Via een Apple product online op internet

Het is me opgevallen dat wij sommige websites niet kunnen bekijken en vond dat heel vreemd. Nu ben ik gaan kijken en wat schetst mijn verbazing, apple zegt dat ik in de USA woon en dat komt door Privedoorgifte in iCloud. Zodra deze aanstaat dan zou mijn surfgedrag beter zijn beschermd, maar dan gaat wel alles via Amerika en dan zijn er sites die mij niet meer toelaten. Zodra ik deze uitzet, deze Privedoorgifte in iCloud dienst, dan zit ik weer op de Nederlandse IP adres van Freedom.

Ik weet niet of meer mensen dit al wisten, of daar problemen mee hadden, maar dan laat ik het bij deze weten. Beetje jammer en zit er nu toch aan te denken om mijn IP-adres niet meer te laten verbergen door apple.

Wat is wijsheid? Want je kan wel aangeven of je Gebruik land en tijdzone of behoud algemene locatie wil. Maar bij beide krijg ik toch een USA IP.

Dat probleem is bekend en lijkt vooral aan de internet providers te liggen die het niet willen omdat ze dan allerlei ‘essentiële’ informatie niet hebben voor hun optimalisaties. Dus voorlopig dat van Apple even uitgezet laten.
Die internet providers zijn er gezamenlijk mee bezig om dat niet toegestaan te krijgen wat Apple wil. Kwestie van tijd denk ik, maar ja …

Ik kijk er ook een beetje mee uit want Private Relay is nog altijd in bèta.

Ik heb meerdere sites waar ik ook mijn bezoekers monitor, daar zie ik heel vaak bezoekers langs komen die iCloud Private Relay gebruiken, maar dan via een Nederlandse server.

Screenshot 2022-01-24 at 20.41.24

Vraag me af of Apple wel, voor de beta, een up to date geo location database gebruikt.

1 like

dat is een extra optie die je in kunt stellen, zodat toch bekend is dat je uit NL komt en daarmee dat soort Geo-blocking die NPO e.d. doen zou moeten oplossen.
Ik heb er nog vrijwel geen ervaring mee, dus kan geen adviezen geven in deze.

De iCloud Private Relay dienst is best interessant en heel netjes opgezet.

Details over de werking vind je hier: Prepare Your Network or Web Server for iCloud Private Relay - Support - Apple Developer

De feed met IPs staat er ook: https://mask-api.icloud.com/egress-ip-ranges.csv

Ik heb lange tijd standaard met een VPN gewerkt totdat dit stuk op mijn pad kwam: https://gist.github.com/joepie91/5a9909939e6ce7d09e29

Onder de streep is het denk ik verstandig om een VPN of dienst als iCloud Private Relay te gebruiken op onbekende netwerken. Zeker publieke netwerken. Verder vertrouw ik mijn data toe aan Freedom i.p.v. een ander commercieel bedrijf.

Ik heb in die tijd overigens veel onderzoek gedaan naar de meest betrouwbare dienst en kwam uiteindelijk uit op Mullvad. Maar uiteindelijk lijkt het me het best om de VPN functionaliteit van je eigen router te gebruiken of zelf een VPN server te draaien.

1 like

Die extra optie heb ik ook aangevinkt om bij mijn regio te blijven, maar toch zegt die iets anders. Wel heel vreemd, maar heb begrepen dat het een beta is en dat sommige mensen wel in NL zitten en anderen weer niet?! Omdat het dus om een test gaat.

Ik weet het niet hoor, daarom hier ook mijn reactie :slight_smile:

Websites maken gebruik van GeoIP databases en die zijn niet altijd up-to-date.

Vandaar dat Apple ook die feed aanbiedt (zie mijn eerdere post in dit topic) voor beheerders van websites met locatie en bijbehorend IP.

Een beetje hetzelfde principe als de IPv4 markt nu. Nieuwe partijen zoals Freedom kopen of huren IP’s vanuit andere regio’s. Dat moet dan nog worden bijgewerkt in die GeoIP databases.

1 like