Wat kan ik met een domein?

Net als andere Freedommers kon ik een domeinnaam kiezen. Dat deed ik omdat ik toen betrokken was bij het opzetten van o.a. een database voor een vereniging waar ik lid van was. Daar bleek een domeinnaam bij nodig. Ik dacht toen ooit zelf een andere database te maken (ik had de smaak te pakken), maar dat kwam er niet van. Ik gebruikte de domeinnaam alleen maar voor bepaalde mails. Maar nu vraag ik me af, wat kun je eigenlijk met zo’n domein/domeinnnaam. Zijn er onder ons mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik ben benieuwd, JanF

Ik heb lang geleden al geleerd dat je van een Internet Provider vooral de internet verbinding nodig hebt, liefst met een vast IP adres, en dat je voor al de rest liever een onafhankelijke aanbieder kan gebruiken.
Bij Freedom krijg je een mail adres, maar dat verdwijnt weer als je overstapt naar een andere provider. Je denkt misschien dat dit niet zal gebeuren, maar ik gebruik al zo lang internet dat ik al verschillende keren van provider ben moeten wisselen omdat ze ophouden te bestaan…
Ik heb bij een aparte hosting provider domeinen geregistreerd, heb die aan het vaste IP adres van Freedom gekoppeld en ik draai thuis mijn eigen mail server en webserver. Dat is wel zo prettig (maar het is wel wat uitzoeken geweest in het begin).

Je kan bij Freedom ook een “enkel e-mail” nemen of je gebruikt het inbegrepen domein voor de e-mail en hebt de vrijheid om dat te verhuizen.

De hele reden dat een domein is inbegrepen is expliciet zodat je wél makkelijk met je mail kan verhuizen.

Wat betreft de oorspronkelijke vraag, @JanF , is er enige bekendheid met IP adressen? Dat zou enorm helpen om de materie beter te begrijpen.

Freedom geeft je 1 vast IP adres. Dat is een IP4 adres en daarvan zijn er in totaal een kleine 4 miljard beschikbaar in de wereld, en die zijn eigenlijk op. De adressen die Freedom nog kan geven komen uit kleine “pools” van adressen die vrijkomen nadat anderen ze hebben vrijgegeven (bijvoorbeeld na faillissement). Het kan nogal lang duren voordat van je IP adres wereldwijd bekend is dat het in Nederland staat. Hierdoor lukte het mij bijvoorbeeld moeilijk om een eigen email server door iedereen geaccepteerd te krijgen. Vooral Microsoft deed hier lang moeilijk over. Maar de aanhouder wint…
Naast het IPv4 adres krijg je ook een setje IPv6 adressen. IPv6 is geïntroduceerd omdat 4 miljard te weinig is. In plaats van 32 bits (4x8) zijn de IPv6 nummers 128 bits (4x32) en dat zou naar schatting genoeg moeten zijn om elk atoom in het heelal van een individueel IPv6 nummer te voorzien, mochten we dat willen. IPv6 implementatie werkt nog altijd niet overal helemaal goed…
Ik heb in mijn Fritzbox IPv6 nog gewoon uit staan en heb niet het gevoel dat ik tot nu toe iets gemist heb door IPv6 niet te gebruiken… misschien weet iemand daarover meer.

Ik heb sinds 2003 altijd thuis IPv6 in gebruik en decennia terug kleine problemen gehad, maar die werden opgepakt en opgelost.

IPv4 problemen spelen vooral in landen waar te weinig IPv4 adressen beschikbaar zijn. Zie de laatste kolom in deze tabel:

Omdat in Nederland sommige providers nog exclusief op IPv4 leunen, kan er altijd teruggevallen worden voor in Nederland relevante diensten, maar dat gaat alleen omdat we zo rijk bedeeld zijn.

Ik weet alleen niet of deze specifieke aspecten van IP adressen precies de nuttige zijn om het nut van domeinen aan @JanF uit te leggen. Uiteindelijk komt her erop neer dan je met een domein (en subdomeinen) mijdt dat je nummers moet onthouden/gebruiken.

@JanF ik hoop dat je iets verder komt. Voor iedere dienst die je maar kunt verzinnen zou je een (sub)domein kunnen gebruiken om hem beschikbaar te maken. Geef het vooral aan als je hier niets aan hebt (en wat voor reactie je zou verwachten) :slight_smile:

Wat ik weet van IP adressen is dat er IP4 en IP6 bestaat, en dat zelfs mijn printer er een heeft. Een adres.

Maar, als ik het goed begrijp, is IPx een gegeven fenomeen. Maar ik krijg de indruk dat zo’n domein alleen maar zin heeft als je je mening(en) wil ventileren, dan wel wat wil verkopen. Of is dat te simpel gedacht?

Maar ik krijg de indruk dat zo’n domein alleen maar zin heeft als je je mening(en) wil ventileren, dan wel wat wil verkopen.

Terugkerend naar de vraag over domein, je hebt het antwoord van Paul mogelijk niet helemaal begrepen.

Je gaat bij een provider, bijvoorbeeld XS4all. Je creert een email adres, bijvoorbeeld janf@xs4all.nl. Je geeft dat adres aan vrienden en familie. Je geeft dat adres aan bedrijven en zeg dat ze bijvoorbeeld hun rekeningen naar dat email adres kunnen sturen.

Vervolgens doet een KPN iets geks met XS4all en de nieuwe XS4all is niet wat je wil (dit was ingecalculeerd door KPN - zie de lezingen op https://community.freedom.nl/t/why-2025-presentatie-over-de-ondergang-van-xs4all/5311.

Je besluit dat je opzegt bij XS4all. Daarmee verdwijnt je janf@xs4all.nl email adres. ben je in staat om iedereen die dit adres moet weten, op de hoogte te brengen en past iedereen het aan (“oh, voor de nieuwsbrief zijn we vergeten je te updaten …”).
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit een drama is.

In komt de Freedom oplossing. Je wordt klant bij freedom, en je neemt bijvoorbeeld janf.nl en jouw email wordt bijvoorbeeld janf@janf,nl. Mocht je ooit weg moeten bij Freedom, dan kun je je janf.nl domein en je janf@janf.nl email meenemen en raakt de mail niet kwijt

En dat is het voordeel van wat Freedom aanbiedt, en dat heeft dus niet zoveel te maken met meningen of verkopen. Ik ben blij met Freedom!

(als je denkt dat de formatting van dit bericht er wat raar uitziet, ik heb een bug ontdekt in het Freedom forum. Omdat AFAIK het forum (mede) beheerd wordt door vrijwilligers, zou iemand van deze mensen me even willen contacteren via email?)

dank @GeertJan voor je duidelijke uitleg.

Dit is wat betreft e-Mail op jouw eigen domein.

Bij :spraydot: Freedom internet is er nog iets:
bij het aanvragen van jouw domeinnaam kun je kiezen:
het domein wordt geregistreerd op jouw naam
of
het domein wordt geregistreerd op Freedom.

Als het domein op jouw naam staat, dan kunnen mensen via SIDN uitzoeken van wie jouw domein is. Soms wil je dat niet,
zet het dan (tijdens aanvraag) op Freedom.

Verder:
als jij het domein JanF.NL heb geregistreerd, dan ontstaat de mogelijkheid om ergens bij een hostingsbedrijf een website te hosten met de naam JanF.NL
Als jij dat wilt, dan kun je die hosting ‘verplaatsen’ naar een ander bedrijf ( rekening houdend met het afgesloten contract )

Heeft nog iemand meer vragen over domein? Stel ze hier.

Idem hier, ik kan heel veel bedenken maar heb zeker thuis nog geen toepassing of noodzaak (gevonden) die mij IPv6 noodzaakte.
Sterker, ik blokkeer IPv6 vaak expliciet in mijn servers en apparaten omdat het netwerk(verkeer en inrichting) daarvan mij anders gaat (af)leiden.

Ik wil bv ook niet meerdere stacks, dns, routing, protocollen of firewall policies gaan onderhouden. De wereld met alleen IPv4 is al ingewikkeld genoeg.

Verder leuk om de omvang der "dingen" proberen te beseffen.

IPv6 (2128=ca 3.4x1038) is onvoldoende om elk atoom in het , zover nu bekende, heelal te adresseren (ca 1080).
Daarnaast biedt IPv6 protocol weliswaar veel adressen die echter qua (hun protocollaire) indeling - net als ook bij IPv4, niet vrijelijk zijn toe te kennen.
De adresruimte van IPv6 is hooguit voldoende om elk atoom op onze aardoppervlakte (ca 1034) meerdere adressen te bieden, kortom de atomen op 100x die van planeet Blue dot.
bron, FF zoeken voor een link, hier: https://skeptics.stackexchange.com/questions/22501/are-there-enough-ipv6-addresses-for-every-atom-on-the-surface-of-the-earth#22502

NB: Het al of niet (willen) toepassen van IPv^ zegt niets over iemand kennis of kunde en heeft meer te maken met smaal in voorkeur.

Sorry, dat van het mailadres had ik bij ‘ik krijg de indruk …’ erbij moeten zetten. Omdat ik niks te verkopen heb en ook noch de neiging noch de eigenwijzigheid noch de vaardigheid heb om influencer te worden, heeft verder voor mij kennelijk het hebben van een domeinnaam weinig zin. Ik gebruik dat inderdaad om een bepaalde mailwisseling makkelijk te kunnen onderscheiden. En ja, mocht ik ooit om de een of andere reden afscheid nemen van freedom, dan het ik dat adres nog. Klopt?

Als je nu jaarlijks betaald voor de domeinnaam, hoef je door het domein over te zetten naar Freedom niets meer te betalen zolang je bij Freedom zit.
Zo heb ik het altijd begrepen.

Het “domein” heb je nodig als onderdeel van het door jouw gecontroleerde en daarmee dan overdraagbare emailadres.

Wanneer je wegstapt van Freedom, behoud je het eigen “domein” dat je dan zelf elders moet zien voort te zetten en verder geen garantie vormt voor een(zelfde) gebruik.

Indien je geen mail doet op/in/met/via het eigendomein en bv alleen mailt met je freedom.nl adres, heb je idd niets aan dat eigen domein.

Je kunt het ook heel simpel zien.
Je email adres is veel persoonlijker met een eigen domeinnaam.
Je bent veel minder een reclame bord van je provider.
Je kunt ook gewoon jan@ zijn. Bij de domeinnaam van de provider is maar jan@ beschikbaar.
En je kunt net zo veel aliassen aanmaken al je wenst op een eigen domein.

Het bedenken van een goede domeinnaam is wel een kunst.
Mensen moeten zonder te vragen, het op kunnen schrijven.
Zelfs de simpele, vragen ze hoe je het moet schrijven.
Vermeid dus streepjes en verwisselbare f en v en zo.
Ook at freedom, heb ik vaak moeten spellen.
Zelfs de hele mooie zonder .nl snapten vele niet.
Bovendien kost die naam nu €20 p/m (TLD)
Ik was eerst trots op mijn domeinnaam met de familienaam er in.
Vind steeds vaker, de minder herkenbare korte een voordeel.
Heb er nu nog 4 en wil eigenlijk wel minderen.

Ik gebruik echt al decennia lang voornaam@achternaam.tld wel zo makkelijk, lekker mobiel en in eigen beheer. Die mail kwam vroeger bij xs4all uit en na een tijdje kpn4all bij Freedom / Soverin.
Je krijgt de domainnaam gratis bij Freedom, niet over nadenken en gewoon gebruiken! Als je onverhoopt ooit bij Freedom weggaat dan verhuis je het domein naar een andere aanbieder, een .nl domein heb je al voor een paar euro per jaar.

Ik zie wel, dat registreren op eigen naam stuk is.
Heb het in FF en Chrome geprobeerd.

Nadeel bij gebruik is dat daarmee - zo ja - een stuk onveranderlijke identiteit wordt vrijgegeven.

In theorie zou je een subdomein kunnen laten wijzen naar het adres van je printer (via Mijn Freedom). Dan kan je die naam overal ter wereld gebruiken in plaats van dat adres. In de praktijk zal je dat voor een printer niet snel willen, maar wellicht een web server op een Raspberry Pi oid. In een firewall moet dat adres dan ook open gezet worden. (Hele verhaal slaat op IPv6, met IPv4 is het allemaal ingewikkelder.)

Maar e-mail is op dit moment de voornaamste dienst waarbij een eigen domein handig is zoals iedereen al uitlegt.

Er zijn ook derde partijen voor webhostingdiensten, chatdiensten, etc. waar je een eigen domein kunt gebruiken.

Dat vind ik voor de meeste communicatie geen issue, ik sta achter wat ik communiceer.
Dat gezegd hebbende, ik he wel meer domeinnamen al dan niet met anonieme registratie en anders nog wel een paar ProtonMail accounts. :wink:

Printer aan het internet hangen? Nee dank je.:scream: Printers gaan in een eigen VLAN zonder internet. :brick: Als ze dan toch via het internet zouden moeten printen dan via mail en print via een losse printserver.