Wanneer zijn de problemen met de Amino eens een keer opgelost?

  • Bij mij werkt teletekst gewoon niet, heeft het heel even gedaan aan het begin na installatie, herstart helpt niet, goed indrukken knop werkt niet. Complete bagger.

  • Gisteren werkte “begin gemist” op SBS6 niet.

  • Het menu met opnames is een rommeltje. Elke losse opgenomen aflevering staat er in, in plaats van gegroepeerd naar programma.

Het is dat je voor een redelijk compleet TV pakket bij Freedom aan Canal digital vast zit. Maar het is echt een zooitje. Dit beperkt Freedom in zijn groei, omdat het daarmee voor gezinsgebruik eigenlijk ongeschikt is.

Hoi Peter,

Ik heb hetzelfde gevoel. Eerlijk gezegd voel ik me er wel een beetje akelig over. Ik ben pas net overgestapt, maar had niet in de gaten dat TV nog zo in de kinderschoenen stond. Pauzeren en hervatten werkt bijna nooit, zappen is super traag, begin gemist werkt soms, maar vaak ook haperingen of gewoon foutmeldingen. Geen youtube app erop, de gids is veel minder overzichtelijk doordat elk blok even groot naast elkaar staat, enz.

Ik was pas bij iemand die heeft Ziggo, dat zag er allemaal een stuk beter uit en werkt zonder problemen. Hoge kwaliteit hardware ook, zover ik kan inschatten als leek. Wil je een voice gestuurde afstandsbediening? Alsjeblieft, hier heb je er eentje gratis. En hij betaald ook nog een stuk minder dan ik.

Een goede timeline zal misschien helpen? Ik ben ook wel benieuwd naar een planning wanneer ze denken dat alles vlekkeloos werkt voor iedereen?

Ik keek net even op TrustPilot en ik zie dat 86% CanalDigitaal als zeer slecht kwalificeert, dat beloof niet veel goeds ben ik bang :crossed_fingers: Ik zie trouwens dat Ziggo met 82% zeer slecht het ook niet veel beter doet. Wat is dat toch in TV land? :sweat_smile:

Ik moet zeggen dat ik de problemen met CD niet herken. Wij hebben nu een paar maanden twee STB’s hier in huis en die werken vrijwel altijd probleemloos.

Over Teletekst kan ik niets zeggen, want dat heb ik nooit geprobeerd. Maar zaken als de tv-gids en opgenomen programma’s zijn voor mij gewoon overzichtelijk. Is het niet meer een kwestie van smaak hoe het ingericht is?

Pauzeren, opnemen, begin gemist en uitzending gemist werken hier zonder problemen.

Ik zit overigens op VDSL en gebruik een OpenWRT router in combinatie met een Draytek 165 modem.

Hoi Trle,

Het moet dus wel gewoon kunnen. Als ik die reviews lees dan is het alleen maar ellende, maar natuurlijk is het met reviews zo dat meestal alleen mensen met problemen de moeite nemen om die te schrijven. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er dus blijkbaar problemen genoeg zijn.

Ik sta altijd open voor de mogelijkheid dat ik zelf nog iets kan verbeteren aan mijn kant.

Om wat dingen uit te sluiten heb ik een speedtest gedaan. Eerst via het TV menu, de snelheid is goed was de melding. Toen op de LAN kabel naar de TV. Dit is een directe kabel op LAN2 van de Fritzbox. Ik heb de laptop aangesloten en een speedtest gedaan. Eerst begon hij op 9MBits, maar na een seconde of 5, schoot hij omhoog tot de normale snelheid die ik overal ook test. Terug alles weer aangesloten en nu werkt alles ineens zonder problemen? :thinking:
Pauzeren, terugkijken enz. Het zappen is nog wel relatief traag op de HD zenders.
Dat moet gewoon toeval zijn toch?

Ik ga de komende dagen gewoon eens intensief pauzeren, starten en begin gemist gebruiken. Kijken of het zo blijft. Als dat gewoon weer werkt zou het al een heel stuk beter voelen, ondanks dat er nog de nodige look en feel dingen zijn.

Nee dat is niet een kwestie van smaak maar van een bruikbaar UI design.

Het hoort gewoon per programma georganiseerd te zijn en niet alle individuele opnames in een lange lijst.

Nou ik eigenlijk niet, met de settop boxen van KPN werkte het perfect.
Je kan niet van klanten verwachten dat ze alles in detail gaan lopen tweaken. Het moet gewoon werken.
En als het bij KPN probleemloos werkte waarom dan bij CD niet. De bekabeling en apparatuur is niet gewijzigd. Er zijn ook geen officiele handleidingen dat het anders moet.
Het is gewoon de taak van Freedom/Canal Digital een goed werkend systeem te leveren. Als er speciale eisen zijn moeten ze dat opschrijven. De technische eisen zijn niet anders dan bij KPN.

Als Freedom wil groeien dan zal dit op korte termijn moeten verbeteren.
Het is nu zo dat ik zelf geen reclame maak voor Freedom vanwege deze problemen met CD, omdat ik weet dat bij wie ik reclame zou maken een goed en probleemloos werkende TV mogelijkheid er gewoon bij hoort.
Mijn vrouw is ook extreem ontevreden, die geeft wat minder om waar Freedom wel goed in is.

Het is al lastig dat je voor youtube, Netflix en Discovery een nieuwe Google chromecast moet gebruiken. Maar dat is dan iet anders. Het is eigen belachelijk dat dergelijke functionaliteit niet gewoon in een settop box wordt ingebouwd, als het in een Cromecast kan, dan kan het ook in een settop box.
Mara daar vat mee te leven, met de problemen die ik in mijn openingspost heb staan niet. En het wordt maar niet opgelost.

1 like

Mogelijk dat er toch iets gereset is in de STB nu de kabel er even uit geweest is.

Overigens vind ik wel dat het met de standaard apparatuur van Freedom (de Fritzbox) gewoon goed zou moeten werken. Daar moet je op kunnen vertrouwen. Maar ik weet wel dat je routers en STB’s af en toe moet herstarten. Dat was mijn ervaring met Xs4all en Tweak (toen nog met Sparql) ook.

Ik zou zeggen blijf testen de komende dagen.

Overigens, hoe lang is de zaptijd tussen twee HD-kanalen bij jou? Zal het hier ook eens meten.

Laten we dan maar vaststellen dat we het niet eens zijn, want voor mij is het typisch een kwestie van smaak.

Dat ben ik wel met je eens. In een standaard configuratie zoals opgesteld door de provider moet het gewoon werken. En met een door de provider geleverde Fritzbox zouden er geen issues moeten zijn.

Werken live tv kijken, pauzeren, uitzending gemist en begin gemist normaliter wel gewoon bij jou? Want dat zijn de belangrijkste functies m.i. Dat teletekst niet werkt is vervelend en dat de UI niet 100% naar wens is, okay. Maar uiterst ontevreden zou ik zijn als eerstgenoemde functies niet betrouwbaar zouden werken.

Overigens werkt Teletekst hier zonder problemen. Gebruik wel een Harmony afstandsbediening. De originele AB ligt ergens in een kast stoffig te worden.

Het interesseert me eigenlijk niet of een andere klant het mijn mening eens is of niet. Mijn mening is een mening van een klant en ik ben dan vast niet de enige die er zo over denkt.

Zoals gezegd, niet altijd dus.

Al CD mij zo’n afstandsbediening als oplossing geeft prima. Maar wat ze leveren moet gewoon werken en ze leveren geen Harmony afstandsbediening als oplossing.
Bij mij werkt het niet en daar baal ik van.

Dus Freedom/CD doe er wat aan en wat sneller dan tot nu toe graag.
Geef mij maar TV van KPN, alleen kan dat helaas niet bij Freedom.

Ik ben de enigste klant die zich ergert aan de willekeur bij het starten van de ontvanger.
Het gore klote ding heeft dan iets onthouden van een vorige keer en wil dat hervatten.
Ga je dan terug naar live tv en doet hem uit en even later weer aan.
Hoera, hij start nu in de EPG of zo.

Dat ik heel veel knopjes moet drukken om weer in live tv te komen is wel het meest storend.
In mijn beleving moet de ontvanger bij start gewoon in live tv starten.

Wat een onzin van CD, dat ze je gedrag vastleggen en dan proberen de uitzending die je keek te hervatten als je de ontvanger weer aan doet.
En dan niet een uitzending proberen te hervatten die ik ooit 12 uur eerder als gemist bekeken heb.
Het is voor mij ook het bewijs dat ze alles wat je kijkt, vastleggen in hun systeem.

1 like

Met je eens ergerlijk! Door op het ‘X’ te drukken ben je relatief snel weer bij live TV, zo doe ik het maar. Maar zo zou het niet moeten werken inderdaad.
Wat interesseert het mij nou wat de vorige kijker in huis het laatst bekeken heeft en mogelijk niet heeft afgekeken.
Gewoon een slecht UI ontwerp die niet gebaseerd is op daadwerkelijk gebruik bij de meeste klanten.

Er komt natuurlijk een dag, dat iemand klaagt omdat de ontvanger na aanzetten in de ochtend komt met:
“Wilt u, Hete slipjes in Tirol hervatten vanaf 00:42 ?”

@PeterB

Het is helemaal niet de uitzending waarna ik keek, de vorige keer.
Het is een willekeur van iets wat ik ooit gedaan heb de laatste 24 uur of zo.
Of soms heel dom de EPG

Volgens de helpdesk, ben ik de enige met dit probleem en is het niet reproduceerbaar.

Nee je bent de enige die er over geklaagd heeft. Dat wil niet zeggen dat je de enige bent. En dat ze het niet kunnen reproduceren wil ook niet zeggen dat het probleem er niet is en zegt ook niets over hoe vaak het voorkomt en hoeveel last mensen er van hebben.

Dat zijn typische software engineering redeneringen waar je geen stap verder mee komt en een latent probleem met als resultaat ontevreden klanten onder het tapijt schuift.
Kom ik in mijn werk ook regelmatig tegen, gaan bij mij de haren recht overeind staan en laat ik ze alle hoeken van de kamer zien door te laten weten dat we slechte kwaliteit met latente onduidelijke problemen gewoon niet accepteren. Het is daarbij niet aan de melder om aan te tonen hoe ernstig het probleem is. Dat probeert de software engineer wel, maar die krijgen ze terug.

Dan moet ik ook eens klagen. Elke keer als we de ontvanger aan zetten staat ie op de EPG van de enige zender die we kijken, BBC first.

De interface is zo slecht dat we tussen de 3 zenders zappen om te zien wat er is, gaat sneller. Het feit dat ze niet naast elkaar liggen (26. 69 en 101) en de favorieten lijst niet echt uitblinkt van intuitiviteit was instellen betreft doen we het maar zo. Het is niet echt dat we een andere zender dan BBC first op hebben staan 's avonds. (wel zonde, 16.= p/m voor effectief 1 zender)

Maar ik ben het wel met topic starter eens, zonder werkende TV gaat freedom niet groeien en dit noem ik niet werkend. Het is dat we thuis internet belangrijker vinden dan TV, anders zat ik nog steeds aan KPN vast.

De UI van de Amino is zwaar niet intuïtief voor mensen die TV kijken (ouders, degene die de rekening van de lijn betalen :wink: ), hooguit voor de huidige app gebruik generatie, maar die kijken geen TV. (die streamen wel iets op de telefoon of tablet)

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik heb nog steeds het idee dat Freedom in een opstart zit en ben daarom vergevingsgezind, ben ook pas net aangesloten. Misschien als je al maanden of soms langer dan een jaar problemen hebt, dat je het dan wel een keer helemaal zat bent ja.

Nee, het was toch niet helemaal het geval denk ik. Ondanks dat ik minder haperingen heb, denk ik toch dat het toeval was. Een gepauzeerd programma was niet meer te starten. Geen reactie van de Amino en uiteindelijk moest ik hem uit en weer aanzetten om door te kunnen. Het lijkt wel of het geheugen vol loopt.

Jammer. Een opgenomen programma is, dacht ik, een RTSP stream. Ik moest op mijn OpenWRT router wel een RTSP-helper inschakelen om om NAT heen te werken en het goed te laten functioneren. Dat staat ook beschreven in de technische beschrijving van Freedom voor een eigen modem.

Die RTSP-helper zal in de Fritzbox ook wel aanstaan, maar heb geen idee welke kernel versie van Linux die routers tegenwoordig draaien. Misschien wel een antieke versie. Op mijn router is het versie 5.4.179. Toch ook niet een van de nieuwste versies, maar toch wel redelijk recent. Maar als ik de mailing lists van https://kernel.org doorzoek, krijg je niet het idee dat er veel werkzaamheden aan RTSP-functionaliteit in de kernel plaatsvindt.

Ik blijf het raar vinden dat een dienst per abonnee zo kan verschillen in de wijze waarop het functioneert. Ik heb dezelfde Amino STB’s als jij/jullie, maar vastlopers zie ik eigenlijk nooit. Nu staat tv hier niet iedere dag aan en wordt er niet uitgebreid gezapt. Het zijn een paar vaste programma’s die we kijken; de ene keer live, de andere keer uitzending gemist, soms opgenomen en dan weer via begin gemist. In 99 van de 100 gevallen werkt het probleemloos. Er zal best wel eens storing zijn bij CD en dat is dan die ene keer dat het niet functioneert.

De box begint bij ons altijd bij live tv op de laatstgekeken zender voordat de box uitgeschakeld werd. Als dat een niet-live programma was dan start de STB toch op met een lineaire zender.

Dit deel denk ik zelf opgelost te hebben:
Het lijkt er op dat je de toets extreem kort moet indrukken om teletekst aan de praat te krijgen.
Ook veel korter dan nodig voor de shift functie van die knop.

Zeker niet wachten tot de Amino een reactie geeft.
Hoezo zeer slechte user interface:
Op een druk op een knop hoort binnen 0.3 seconden een of andere feedback naar de bediener te zien te zijn.

Ook gezien de overige punten blijf ik extreem ontevreden over TV van Canal digital zoals Freedom dat aanbiedt.

Die teletekst fout zit er al vanaf het begin in.
Waarom krijgen we geen update, waar deze fout gerepareerd is?