Verwijderd e-mail account is niet echt weg

Hallo,

Ik had in mijn e-mailinstellingen een nieuw account gemaakt. Vervolgens in webmail 2-staps verificatie aangezet. Door een fout van mijn kant, heb ik die verificatie wel geactiveerd, maar de QR code niet gescand. Dus kon ik niet meer in mijn account.

Omdat het account helemaal nieuw was, heb ik het simpelweg verwijderd. Vervolgens heb ik een nieuw account aangemaakt met exact dezelfde naam. Ik kreeg weer een sms met de logingegevens. Echter, als ik met het wachtwoord uit die sms probeerde in te loggen, vraagt hij nog gewoon om de 2-staps verificatiecode. Blijkbaar is het eerste account (met 2-staps verificatie actief) niet echt verwijderd.

Dat het account niet is verwijderd, blijkt ook uit het aantal accounts dat ik kan aanmaken. Omdat ik met die 2-stapsverificatie toch niet bij dat account kon, heb ik het opnieuw verwijderd. Maar nu kan ik nog maar 4 accounts aanmaken in plaats van 5. Het verwijderde account telt blijkbaar nog mee.

Weet iemand hoe lang het duurt voordat een verwijderd account echt weg is? Of moet je daar nog iets extra voor doen?

Bedankt voor je snelle antwoord, Sven. Wat jij beschrijft in de post lijkt inderdaad hetzelfde probleem met die 2FA. Ik heb de helpdesk hierover benaderd. Ik zal ze ook wijzen op jouw post.

Mogelijk heeft het probleem met het maximaal aantal accounts een andere oorzaak. Het leek mij voor de hand liggend dat mijn verwijderde accounts nog ergens “leefden”. Ik heb nu drie accounts verwijderd, en kan er nog maar twee aanmaken. Dat is heel jammer, want ik kan niet verder met het inrichten van mijn omgeving.

Dankjewel weer, Sven.
Met jouw antwoord en de discussie in het simswap topic ben ik weer een beetje wijzer. Maar ik lees er ook uit dat niet is gelukt om die 2FA van dat account af the halen. Dit ligt nu bij de helpdesk, maar daar moet ik wel een oplossing voor hebben. Mijn voornaam@achternaam.nl mailadres is voor mij erg belangrijk. Als ik daar niet meer mee op webmail kan, vind ik dat niet acceptable.

Nog iets wat ik heb ontdekt trouwens: ik heb het e-mailaccount voornaam@achternaam.nl verwijderd en datzelfde mail adres aangemaakt als e-mail alias op mijn freedom.nl e-mail account. Ook dan wordt ik bij inloggen op webmail met voornaam@achternaam.nl nog steeds gevraagd om 2FA code. Het lijkt er dus op dat de 2Fa niet is gekoppeld aan mijn mail-account, maar aan die login/gebruikersnaam op webmail.

Na uitgebreid contact met de helpdesk is de 2FA verwijderd van mijn webmail account. Ik was even geschrokken over hoe dit werkt, maar het is netjes opgelost. En ik kan weer inloggen op mijn webmail met voornaam@achternaam.nl

2 likes