Waarom kiest Freedom bij fiber aansluitingen voor PPPoE?

Waarom maakt Freedom eigenlijk van PPPoE om toegang te verschaffen tot haar netwerk.
Gezien dit de nodige load / en additionele latency met zich meebrengt ben ik nieuwsgierig waarom er niet (zoals door andere providers) niet een platte layer 2 (middels DHCP) connectiviteit is gekozen (gezien we toch ook een VLAN tagging moeten doorgeven is die segmentatie sowieso al gedaan).
Wat brengt PPPoE nu aditioneel?

Ben benieuwd

DHCP is per definitie IPv4. Je bent dan afhankelijk van de access-netwerken voor de een of andere DHCPv6-agent en die is nog steeds niet altijd.

DHCP vergt subnetting. Dus subnets per access-netwerk en/of gebied gaan toekennen. Dat verspilt dure Ipv4adressen. 30 jaar geleden geen probleem. Nu zal dat vanwege de IPv4-krapte tot hernummeringen leiden. Of zelfs… tot CG-NAT nopen, wat een aantal van de ‘andere providers’ wel moeten doen om deze reden.

Met PPPoE adverteren we een /32 en kunnen we hele IPv4-blokken tot 100% vullen. Wat bovendien als voordeel heeft dat je router geen onnodige ARPs te verwerken krijgt.

Wij leveren op verschillende access-netwerken. PPPoE abstraheert deze netwerken wat het beheersbaar houdt. Door de PPPoE-tunnels kunnen gelijk en precies zien wat er up en down is/was.

Kortom voor ons als ISP werkt het een stuk beter. Voor de klant is het voordeel dat IPv6 altijd mogelijk is. Doordat subnetten niet hoeft kun je verhuizen met IP-adresbehoud.

Met de juiste spullen is er geen nadelen tov DHCP en de voordelen voor de ISP zijn er duidelijk.

7 likes

Da’s een heel duidelijk antwoord dank.
Kan helemaal mee in je betoog op 1 opmerking na, ook de juiste spullen elimineren niet de additionele latency.

Verder heb ik gewoon een hekel aan PPPoE met name i.v.m. de rotte single thread implementatie in BSD.

Echter als ik mag kiezen tussen CG-NAT of PPPoE dan ben ik weer erg blij met PPPoE :slight_smile:

Kan ik dit ook weer laten rusten, dank je nogmaals voor het uitgebreide antwoord.

Als eens mpd5 geprobeerd? Of is dat alleen FreeBSD?

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.