Vreemde problemen, iets met DSCP?

Sinds een maandje ben ik overgestapt van XS4ALL naar Freedom internet, met een VDSL aansluiting.
Ik heb last van een vreemd probleem wat ik maar niet kan lokaliseren…
Het lijkt er op dat bepaalde sessies met in de IP headers een DSCP waarde ongelijk 0 ergens geblokkeerd worden. Wat ik zie is dat een sessie wel kan worden opgezet en er dan een paar packets over kunnen worden uitgewisseld, maar dan valt ie “dood”. Net alsof er een MTU probleem mee is.

Ik gebruik normaal een ZyXEL VMG4005-B50A in bridge mode. Mijn (MikroTik) router zet een PPPoE over VLAN6 sessie op en copieert de hoogste 3 bits van de DSCP waarde naar de VLAN tag (802.1p).
Ik gebruik RFC4638 en een 1500 byte MTU/MRU.

Allerlei verkeer loopt daar prima overheen, ook voice verkeer met DSCP 46 (EF), maar als ik bijvoorbeeld een GRE connectie maak met DSCP 48 (CS6) dan loopt die vast.
Om uit te sluiten dat het in de ZyXEL zit heb ik een Fritzbox 7581 aangesloten. Daar heb ik dan noodgedwongen de VLAN tag insertion in het modem staan (dus zonder VLAN tag over ethernet en dus ook zonder die 802.1p prioriteit), en een MTU van 1492, maar ook daar mee gaat het mis.

Ik had die ZyXEL en deze config al bij XS4ALL en daar heeft dat nooit problemen gegeven.
Bij Freedom heeft het ook goed gewerkt maar sinds een week of 2 niet meer.
Wat ik ook test en trace, het wordt me maar niet duidelijk waar het nou precies fout gaat… een eenvoudige testcase maken lukt ook niet echt.

Weet iemand van Freedom of er ergens in het netwerk iets speciaals met de DSCP waarde en/of met die 802.1p priority in de VLAN header gedaan wordt, wat tot gevolg kan hebben dat bepaald verkeer er niet doorheen komt?
Of heeft iemand anders wel eens zo iets gezien?

Hoi @pe1chl,

ik Zou even een packetcapture maken en deze met instructies van de helpdesk even met ze delen, dan kunnen ze een beter beeld krijgen wat er precies misgaat. Het is nu erg lastig te bepalen waar het precies stuk loopt.

Ik had vorige week al naar de helpdesk gemaild maar nog geen antwoord gehad, vandaar dat ik het hier even probeer om te kijken of andere mensen ook met dit probleem zitten.
Het mooiste zou zijn als er op hetzelfde moment aan beide kanten een capture gedaan kan worden want dan kan ik ze vergelijken. Ik kan hier wel een capture maken van het verkeer tussen mijn router en mijn modem maar dan weet ik nog niet wat er van aankomt aan de andere kant, en wat er eventueel voor verkeer van de andere kant niet bij mij aankomt.

Het PPP-verkeer kunnen we aan onze kant niet capturen, doe eens een ticketnummer. :slight_smile:

Ticket#92128630
Ik weet niet of je wel IP verkeer (van/naar mijn IP adres) kunt capturen, of dat er iemand daar is die weet wat er eventueel gedaan wordt met de DSCP waarde?
Als ik in de router van al het uitgaand verkeer de DSCP forceer naar 0 dan werkt het zo te zien goed.

Kunnen we op dit moment in het algemeen gewoon niet capturen, komt door een externe afhankelijkheid. Ik ga meekijken.

Inmiddels heb ik de boel verder gedebugged en het blijkt niet te liggen aan dat ZyXEL modem maar aan de MikroTik router die ik er achter heb zitten.
Met de Freedom aansluiting is dus niks aan de hand!

5 likes