Vraag over nummer formaat

Altijd leuk om (wat af) te dwalen. In de USA hebben ze zelf ene wet die verplicht stelt dat men overal het noodnummer moet kunnen bereiken waarbij het dan ook verplicht is om gegevens van de afzender mee te sturen. Anoniem bellen en dat beperken als mogelijk gemaakt in/door techniek is dan zelfs strafbaar → " Multi-line Telephone Systems – Kari’s Law and RAY BAUM’S Act 911 Direct Dialing, Notification, and Dispatchable Location Requirements | Federal Communications Commission ".

Hier op vooruitdenkend zou het een gedachte zijn dat elke telefoonprovider, en daarmee dus ook @FreedomBot (tipje !!), op de eigen geadresseerde aansluiting altijd gratis en onbeperkt voip toegang biedt om desgewenst hulpdiensten te bellen t.w. 112 (alarmnummer), 113 (zelfmoordpreventie) en 144 (dieren in nood).
Het ‘eigen’ voipnummer is dan geen landelijk telefoonnummer maar bv een sip-naam met zoiets als aansluiting@userid.connected.by.freedominter.net.

1 like

Er is een plicht om dat soort diensten gratis toegankelijk te maken en houden.

Overigens wordt op het vaste net een 112-oproep door de provider vertaalt naar een langer nummer op basis van je nummerweergave (of een andere identifier). In dat langere nummer zit de politie eenheid code van jouw regio verwerkt. Er zijn dus meerdere 112-nummers in Nederland.

Zo routeert het gesprek naar de eenheid in jouw regio - of naar landelijk.

Overigens wordt op het vaste net een 112-oproep door de provider vertaalt naar een langer nummer op basis van je nummerweergave (of een andere identifier). In dat langere nummer zit de politie eenheid code van jouw regio verwerkt. Er zijn dus meerdere 112-nummers in Nederland.

Das war einmal… Sinds enige jaren worden alle 112 oproepen (van vast en mobiel) naar de Landelijke Meldkamer in Driebergen gerouteerd (via een ‘lang nummer’ of directe inkoppeling). Daar vindt het aanname gesprek (‘wie wilt u spreken: politie, brandweer of ambulance?’) plaats en daarna wordt, op basis van geografische informatie doorgeschakeld naar de meldkamer van de gevraagde dienst in de betreffende veiligheidsregio.

1 like

Oh apart! De telco waar ik nu werk en ook de telco waar ik voorheen heb gewerkt, hebben dat gewoon nog zo geïmplementeerd. Ik zie het ook in een KPN interop document van vorig jaar.

Daarom dan ook mijn impliciete voorzet dat Freedom (mijn part met haar Voip provider) dat dan ook landelijk gaat faciliteren zodat ieder met een Freedom aansluiting altijd naar eigen keuze noodnummers kan bereiken en natuurlijk via diezelfde connectie, zonder extern te hoeven bellen, dan de Freedom helpdesk kan bereiken.

Voor alle duidelijkheid dit is naast een eventueel regulier Voip-abbo waar mensen om voor eigen redenen gebruik van te (willen) maken.

Zal ws “hadden” dat zo geïmplementeerd want MinJus stelt die fail-safe routering via Driebergen bij mijn weten verplicht. Ook n.a.v. landelijk storingen die soms de kop opsteken.
Dat Telco’s dat weer op de ring gooien van de landelijk verantwoordelijke operator (tw KPN) is dan weer zo bepaalt.
Dat Driebergen de inkomende calls op haar beurt kan weer (her)spreiden of (de)regionaliserent naar andere meldkamers (ook ivm capaciteit en backup), is dan weer een kwestie van haar centrale telefoon(re)organisatie.

Onder water bestaat er bij mijn weten geen 112 telefoonnummer als aansluting maar dat het 112-nummer wordt omgeleid naar een “normale” (intern, afgeschermd & geheim) direct telefoonnummer van een politiebureau dat hier dan Driebergen is.
In Driebergen zien ze sws uit welke regio/locatie/telco dat komt (dat ivm Voip niet veel zegt over iemands geografie en de telefoonprovider dan weer geacht wordt locatiegegevens van het IP-adres mee te sturen.
Ik weet niet zeker of de provider het (daarom ook verplichte) abonneeadres hanteert van de (voip) aansluiting en/of dit afleidt op grond van het IP-adres.

Hoe dan ook telefonie is in wezen eenvoudig maar door ineengewikkelde mogelijkheden, wordt het al gauw complex. Ieder die wel 's heeft gespeeld met een telefooncentrale of routers zal wel 's ontdekt hebben dat er vrij snel dead-locks ontstaan wanneer je begint met doorschakelen (oftewel routeren). Ook het maken van een goed (te beheren) nummerplan is een kunst.

Als je in Nederland een telecomoperator start en aan de slag gaat met telefoonnummers en deelneemt aan het porteerproces klopt KPN automatisch bij je aan voor interconnectie. Daar zit ook interconnectiviteit voor 112 bij.

De 112 telefoonnummers bestaan op die interconnectie uit 4 vaste cijfers, vervolgens de code van de regio gevolgd door 112. Het kan heel goed zijn dat, zoals @FrankM zegt, achterliggend inmiddels alles naar Driebergen routeert. De laatste keer dat ik zelf met voice engineering aan de slag was, kwam je direct regionaal uit. Identificatie was op basis van nummerweergave. Tegenwoordig sturen providers adresgegevens mee. Ze leggen die per nummer vast. IP-adressen worden niet meegestuurd naar mijn weten.

Nummerweergave wordt bij normaal telefonieverkeer op het vaste net nog altijd gezien als bevestiging van de locatie van de beller terwijl dat met VoIP natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

Cool om te to zover te weten dat Telco’s dus -zoals ik ook vermoed- adresgegevens van het abonnement meesturen. Los daarvan is het d8 ik mogelijk om de origine van een call te achterhalen, wat de medewerking vraagt van providers.

Valide vraag lijkt mij dan om anno 2022 de meerwaarde te bezien van abonneegegevens bij een noodoproep en waarom dat dan te registreren. Eventueel misbruik is achteraf met wat (soms heel ingewikkelde) moeite terug te traceren naar plaats van origine.

Het blijft een dingetje voor bedrijven en ook overheden om iemands identiteit vast te willen stellen door te (willen) kijken naar wat een persoon afneemt of heeft ipv wie iemand zelf zegt dat die is.

En idd in tal van landen is het (kunnen) hebben van een telefoon, tv en/of energie aansluiting of bankrekening; dan een bewijs voor iemands bestaan. Ergens best wel raar dat dit zo gewoon wordt gevonden dat mensen daarmee beperkt in hun vrijheid (en wmb recht) om anoniem en ongetraceerd door het leven te gaan.

Hoi

Over identiteit;
In hoeverre blijft ‘John Doe’ in ‘sip:"John Doe" <joe@example.org>’ heel?
Ik zet met ‘CALLERID(NAME)’ in Asterisk mijn naam. Met IAX gaat dat prima:
Mijn naam word elders op de telefoon gedisplayd. Maar hoe zit dat met SIP? Word dit door VOIP providers er uit gehaald?

Vr.Gr,
Rob

Ik meen idd dat de voip-provider zorgdraagt dat voip alleen (identificatie)gegevens bevatten die overeenkomen met het abbo(neenummer).

Eigen E2E connecties, zoals met IAX of eigen trunks, kan alles erin zetten dat maar kan.

Klopt. Het nummer van de beller gaat ter identificatie mee in een (meestal) P-Asserted-Identity header in de SIP-signalering. Ook bij een anoniem gesprek.

Ik ben wel eens gebeld door een bedrijf dat niet in mijn adresboek stond.
Er kwam een rare naam op het display van mijn fritzfon, in plaats van het nummer.
Die functie kun je ook misbruiken door een leuk nummer op het scherm te zetten.

Ik kan daarover uit ervaring meepraten. Ik ben ooit verantwoordelijk geweest voor de telecom van een landelijk bekende organisatie met 7 000 toestelnummers en zo’n 500 filialen met ook telefonische bereikbaarheid. In die tijd ging het over telefonie, SNA, X.25 en TCP/IP en alles over dezelfde verbindingen van toe nog ptt-telecom. Ik had een primeurtje indertijd dat een 50-tal Libertel telefoons intern met een doorkiesnummer bereikbaar waren. Kwestie van slim nummerplan.

1 like

In meen dat er idd FB versies waren die (ludiek te gebruiken) backdoors hadden en iemand dan idd onvermoed op een verkeerd been kan worden gezet, ook omdat providers niet allemaal even scherp zijn (of waren).

Door scha(n)de bij anderen geleerd nooit uit te gaan op wat (niet) wordt zonder verificatie - en dan nog niet zeker - wordt getoond. Fraudeurs zijn meester in oplichtend vertrouwen, anders te doen laten verschijnen.

Reden te meer om alleen open software toe te passen. Ieder die dat zelf wil, kan dan vaststellen wat het (niet) doet. In dit verband ben ik weer benieuwd hoe & met - en waar ik kan lezen - wat bv Voys qua PBX precies heeft ingesteld voor (potentiële) Freedom abonnees.
Dat zij dat goed vast doen, zal zijn maar ik wil dat ongeacht mijn redenen op elk gewenst moment kunnen nazien.

1 like