Waneer zijn de internet insteling te zien in mijn.freedom?

Ik word in minder dan 5 dagen overgezet naar Freedom komende van Xs4all. Nu kan ik al veel regelen in mijn.freedom maar ik zie nog steeds niet mijn internet instellingen.

Mijn IPv4 en IP46 adres heb ik al weken geleden tijdens de abonnements-bevestiging ontvangen en de instellingen aangepast zodat ik hopelijk niet voor verassingen kom te staan.

Het enige wat mij duidelijk is en ook niet instelbaar is de reverse-dns zolang ik geen internet instellingen heb in mijn.freedom. Het zou standaard mijn IPv4 adres zijn maar dan achterstevoren met streepjes ertussen met het lange domein connected.by.freedominter.net.

Velen hier hebben al dat al doorlopen en wanneer was de internet instellingen zichtbaar voor jullie?

Bij mij was dat op de dag van oplevering. Reverse DNS heb ik zelf nog niet ingesteld. Ik heb begrepen dat het sowieso verstandig is om de RDNS voor IPv6 via een ticket aan te vragen bij de helpdesk.

1 like

Dank en ik blijf dan nog even op mijn handen zitten. :wink:

Nu over dat niet vinden van de PTR (reverse DNS) dat ging over IPv6 en dat is nog niet compleet werkend bij Freedom en de hele subnet krijgt hetzelfde PTR.

Ik heb al een tijd IPv6 weer uitgezet in mijn router omdat ik nog niet helemaal onder controle heb. Vooral Android vindt het leuk om toch op andere manieren toch naar huis te bellen en dat deed de deur dicht voor mij.

Update de PTR staat alleen op de :: en gaat is niet toereikend. Als je dus mail wil verzenden dan moet er nog één voor jouw mailserver aangemaakt worden.

Het is eenvoudig zelf te controleren of jouw PTR voor IPv6 erop staat met dig:
dig -x 2000:888:f334::20 adres is natuurlijk een toevallig en zoek met het IPv6 adres van jouw mail-server.

Dit loopt via de Rootservers en neemt een paar seconden voordat je antwoord krijgt.

Echt? Ik gebruik IPv6 met de Fritzbox zonder problemen. Ik heb al redelijk wat services die luisteren op een IPv6 adres en dat gaat tot nu toe prima.

Ah, ik denk dat ik het begrijp. Tja, qua routing is de Fritzbox tamelijk basic hoewel je voor IPv4 en IPv6 keurig subnets kan routeren via gateways. Het scheiden van verkeer, en split DNS is voor zo’n router echt een stapje te ver denk ik (en voor veel routers). In zulke gevallen zou ik werken met een Debian systeempje, VLAN’s en de juiste firewall rules / DNS. :slight_smile:

Als je een volwassen thuisnetwerk (VLAN’s Subnetten etc.) hebt, dan is het ook handig om een volwassen router ervoor te gebruiken.
(pfSense, OpenWRT etc. of Zelfbouw op basis van BSD dan wel Linux).

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.