Video buffert veel meer sinds Freedom glasvezel

Sinds ik glasvezel van Freedom hebt, moeten Youtube en andere video sites veel meer bufferen (oid?) dan ervoor. De download snelheid is zeer hoog, en de video wordt supersnel gedownload en volgens de youtube progress bar staat er 30+ sec klaar, maar toch moet ie elke 3 - 5 sec een sec nadenken (en dan zie je even dat buffering icoontje van yt). Constant. Heel de video. Elke 3 - 5 sec moet ie even nadenken, dus hapert de video een sec. ZEER irritant. En raar, want internet is supersnel, en het is niet zo voor alle videos. Sommige gaan helemaal goed, geen buffering, geen hapering, helemaal smooth in elke kwaliteit. Voor Freedom was dit geen ding. Natuurlijk haperde er wel eens een video, maar niet HEEL de video ELKE 3 - 5 sec.

Ik heb IPv6 uit- en aangezet, geen verschil. Andere computer, geen verschil.

Ik speel de meeste videos af met 1.5x snelheid, maar dat was nooit een probleem vóór Freedom.

Het rare is dat de video wel ver vooruit downloadt, maar toch niet soepel afspeelt:

image

Ik zou niet weten hoe Freedom of glasvezel of IPv6 of wat dan ook hier van invloed kan zijn, maar het valt wel heel erg op. Sinds een maand, precies sinds Freedom internet, werken veel videos slechter. Niet allemaal trouwens, bijv op npostart heb ik er nooit last van, mja, om nou alleen maar npo te kijken…

Als ik 30 seconden buffer heb op YouTube in FF.
En ik trek de netwerk stekker er uit, blijft het gewoon zonder storing doorlopen tot de buffer leeg is.
Ik zou het in de pc zoeken.
Heb je geheugen gebrek en gebruikt hij de HD?

Kijk eens of het helpt als je IPv6 uitschakelt op je netwerk adapter.
Gek genoeg helpt dat wel eens, ik kan er niet echt een verklaring voor geven tot nu toe.
Zit wel eens te denken in de richting van MTU instellingen maar bij IPv6 speelt dat geen rol.
Soms kan het zelfs aan de gebruikte browser liggen.
In Edge gaan bij mij video’s ook af en toe wat haperen terwijl als ik deze in Chrome of Firefox bekijk dit niet optreedt.

Bij YouTube hangt het van je vorige ISP af. ISPs als XS4ALL en KPN hadden YouTube (cache) servers in hun datacentra hangen waar video’s vandaan kwamen. Ik gok dat bij Freedom dit soort mechanismen niet aanwezig zijn, dus zal de performance wellicht minder zijn.

Voor YouTube kan je trouwens Invidious of Piped gebruiken (geen idee of dat helpt met bufferen, maar dat heeft sowieso veel voordelen ten opzichte van direct YouTube gebruiken):
https://redirect.invidious.io/

Er zijn ook browser add-ons om automatisch YouTube URLs om te zetten zoals Privacy Redirect.

Ik weet niet of Freedom in een positie zit om een Invidious of Piped instantie te hosten voor klanten, maar dat zou een mooie dienst zijn :wink: