Wat voor ....ON doet ODF?

Sinds 2 weken eindelijk glasvezel via ODF en het werkt als een zonnetje. Maar aangezien de kreten als AON, PON en XGS-PON je hier om de oren vliegen wil ik nu eigenlijk wel weten wat ik precies heb.

Uit de factuur maak ik op dat mijn ‘belichter’ Fiber Operator is. Maar wat is de techniek van het vezeltje zelf? Op de voorlichtingsbijeenkomst 2,5 jaar geleden (waar de logo’s van E-Fiber, ODF en T-Mobile door elkaar liepen) noemden ze het ‘point-to-point’. De vriendelijke maar ruwe Serviërs die het aanlegden sleurden een enkele kabel van elk huis naar een plein 2 straten verder. Helaas niet gezien hoe het daar afgemonteerd werd.

Ik begrijp uit dit mooie overzicht dat je het niet altijd aan de FTU kan zien. Point-to-point is AON, dacht ik. Maar ik heb een Huawei ONT. Dus PON?

Zit er geen sticker op de achterzijde van de ONT?

Ja, goeie. Daar zie ik behalve serienummer en MAC: (30S)PON No 485754enz.

Edit: en naast het logo “GPON Terminal”. PON dus. Dan moet op het pleintje een splitter in de grond liggen en is het toch niet helemaal point-to-point geworden?

Wees gelukkig, je dataverbinding is dat protocolair wel en je hebt iig een p2p vanaf de spilitter naar je huis.
AON kan technisch in de (wijk)centrale weer omgezet worden naar whatever xxxPON.

Heel gelukkig met mijn 1 Gbps down & up. En dat blijft nog wel een paar jaar zo. Maar ik lees hier dat het daarboven asymmetrisch wordt. Het maximum is 2,5 Gbps down en 1,2 up. En met XG-PON 10/2,5. Ik ben een upstream freak. Ik geef liever dan dat ik neem :innocent: . Pas met NG-PON2 komt het weer goed. Maar tegen die tijd zal ik wel een houten jurk aan hebben…

Ze zijn al jaren aan het testen met 25GS-PON.
Dit lijkt me op dit moment niet zinvol voor thuis gebruikers.
Mijn symmetrische gigabit AON voldoet hier ruim.
Klanten van kpn in mijn straat hebben XGS-PON.
Vaak afgeknepen, omdat ze zo duur zijn.
Soms komt er een kletsmajoor aan de deur met een aanbieding.
Dan trekken ze je het volgende jaar een poot uit.
Die vragen voor 50Mbit/s dezelfde prijs als 1Gbit/s bij Fiber Operator.

Dit doen ze zelfs bij Freedom-klanten die over een KPN vezel lopen, terwijl KPN daar schijnbaar meer aan verdient dan aan mensen die direct bij KPN abonnee zijn…

2 likes