Voip to Voip (SIP-to-SIP) configureren

Wie is dit al eens gelukt?

Interessant verhaal, maar de manier van instellen beschrijft een oude 6.x versie van Fritz!OS. We zitten inmiddels op 7.29 en de gebruikers interface toont niet even internet telefonie. Ik heb het betreffende scherm niet kunnen terugvinden in de huidige gebruikersinterface van de Fritzbox

Je vraagt erom dus ik steek van wal in dat aangebelde hoenderhok.

tldr; voip2voip kan iedereen mits die dat in vrijheid zelf tot stand wil brengen.

    • voipplaate fcc

Op de otvangende internetconnectie kan iemand een voip-server plaatsen en laat Fritzbox of voiptoestel (of pc met pbx) dat nu net zijn.
Personen die het ip-adres (of dns) weet van die Fritzbox kan daar dan met een voip-intenetclient (bv een gsm met internetbellen*) naar toe “bellen”.
Dus men belt niet zozeer het vaste analoge/landnummer waarvoor medewerking nodig is van de gevestigde Telecomsector maar maar naar het ip-adres van die betreffende connectie.
NB: internet bellen op een GSM gebeurd meestal vanuit/op het intranet van de GSM-provider waar iemand de Gx connectie afneemt. Die provider kan (en zal vaak) het gebruik van direct ‘internetbellen’ blokkeren om zo te voorkomen dat de eigenaar beltikken kan omzeilen. Dat is natuurlijk gene probleem op een geschikt (eigen) Wifinetwerk. Met mijn stokoude GSM kan ik daar iig zonder probleem (dus via mijn eigen Wifi) internet bellen.
Met een vast toestel, laat staan een ordinair voiptoestel, op een eigen PBX is er natuurlijk helemaal geen vuiltje meer aan de lucht.

Het voipnummer van gebelde is bv 1234@mijnconenctiedomein.nl. Hier zit nog wel een addertje (waar ik op terugkom) omdat bellen naar -en dan ook iets kunnen zeggen en terughoren niet evident logisch hetzelfde is.
Dat 1234 nummer (wat ook een tekstnummer kan zijn) komt dan terecht op de PBX (hier Fritz, die zonder hack standaard alleen numeriek doet) als het interne nummer bij de geadresseerde.
NB: het kan zijn dat avm.de inmiddels die “loophole” - onder het mom van security - heeft gedicht waardoor het niet langer zo maar mogelijk is om van buitenaf, een intern nummer van de Fritz te bellen. Nu is meer dat Friz wat kan gidsen. Mijn 4 Fritzen, die ik sws niet upgrade, doen het iig voip2voip geweldig. Maatjes van mij, bellen mij op via internet, ik zeg maar wat 54322@frijbellen.mijnfdomeinbijfreedom.nl.
Niet spannends want met - afgezien van opgedirkte protocollen - skype, whatsapp e.d. doet iemand in feite hetzelfde. Het heet allen anders.

Een stapje verder dan bellen op internetnummer, is dat iemand ms geen gebruik wil maken van de standaard voip poorten (doorgaans/default 5060 oid) maar dan dat ‘voipnummer’ uitbreidt met een tcp- internetpoort dat dan bij de persoon (die je belt) wordt omgeleid naar een andere PBX. Bijvoorbeeld een Asterisk die draait op een Raspberry PI. Het leuke daarvan is weer dat met een PBX iemand zelf een compleet voice response systeem kan bouwen en je systeem in eigen hand zo aan de landelijke voeten liggen.

De rest van dit verhaal is/wordt voor techneuten, een invuloefening. Wanneer de community dat allemaal met elkaar inricht, kan en is dat het einde van telefonie als verdienmodel van telecomproviders. Dat leden dan onderling gratis bellen is - voor mij - vooral een heleboel marketingpraat omdat het voip verkeer dat nooit buiten het eigen netwerk komt inherent (bijna) gratis is. Niet als gunst of geste maar omdat het technologisch zo is.

Nu vermoed ik, complotdenken, dat de industrie die geld verdienen met beltikken (incl sms e.d.) dat niet zo maar zullen willen toestaan en van alles zullen uithalen om die eigen weg moeilijk; en onbegrijpelijk te maken.
De hamvraag is ook, hier zeker richting Freedom als new kid on the block, hoe zij meer dan een paar cent voor ongelimiteerd bellen durven te vragen.
De enige reden dat mensen daartoe worden gedwongen om te betalen is omdat Telecom eigenaar en licentiehouders zijn van uitgedeelde (telefoon)nummers en daarmee de baas zijn om die voip2land via hun netwerk te laten vermaken.
Een klein puntje van kritiek hier is dat Freedom aan dat verdienspel meedoet en dat nog van de daken afschreeuwt om voor €15/maand gratis te bellen.
Gelukkig hebben we nu internet dat gestaag gaat doen zoals van meet af aan was bedoeld: internetvrijheid.

Neem even aan dat de connectie van te bellen telefoonnummers okidokie is gemaakt. Dan volgt stap 2 dat bij opnemen van de hoorn, de spraak wordt vertaald naar een protocol (codec) dat kan worden verzonden naar de ene luisterpoort bij de ontvanger die gebeld wordt. Waar een spraak pakket naartoe moet worden gerouteerd, is doorgaans tijdens dat signaleringsproces bepaald.

Nu komt als stap 3, de adder van het terug spreken, dat de gebeld ook iets moet kunnen terugzeggen, om van nut te zijn in een gesprek. Het beluisteren van wat wordt teruggezegd, volgt een geheel eigen werkwijze via RTSP) waarvoor degene die gebeld wordt, dan een spreekpoort (uit een doelserie) opent aar persoon die opbelt. Die spreekpoort moet dan a) toegankelijk* zijn en b) het digitale geluid (codec) omzetten naar verstaanbare spraak. De codec zal meestal geen probleem opleveren.
Het gebruik maken van vooraf gereserveerde poorten is lastig in het geval dat de degene die belt, die publiek toegankelijke poorten reeds afgegeven aan zijn telefonieprovider. Die serie kan dan niet worden gebruikt waarmee er dan ook gene spraak kan worden teruggehoord.

Samengevat om voip 2 voip te kunnen bellen moeten beide partijen instaat kunnen (en willen) zijn om die connectie zonder tussenkomst van een telefonieprovider, toe te staan. Dit is het geval indien iemand ervoor kiest om de voipfunctie van zijn eigen hardware niet onbeperkt uit handen te geven aan een provider.
Waarom iemand dat wel doet is omdat er een behoefte is om anderen zoals (niet onbelangrijk) bv hulpdiensten via dat gesloten netwerk te kunnen bereiken.

Ik hoop dat ik wat handvatten heb gegeven en dat de knuppel niet te veel aanricht op de natte verf. Wel met een moralistisch penseeltje dat ik vind dat Freedom best iets minder hard van de toren zou kunnen blazen met haar belvoorziening(en) die daarmee de halsband fĂȘteert van de gevestigde orde. Net als leveren van TV, prima om te doen voor gebruikers die dat coĂ»te-que-coĂ»te willen, om zo in een behoefte te voorzien.

Last but no least, wat dan het probleem is dat de connectie per klant nog maar uit Ă©Ă©n nummer kan bestaan, zal vooral logistiek door administratieve processen zijn gedreven. Veel voip-leveranciers zijn - procesmatig - doorgaans ook niet goed ingesteld op particulieren.

Dat was dus mijn blaatverhaal. Dank voor de korte versie :smiling_face_with_tear:
update: die sip:music@iptel.org doet het ook nog steeds, wat ook een mooie test is zonder dat je een ander hoeft lastig te vallen.

Mij is Sip2Sip (wat ik voip2voip noem/de) prima gelukt. Er ziten wat quirks aan. Bv om een te bellen naam@domein in tevoeren - wat niet gaat op de fritz of met een ordi toestel - moet je bv een trucje uithalen om het als intern naamnummer in het geheugne van het adresboek te krijgen. Dit kan eenvoudig door je daarop te laten bellen - desnoods met je eigen pbx - waarna het het ontvangen (naamnummer) kunt opslaan.

Daarom ook niet upgraden of gewoon je eigen spullen gebruiken.
Geen idee hoe en of het in 7.29 zit. kan goed zijn - zou mij niet verbazen van een gesloten partij - dat avm.de die weg om haar moverende redenen heeft afgesloten.

Dit is nu iets wat ik gewoon op de helpdesk pagina’s van Freedom wil kunnen vinden.
Wat hierboven staat gaat me boven de pet. Ook geen idee hoe ik de vertaalslag naar de Fritz!Box zou moeten maken.
Juist dat zou dan op de helpdeks pagina’s uitgelegd kunnen worden.

1 like

Ik zie niet snel gebeuren dat Freedom actief gaat uitleggen hoe zij in licentie gevoerde product(en) - hier telefonie - buiten gebruik gaat of kan laten omzeilen :roll_eyes:
Zowel commercieel en ook juridisch, wordt het een wankel pad.
Hooguit dat Freedom, net als bij TV, aangeeft dat -en welke andere partijen er zijn die probleemloos de functie biedt.

Dus toch :smiley: (we moesten als moderators wel even overleggen of we dit af mochten splitsen)

En dank voor je uitgebreide en duidelijke uitleg.

Poort udp/5060 zomaar open zetten is een dingetje er zijn heeeeeel veel mensen die gratis ( lees op kosten van een ander) gewone telefoon nummers wil bellen. De probes zijn best te herkennen maar vereisen wat meer intelligentie en filtering op alle requests van de pbx. Zeker als je geen sponsor van internationale gesprekken wil worden het kost je snel enkele honderden euro’s.

Been there, seen it, didn’t get a t-shirt.

1 like

Tja, je moet natuurlijk niet op die box ook een “unlimited” voip-provider hebben openstaan.
Die voip-poort chasing gebeurd(e) ook op andere poorten. Ook wel gehad dat ik een honeypot neerzette en er dan een chinees alle telefoonnummers ging uitproberen.

om dat hacken terug te dringen, ook een reden om te willen verwachten dat er bij de provider zelf iets is van een basale firewall* zoals er was bij het inmiddels vergane xs4all om onrechtmatigheden nooit kunnen doorkomen. Wannabe’s doen dan gewoon hun ding en gewone klanten zijn (beter) beschermd.
* een firewall waarmee dan alleen vooraf ingestelde voip providers een connectie mogen hebben/maken met de voip poorten van een PBX aka. Fritzbox.

Overigens ook weer een reden om vooral zoiets als CheapConnect te nemen zodat iemand nooit meer kwijt is dan pre-paid was ingelegd. Wat mij vaak niet bevalt in allerhande telefoonconstructies is dat bv “servicenummers” bv achteraf worden doorbelast.