes in beeld, of stilstaand beeld.
Blijkbaar is het handiger om de andere streams via het internet te laten lopen. (dat zal met de keus van het distributie platform te maken hebben). (Bij de bron moeten vrijwel alle mogelijk streams tegelijk verzoenden worden). alleen moet het dan met het overige verkeer strijden om de bandbreedte. (bv. een file transfer, en up stream met al het overige verkeer).

Voor het streamen van “begin gemist”, uitzending gemist, opnamen moeten die dermate verschillend worden verzonden dat die niet zo makkelijk kan worden gestreamed over dat aparte VLAN. De keus om dat over het internet te laten lopen ligt dan voor de hand. Ik heb geen zicht op de content delivery farm van CD maar daar zijn best uitdagingen op te lossen.

ook heel wenselijk lijkt mij de mogelijkheid om als je opgenomen programma’s wilt wissen dat in bulk kunt doen, nu moet je telkens het gewenste programma aanklikken, verwijderen en weer van vooraf aan beginnen om een volgende programma te wissen.

Sinds de update van 16-12 is het mogelijk om in de snelgids door te klikken naar je favorietengids (omhoog [nu-op-TV] en twee keer naar rechts na straks-op-TV). Hoe wordt dat in de community ervaren?

Daar ben ik al blij mij. Voor mij is dat een fijne vooruitgang en vergroting van het gemak. Wel zou ik het liefst zelf kunnen bepalen of ik in de (snel)gids de totale gids of de mijn favorieten kan bekijken.

1 like

Volgens mij is dat een jaar of tien geleden ingevoerd en daarna weer afgeschaft. Geen idee waarom…

4 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: Spanningspiek Enexis

Ik zie dat er vanochtend een nieuwe update actief is geworden (versie van 11-01). Weet iemand al welke verbeteringen er zijn aangebracht?

Gisteren de update binnen gehaald en gisteravond bij RTL4 Eva Jinek de pauze knop gebruikt voor 10 minuten. Helaas al na een half uur bevriest het beeld en blijft ook verder zo staan alleen het geluid gaat door, enige mogelijkheid schakel naar een ander kanaal, kortom weer het een en ander gemist!!
CD ik hoop dat dit een eenmalig incident was maar het geeft geen goed gevoel! Begin het zo langzamerhand flink zat te worden door alle irritaties van het CD/Amino systeem.

Vraag mij af is het Freedom team nou zelf echt gelukkig met het feit dat er voor CD is gekozen?

Zie de storingsmelding op https://www.freedom.nl/storingen

Als het goed is, is het probleem met pauzeren opgelost. Alleen lees ik hieronder wel dat er nog wat problemen worden ervaren. Ik zal eens kijken of ik deze kan reproduceren en door kan geven aan Canal Digitaal.

Afgelopen avond weer tot 3 x toe een bevroren beeld gehad waarbij het geluid wel gewoon doorloopt nadat we de pauze toets een minuut of 8 hadden gebruikten nu bij het rtl4 item van ‘’vrienden van Amstel’’. Na bevriezing van het beeld als alternatief dan een klein stukje doorspoelen dan gaat het weer even goed! Voor de update had ik hier geen last van! CD/Freedom wanneer krijgen we een volwaardig systeem wat zich kan meten met IPTV Xs4all/kpn? Hier heb in alle jaren eigenlijk nooit een probleem mee ervaren.
Verder begrijp ik de inconsequente redenering niet van CD niet waarom je bij gebruik van de pauze toets wel alle reclames bij de commerciële kan doorspoelen en niet bij een opgenomen programma!

Was dat bij een opname ,of bij life tv?
Bij opnames is het voorlopig het beste om pauze niet te gebruiken, maar gewoon het afspelen te stoppen en later weer te starten, je krijgt dan vanzelf de vraag of je verder wilt gaan waar je gebleven was.

1 like

Bij life TV dus! Dat gebeurde ook al de vorige keer, toevallig allebei bij Jinek tussen 23.00 en 23.45 uur (zie ook vorig bericht)

@DMP ondertussen hebben we het aangemeld bij Canal Digitaal. Onze eigen ervaring is dat wanneer je inderdaad naar pauze-televisie kijkt het beeld na ongeveer een uur stil blijft staan wanneer je via de Amino kijkt.

Oplossing voor nu is om even terug te spoelen. Hierna zou het programma weer door moeten lopen.

Canal Digitaal geeft aan dat dit een bug is en ze er naar gaan kijken.

1 like

Bastiaan, bedankt voor het doorgeven. Overigens er is geen peil op te trekken wanneer het beeld stilstaat gisteren was het bij ons al na 20 minuten. Oplossing is i.d.d. even 15 sec. voor of achteruit spoelen.

Ik heb de lijst met wensen doorgelezen en een hoop afgevinkt van mijn wensen/frustraties mbt CD. Ben wel onder de indruk hoe freedom hier mee omgaat. Ik heb nog maar weinig meegemaakt dat er statussen van dit soort problemen zó transparant worden weergegeven en besproken als bij freedom. Petje af! En voor CD is er werk aan de winkel😉.

Mijn input voor de lijst is gereduceerd tot 2 kleinigheden:

  1. De “back”-toets was bij telfort/kpn teruggaan naar de vorige zender. Dat werkte wel prettig
  2. Het ingestelde volume van de settopbox wordt naar een standaard waarde teruggezet na gerstart volgens mij. Dat mag eruit. Gewoon de laatst ingestelde waarde behouden
  3. Het beginscherm van de settopbox mag het kanaal zijn op het moment dat de settopbox uit werd gedaan. Nu start de gids altijd op.
  4. Het update proces mag in kortere sprints. Wmb elke 2 sprints(?) / maand een uitrol. Dat mag je verwachten mogelijk te zijn in de build pipeline van een CD neem ik toch aan. Zeker met de huidige issue backlog.
  5. Staat volgens mij al genooteerd, maar omdat het zó irritant is: de timeline user interface in de gids waarin de tijden niet gesynchroniseerd zijn over de zenders en die inmens irritante verhoging van de geselecteerde rij om een picture van het programma te laten zien. Alsjeblieft haal die eruit komende update. Wat een anti-pattern is dat! Wordt er vooral minder duidelijk van.:tired_face:
  6. (Weet even niet meer of deze ook in de lijst stond) terugspoelen moet niet alleen mogelijk zijn als je bent gepauzeerd. Je moet een programma instantly kunnen terugspoelen.
1 like

Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. Als leek snap ik ook niet alles wat hierboven staat. Ik zou het fijn vinden als er ergens een tabel wordt gepubliceerd met kolommen als [onderdeel] [aard/wens] [evt toelichting] [mogelijke oplossing][status]. Dat neemt niet weg dat ik veel waardering heb voor de dames en heren van freedom. en ik zou het heel fijn vinden als iemand die hier iets over te zeggen heeft, wil reageren…

Sinds gisteren klant bij Freedom :grin:, dus gisteravond ook meteen TV kunnen kijken via de Amino. De beeldkwaliteit bevalt goed, het wisselen van zenders gaat vrij vlot en ook de gids ziet er redelijk uit en werkt prima.

Wel heb ik twee vragen over zaken die ik mis of nog niet heb kunnen vinden (ook niet na een search alhier).

  1. Ik mis een “kale” zenderlijst.
    Ik heb het dan niet over de gids, maar gewoon een lijst van zenders waar je met de pijltjestoetsen van de Amino snel doorheen kan scrollen om vervolgens een zender (waarvan je het kanaalnummer niet uit je hoofd weet) te kunnen kiezen. Zit deze functie erin of kan ik dit ergens aandragen als feature request?

  2. In de gids zitten helemaal bovenin de knoppen om te wisselen van dag (bijvoorbeeld als je iets van gisteren wilt terugkijken). Dat werkt alleen als je bovenin staat. Dus stel dat je “vandaag” door de gids bladert en je bent bij kanaal 100 en je bedenkt dan dat je dat ene programma van gisteren op dat kanaal wilt terugkijken, moet je eerst naar boven scrollen, dan de vorige dag aanklikken en weer naar beneden scrollen.
    Door mijn ervaringen met de STB’s van KPN had ik dat het ‘bladeren’ tussen dagen met de << en >> of anders de < en > knoppen zou werken, maar helaas. Is er een andere manier waarop dit werkt?

edit: ik ben ook nieuw op dit forum en zie nu pas dat er ook een wensen-topic is. Mocht blijken dat mijn 2 punten inderdaad niet kunnen, dan zal ik ze in dat wensentopic zetten.

1 like

Dank Michael!
Sorry voor het aanvankelijk posten op de verkeerde plek, dus dank voor het verplaatsen.

Ik had de search gebruikt maar kennelijk met de verkeerde keywords.
Ik ben benieuwd naar de geüpdate wensenlijst.

Ik ben ook benieuwd naar hoe dan verder? Wordt deze lijst vanuit Freedom neergelegd bij Amino (en/of Canal Digitaal)? Of moet ieder voor zich de feature request insturen?