[Amino:] verbeteringen software

De laatste tijd hebben wij regelmatig dat als je een live uitzending pauzeerd of een terug kijkt via de gids die max 1 uur geleden begonnen is, er halverwege een pop/up komt dat de volgende uitzending begint in … seconden. Je kan dan ook kiezen voor een optie sluiten. In beide gevallen kan je het eind van wat je kijkt niet meer terug kijken. Ook niet als je deze opnieuw opstart met terug kijken via de gids. Het betreft bij mij met name jeugd afleveringen rondom etenstijd.
We kunnen dan de uitzending alleen maar afkijken via de NPO app op de tv. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Firmware level is actueel en op het moment van voorkomen, was er geen verdere load op het netwerk/router.
Herkent iemand deze klacht en heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

We hadden dit bijv gisteren bij Jeugdjournaal special Corona 1 jaar, zapp kamp koekiloeki

mvg Deb

Het tegendeel is waar. Het is juist zeer vreemd dat je bij een commerciële zender de reclames door zou kunnen spoelen. Dat is immers hun primaire bron van inkomsten.

Tenzij je dik wilt gaan betalen voor commerciële zenders ter compensatie van hun gederfde inkomsten zal reclames doorspoelen bij geen enkele tv aanbieder mogelijk zijn.

kpn en xs4all hadden die functie tot voor kort wel in hun oude contracten met deze zenders. Maar ook bij hen zal deze functie absoluut gaan verdwijnen (voor zover die inmiddels al niet verdwenen zijn).

1 like

hahahaha tijd om de vhs recorder weer uit de schuur te halen

2 likes

Het zijn de uitgevers die programma’s beschikbaar stellen aan video distributie bedrijven en de voorwaarden dicteren.
Enkele jaren geleden was het een kleinere markt met meer risico’s waardoor de uitgevers wat water in de wijn moesten doen.
Tegenwoordig begint elke uitgever desnoods zelf een distributie bedrijf…
Je moet KPN/XS4ALL etc hebben dat wel lezen als hebben dat NOG wel, totdat er nieuwe voorwaarden voor distributie onderhandeld worden (of ze betalen compensatie voor verlies aan inkomsten …, maar de trend in off-line kijken voorspeld hier niet veel goeds in).
Netflix heeft laten zien hoe het uitkon, Disney, Amazon etc. doen hetzelfde… Vervolgens besluit bedrijf achter discover etc. ook een Eigen distributie te beginnen. En allen doen dat om van een paar cent / maand naar een paar Euro per maand aan geld te gaan ontvangen.
De vraag is Hoe lang blijft de consument er extra abonnementen bij een uitgever voor kopen… ipv. bundels via een distributie bedrijf.

1 like

Op dit moment werkt (in ieder geval bij mij) “begin gemist” niet en ook terugkijken lukt pas op het moment dat een programma enige tijd is afgelopen.
Ik weet niet of het iets is voor in de software, maar het lijkt wel alsof de Amino zijn lokale, LAN IP-adres communiceert als ik “begin gemist” kies:
{noformat}
SETUP rtsp://rtspresellercds2.solocoo.tv:554/NED3HD.tsRTSP/1. 0…Transport:RTP/AVPF/UDP;unicast;destination=192.168.1 0.126;client_port=2008…CSeq: 2…x-mayNotify:…
{noformat}
Als er ergens een optie zou zijn om dit aan te passen naar het WAN IP dan werkt misschien “begin gemist” wel.

Daar had ik ook last van… begin gemist en kanaal 31, 32 etc. (NPO1 Extra, maar er zijn er meer) zijn non-multicast TCP streams die actief NAT vereisen.

Het probleem waar ik tegen aan liep was dat op m’n eigenbouw firewall wel de nf_conntrack_rtsp en nf_nat_rtsp geladen werden maar door de gebruikte kernel deze niet meer automatisch geactiveerd werden. (sinds kernel v5.4.23). Dat moet of opnieuw aangezet worden, of een oudere kernel gebruiken OF een iptables regel met CT target gebruiken in raw / PREROUTING table.
Zie ook: https://community.freedom.nl/t/configuratie-voor-gentoo-linux-gebaseerde-router/1084.

Je beschrijft niet welke router je gebruikt, maar de router MOET NAT voor RTSP ondersteunen.
(Je dump laat zien dat het ipadres van je STB 192.168.10.126 is. ).

Als een programma is afgelopen zal de opname apart gezet moeten worden (dat duurt enkele minuten) voordat de “opname” terug gespeeld kan worden. (Die opname wordt ook pas korte tijd na een programma gemaakt om geen stukjes aan het einde te missen).
De wachttijd is niet zo lang.

Mijn router is een Mikrotik met RouterOS. Die mist alleen een RTSP proxy/helper.
Natuurlijk is daar wel een mouw aan te passen maar als het bij de bron op te lossen is dan is dat, in ieder geval voor de gebruiker (lees: voor mij :slight_smile: ), comfortabeler.

Als de Amino het WAN IP doorgeeft in plaats van zijn lokale IP dan moet het volgens mij gewoon zonder RTSP proxy werken. Het WAN IP kan middels een DHCP optie aan de Amino worden doorgegeven. NAT werkt hier niet want het IP zit in de request, niet in de packet header.

Klopt, maar dat is juist waarom NAT zo’n issue is (niet alleen voor RTSP, maar ook SIP, etc.)
IPv4 is feitelijk obsoleet.

Probleem voor de Animo is dat een deel van de verbindingen niet over VLAN4 lopen maar over het Internet.
Voor uitzending begin gemist, etc. loopt de streaming over VLAN4. Voor een aantal anderen over WAN.
Kortom er is niet een uitgang. Voor zover ik kan zien is er geen STUN service op VLAN4.
(Overigens is STUN ook een krakkemikkig add on om NAT nog enigszins bruikbaar te houden, ondanks de foute implementaties ervan, juist op allerlei routers).
En dan ook alleen maar wanneer je niet achter een CGNAT zit, dan ben je alleen maar de cigaar.

Met RouterOS zit je waarschijnlijk in een hoek geschilderd. De vraag om support https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?p=710217 is op 25 maart 2015 al gedaan, en in 2021 blijkbaar niet opgelost.

NAT an sich is geen probleem; het is een probleem als een applicatie er achter er geen rekening mee houdt. Dat geldt voor RTSP maar ook voor SIP inderdaad. Sommige applicaties
Mijn concrete voorstel voor verbetering van de Amino software is dus: maak het geschikt voor gebruik achter een NAT gateway zonder dat er een RTSP proxy nodig is. Ik denk dat dit vrij eenvoudig te realiseren is.

NAT is WEL het probleem het is een dwarse kort door de bocht oplossing voor het tekort aan adressen probleem (waarbij een paar poort nummer bitjes als adres gebruikt worden)… levert een adres ruimte van 32 - 64 keer zo groot op. IPV6 schaalt op met ruim 4 miljard keer zo groot.
Het was bedoeld voor de periode 1994 - 2000…, vanaf 2000 zouden alle systemen IPv6 moeten kunnen gebruiken. Dat was een te optimistische schatting door “laksheid” van met name CPE fabrikanten. Na 2008-ish was het zeker breed mogelijk. En na 2012 toen APNIC geen IPv4 blokken meer had begonnen mensen wakker te worden.
Om gebreken veroorzaakt door NAT (bv. voor SIP, RTSP, RTP, RPC, …) zijn er weer andere protocollen verzonnen (STUN, TURN) met ieder hun buggy implementaties in veel CPE’s waardoor er meerdere soorten STUN ontstaan zijn.
Omdat het adres te kort nog groter geworden is zijn providers nu CGNAT gaan toepassen, waarbij Jij een NAT doet van je thuis netwerk naar die van de ISP, en die vervolgens een NAT doet naar een Publiek adres. Daarbij is port forward ook niet meer mogelijk.
Oplossing UPNP…, wat helemaal vol gaten zit.

Dus in plaats van een simpel recht to recht aan IPv6 te gebruiken, is nu een Combo van NAT/CGNAT met “workarounds” STUN/TURN/UPNP etc. nodig om het “werkend” te houden.
In tegenstelling wat veel mensen denken is NAT geen security feature maar eerder een security risk door alle buggy add ons die nodig zijn om het “bruikbaar” te maken.

1 like

Hi, het opnemen van een filmpje bij de commerciele zenders (waar je niet mag doorspoelen) is, vinden wij hier, min of meer onbruikbaar…

Een stukje meekijken met de film op tv en dan een dag later ‘afkijken’, kan niet… je MOET weer aan het begin starten. Maar ook switchen van device (dus denken dat je de film even af kunt kijken op de laptop) werkt niet… ook hier: Je moet netjes starten vanaf het begin en nog maar een keer kijken…

Dit maakt echt dat ik freedom nog niet aan durf te raden bij mensen: de tv-beleving is echt nog niet on par met xs4all

Kan dit echt niet worden besproken met Canal-mensen? Dit is toch geen 1990 meer :slight_smile:

2 likes

Sterker nog wordt dit van af 2020 een blik op de toekomst de commerciële zenders bepalen hoe het en en ander vertoond moet worden, dat zal alleen maar toenemen.
En naast evt. de nog paar leneaire kanalen die er zijn zullen er ook meer platforms a la Netflix komen. Netflix heeft laten zien dat het kan werken, Disney, Videoland, DPlay, etc. etc. komen nu op. sraks tot je een abonnement per kanaal zal moeten nemen.
Dat KPN nog een bestaand contract heeft wil niet zeggen dat bij de volgende verlenging niet dezelfde niet doorspoelen eis wordt gesteld.
(Youtube heeft tegenwoordig ook teveel reclame, vroeger keek ik er nog wel eens wat terug, maar dat is nu ook geen lolletje meer. Soms twee reclames in een keer. Soms vaste tijd, soms halverwege weg-klikbaar).

De Reclame industrie zal meer en meer ook het terug kijken willen beïnvloeden, juist omdat steeds minder mensen lineair kijken.

Het moet niet besproken worden met de Canal Digitaal mensen, maar met de RTL, SBS, etc. organisaties. Canal Digitaal is de verkeerde boom om naar te blaffen.

3 likes

Helaas helemaal met je eens. Geen enkele commercieele zender is er bij gebaat om het oh zo gehate reclameblok door te laten spoelen. Waar het nu nog (soms) kan bijvoorbeeld bij xs4all/kpn is het ook rap aan het verdwijnen.
Er wordt steeds minder lineair tv gekeken, dus de inkomsten van de commercieele zenders staat onder druk. Zij hebben er dus alle belang bij om oude contracten zoals bij xs4all/kpn zo snel mogelijk uit te faseren. (en wat ik van velen hoor, is dat het bij xs4all.kpn al aardig onderweg is en ook de kwaliteit en stabiliteit hard achteruit aan het rennen is)

Ook het opnemen en terugkijken is issue. Als je kijkt hoe ontzettend vaak uitzendingen herhaald worden, als iedereen alles op zou kunnen nemen, hebben die herhalingen geen zin en dus minder inkomsten voor de commercieele zenders.

Een groot voorbeeld van de macht van de commercie is de idioterie dat Formule 1 uitsluitend bij ziggo te zien is.
In het bedrijfsleven heet dat “monopolie positie” en is het bij (europese)wetgeving verboden. Maar voor tv uitzendingen maakt niemand zich zorgen blijkbaar.
Stel je eens voor dat dat bij voetbal zou gebeuren, alle wedstrijden in het vervolg achter een betaalmuur. De wereld zou op zijn kop staan, maar bij Formule 1 is het doodstil over deze idiote situatie.

We zullen dus zoals @noci al schreef aan mindere kwaliteit en mogelijkheden bij tv kijken moeten wennen. Wil uiteraard niet zeggen dat we het ook moeten accepteren, en daar zet de Freedom crew zich hard voor in maar zijn helaas volledig afhankelijk van de motivatie en de wil van CD om verbeteringen door te voeren.

Ik ben overigens wel zeer benieuwd wanneer die oude contracten van xs4all/kpn allemaal afgelopen zijn en er echt de botte bijl doorheen gehaald word door de nieuwe contacten die ze af moeten gaan sluiten.

Ik ken mensen die van Telfort naar KPN zijn overgezet.
Ze hebben ineens veel meer beperkingen op de tv.
En ze klagen over extra reclame bij doorspoelen.

1 like

Dit fenomeen is al wat langer bezig op radio, daar is DAB ooit door DAB+ vervangen.
De + was met name dat bij afspelen van “opnamen” het afspelen net zo zou gebeuren als de uitgever bedoelde.
(Dus ook daar on-skipbare reclame blokken in het verschiet. )

Alleen radio is niet zo snel vervangen door DAB(+) als eerder gedacht.
Mijn grootste probleem is dat DAB een DAB radio alleen maar werkt in de vensterbank aan een kant van het huis. vanaf 0.5 - 1 meter vanaf het raam wordt het vanzelf stil. Ze gaan van relatief lage frequenties naar wat hogere frequenties waardoor er nog meer ononderbroken zicht tussen zender en ontvanger moet zijn. Een dak antenne zoals voor TV in de jaren 60 en 70 zal zeker helpen.
(DAB info: DAB Ensembles Worldwide | Netherlands )

Indien ik het mij goed herinner, was het spel bij voetbal via Fox Sports (Nu ESPN) nog viezer. De aanbieders moesten standaard 10 euro per klant per jaar betalen en daarnaast nog een bedrag per klant dat werkelijk een abbonement afsloot bij Fox Sports via de aanbieder. Met andere woorden, iedere klant van deze aanbieder betaalt sowieso een tientje per jaar aan Fox (ESPN), of die nu geinteresseerd is in een abbonement of niet.

@gerben
Je bent mijn dag aan het bederven.
Ik haat alles wat met sport te doen heeft.
Het gevoel, dat ik daar aan mee betaal is walgelijk.

3 likes

En daar ben ik het roerend mee eens.

1 like

In de browser kijk ik regelmatig televisie via LiveTV (https://livetv.canaldigitaal.nl/). Omdat de BBC het snooker niet altijd uitzendt op kanalen die wij hebben (BBC4, Red Button) heb ik een Eurosport Player subje aangeschaft. Pas dan valt het op hoe bekaaid we er van af komen met de kwaliteit.

Ter vergelijk:
Beeld van CanalDigitaal LiveTV:

Beeld van EurosportPlayer:

Dit is nog de “windowed” variant. Als ik de uitzending “full screen” zet is het contrast nog groter. Kan dat nou niet beter? Dat het niet in 4K is snap ik, maar CD kan op zijn minst toch wel 1080p doorgeven?

1 like

1 like