VPN van Fritz!Box 7590 naar Android en Windows werken niet

Ben ik nou gek, of gebruikt AVM hele oude VPN-software en -protocollen op hun router?

Op Android 12 krijg ik de melding dat de VPN niet veilig is en ik moet overstappen naar IKEv2.
De Windows 10 Fritz!-software geeft aan dat de driver niet gevonden kan worden en handmatig installeren werkt ook niet. Die Shrew software die ze als alternatief bieden is als laatst in 2013 geüpdatet en werkt niet op elk netwerk.

Heeft iemand VPN aan de praat gekregen op Android of Windows? Of zijn er alternatieven? Ik vind de opties van AVM maar vaag.

Oké, ik heb nu Wireguard op mijn Raspberry Pi gezet. Werkt perfect. Dan maar zo.

IKE is een oud protocol, maar IKEv2 is feitelijk hetzelfde protocol maar met meer opties, modernere algorithmen.
Probleem bij IKE is De harde eis dat MD5 en 3DES (eigenlijk zelfs nod DES) verplicht ondersteund worden. En dat is niet leuk.
IKEv2 breidt authenticatie uit met x.509 certificaten, en betere encryptie & hashing algorithmen.

Voor mobiele toestellen is Wireguard overigens een beter medium. Ook voor huis tuin en keuken gebruik is het beter:

  • Automatisch portknocking bescherming. (geen response tot correcte paketten ontvangen worden)
  • Snelle setup doordat sleutels al bekend zijn.
  • authorisatie/authenticatieetc. in een packet.
  • heeft beduidend minder accu capaciteit op een mobiel nodig.

Of een RPi het beste is als gateway valt nog te bezien. De netwerk architectuur van het systeem kan niet sneller dan een USB poort.

1 like

De labor versie van de Fritzbox 7590 software heeft Wireguard in zich, inclusief tools voor key generation. Dit heb ik werkend met android en Ubuntu.