Verschil verbindingen binnen Gastennetwerk / Gewoon netwerk met Fritz!Box

In mijn gastennetwerk van de Fritz!Box heb ik het zo staan dat apparaten binnen het gastennetwerk met elkaar kunnen praten. Dat werkt ook op basis van IP adressen.

MAAR
Apparaten binnen mijn gewone netwerk kunnen elkaar vinden via SSDP discovery.
het lijkt er echter op dat dat binnen het gastennetwerk niet lukt.
En/of gaat er iets mis met broadcasts binnen het gastennetwerk.

Weet iemand waarom het niet goed gaat? Is dat te veranderen? Is er iets over gedocumenteerd?
Zou Bonjour/mDNS in plaats van SSDP discovery een oplossing zijn?

Als gasten netwerk en interne netwerk verschillende IP ranges hebben dan komen broadcasts inderdaad NIET door.
Dat is onderdeel van de IP specificaties, Broadcasts zijn beperkt tot het LAN waarop ze plaatsvinden. Een router mag broadcasts niet doorsturen naar andere interfaces.
255.255.255.255 is alleen maar een placeholder zodat een applicatie niet zelf hoeft uit te zoeken wat het broadcast adres is voor het eigen netwerk segment. net zoals 0.0.0.0 voor de eigen adressen geldt.
Je hebt dus een SSDP relay oid op je router nodig.

2 likes

Dat is logisch dat het tussen het gewone en het gastennetwerk niet werkt en is me ook bekend.

Maar het gaat hier om

Dus beide apparaten binnen het gastennetwerk.
Binnen dat gasten LAN hebben ze natuurlijk dezelfde IP range.

Nee, dat is het ook niet, want:

Ik lees wel ergens dat het programma van AVM ‘FRITZ!Box USB Remote Connection’ ook niet werkt via het gastennetwerk (en dit pakketje gebruikt ook SSDP discovery). Misschien is dit dus inderdaad geblokkeerd.
Ook bij AVM gevonden : ’ * IPTV afspelen en andere functies van de FRITZ!Box (bijvoorbeeld MAC-adresfilter, portforwarding, telefonie) zijn niet beschikbaar via de gasttoegang.’

Lijkt er dus op dat e.e.a. flink beperkt wordt.

Dat staat inderdaad hier bij punt 2:

Maar de reden waarom het via het gastennetwerk niet werkt staat er niet. Hoewel de SSDP discovery wel de grootste verdachte lijkt als je de rest van dat verhaal leest.

Heb je wel het standaard filter voor gasten uit gedaan “Everything except surfing and mail”
Er staat dat het alleen voor uitgaand verkeer is. Het gastnet spookt wel vaker.

1 like

Ja die staat uit:

Misschien toch maar even een support ticket bij AVM inschieten.