Wat voor thuisserver heb ik nodig?

Ik heb oa Nextcloud op een cluster van 5 machines acceptabel aan de praat gekregen. In een korte tijd veel kennis opgedaan, over haproxy, ingress , redis en andere martelingen en dat is mooi. Het is nog aardig ver weg van productie. Ik ben niet kapot van die Helm charts want het was nooit helemaal van ja zo zou ik dat willen.Uiteindelijk charts maar omyamlen naar manifests. Ik kan ook ff geen Yaml meer zien omdat ik toch elke keer wilde doorgronden wat die yaml allemaal ging uitspoken en tja haha soms werkte er weer iets niet en zocht ik me weer helemaal scheel of dan dacht ik wat staat hier voor iets raars? Dat wil ik niet. Het voelt nog niet als van Ja, ik weet 100% wat ik hier aan het doen. Ieg werkt er een clouddingetje met een paar G aan foto`s etc. De zomer gaat beginnen dus heb het op shutdown -h now gezet. Als de bladeren gaan verkleuren maar weer eens aanzwengelen

1 like

Heel herkenbaar al dat uitproberen en uitzoeken :sweat_smile:

Heb nu dan een k3s cluster draaien op 3 RPi4 met elk een 250GB SSD om vanaf te booten en te gebruiken voor persistent storage met longhorn.
Daar heb ik nu ook een automatische backup op zitten naar m’n synology op basis van NFS.

Werkt tot nu toe zeer goed, maar had nog wel iets ruimere specs mogen gebruiken. We gaan zien :wink:

1 like

Ik gebruik ook Longhorn maar vind dat het wel veel recources gebruikt. Ik heb ook geen idee hoe ik snel bestanden over kan zetten van een bestaande installatie naar de nieuwe installatie in het cluster. Dus van filesystem naar blockstorage. Misschien dat iemand dat hier weet? Longhorn is wel ontzorgend als het gaat om backups etc idd.

Wel leuk en interessant allemaal. Mijn handen beginnen alweer te jeuken… maar niet doen… Anders zit ik weer tot diep in de nacht te yamlen. Heel verslavend

Dat is dus nog precies een punt op m’n lijst.

Een nieuwe installatie van longhorn, daar het backup pad op instellen, ziet hij dan de backups en kun je die dan direct restoren.
Dat zou voor mij voldoende zijn, handmatig kopieren lukt wel, maar dan moet je storage mounten vanuit de longhorn dashboard aan een specifieke host.

Nog even het nodige testen voor ik verder ga met o.a. MariaDB en Home Assistant.

Ik besef eigenlijk door je antwoord dat ik helemaal niet geprobeerd heb een ssd met de data er al op te mounten. Heel zinnig antwoord. Dank je wel!

1 like

Ik heb mijn nieuwe server gevonden, of in ieder geval besteld.

Heb een tijdlang bekeken wat ik nu eigenlijk met een thuisserver zou gaan doen. Heb een oude Desktop (Intel Core 2 Quad, 4gb ram, 160GB HDD opslag) ingericht met Ubuntu server, en ben een beetje gaan experimenteren.

Mijn gebruik komt voor 99% neer op NextCloud gebruik. Ik gebruik het nu voor al mijn documenten die ik maak, om mijn computers te syncen, agenda, contactpersonen, mijn wachtwoorden, internet bladwijzers, en nog een paar dingen meer.

Ben verleden week druk geweest om al de websites waar ik een account heb te ontdoen van gmail adressen en natuurlijk nieuwe wachtwoorden ingegeven. Heb mijn Google Drive account ontruimt.

Verder hou ik een wordpress website bij van audio/muziek gerelateerde dingen. Ik hou er ook bij waar ik tegenaan loop met GNU/Linux audio productie (spannende tijden met pipewire). Hou het meer voor mezelf bij om dingen snel terug te kunnen vinden, maak het openbaar omdat mogelijk iemand anders er iets aan heeft.

Ik heb eens goed gepuzzeld en ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk niet veel meer nodig ben dan dit → amazon link.

Celeron N5105 quad core, 8GB ram, 256GB eMMC opslag uitbreidbaar met m.2, SD opslag of externe USB schijf. Linux compatible. Volledig passief gekoeld met zijn tdp van 10 watt. Ding is ongeveer zo groot als een mobiele telefoon. Kosten €289.

Mocht er interesse zijn zal ik mijn bevindingen voor mijn gebruik hier neerschijven. Volgende video heeft mij echter overtuigd (en die ging over de vorige generatie)

Heb nog wel een paar vragen over hoe de server in te richten met bovenstaande aankoop.

Ik zou het eigenlijk wel handig vinden om een Windows installatie in huis te hebben, soms koop ik hardware die alleen op Windows ingesteld kan worden en die ik niet werkend krijg in Wine op Linux. Heb een Windows VM, maar ook dat is soms niet echt handig.

Ik wil dus mijn server installatie op een SD card zetten. Lijkt me ook wel handig om de server mee te back-uppen. Even de kaart in mijn Laptop, klonen en klaar. Zou eventueel dan ook andere SD kaarten kunnen gaan maken met een ander installaties, of functionaliteit, en wisselen naar gelang behoefte.

Is dit een goede optie? Hoelang zou een SD kaart meegaan bij 24/7 gebruik? Snelheid is niet echt een hoge prioriteit, maar zijn SD kaarten werkbaar als installatiemedium voor servers wat snelheid betreft (ben van plan Samsung Pro’s aan te gaan schaffen, Leessnelheid 160MB/s en schrijven iets van 100MB/s uit het hoofd)?

Niet doen, heel veel mensen stappen met hun raspberry pi over naar een usb stick of ssd. Er zijn al zoveel sd’s gesneuveld.
Als je linux goed inricht zonder swap en /var/log in memory, kun je er nog wel lang mee doen, maar dat hij zal gaan sneuvelen is zeker, wanneer is dan alleen nog de vraag.

Zal ik eens rond gaan kijken naar m.2 SSD. Is alleen wat minder makkelijk verwisselen. T’is wel een stuk sneller.

Ik hoop dat deze computer in ieder geval een goede oplossing zal blijken voor de komende paar jaar. Vooral het lage stroomverbruik sprak me aan. En ik wou niet de raspberry pie richting op, voordat je dat allemaal goed hebt ingericht, en voorzien heb van goede behuizingen ben je ook behoorlijk wat geld kwijt. En ze zijn op dit moment ook moeilijk te krijgen.

Deze computer heeft in ieder geval een processor waar ik bekend mee ben, en waarvan ik weet dat ze werken met GNU/Linux. Zit in een stevige behuizing, en zover ik kan zien plug en play. Moet volgende week ergens binnenkomen hoop ik.

Afhankelijk van hoe intensief je het kaartje gebruilkt zal de levensduur wisselen. Ik heb forum posts gezien van mensen die claimen dat hij binnen een maand stuk was, zelf doe ik met (relatief laag gebruik) vaak jaren met zo’n kaartje. “Laag gebruik” is dat hij een redelijk statische NTP server draait. Wel doe ik eens per kwartaal een softwareupdate wat bij gentoo betekend dat er een hoop gecompiled moet worden en er dus flink op de kaart geschreven wordt voor zowel het compilen zelf als voor swap gebruik wat daarvoor nodig is.
Wat je zou kunnen doen is je OS zelf op een SD kaart zetten, en alle veranderlijke data op een goede kwaliteit USB stick of SSD zetten.

In mijn ervaring (met een RPi2B) maakt de snelheid van het kaartje niet zo heel veel uit, de beperkende factor in dit geval is de controller van de Pi. Daardoor gaat het nog steeds maar met enkele MB/s, en dat zijn snelheden (of moet ik het traagheden noemen? :slight_smile: ) die je als gebruiker zeker merkt.

Ik had dat even moeten bekijken. Ik weet eigenlijk niet hoe intensief ik de opslag gebruik. Ik hou met Nextcloud mijn internet bladwijzers bij, komen toch een linkje of drie vier bij per dag in de database. Er komt zo af en toe een wachtwoord bij. Ik hou mijn meterstanden bij in een werkblad. Ik geef me per maand een vast bedrag om van te leven, ik heb een werkblad die voor me uitrekent wat ik per dag kan uitgeven om binnen dat budget te blijven, voer alleen zo af en toe in hoeveel geld ik nog over heb.

Schrijf regelmatig documenten en bladmuziek op mijn computer die ik dan upload naar de NC server. Sinds corona heb ik ontdekt dat NC Talk een goede manier is om toch samen met mensen muziek te schrijven. Vliegen zo af en toe wat audio bestanden heen en weer.

Loop ik over na te denken. Vind het eigenlijk wel zo makkelijk om alles op één schijf staat.

Moet me er even in verdiepen, ik heb hier en daar gelezen dat niet ieder m.2 in de MeLE Quieter geplaatst kan worden. Ik geloof dat het niet ligt aan het verschil tussen NVME of SATA, die kunnen allebei. Was me een beetje een raadsel waar het verschil dan in kan zitten. Heb een lijst gezien maar kan het niet meer terugvinden. Ik hoop dat iets als een middelmaat Kingston geen probleem moet zijn.
¨

SD is met name een read many write few type medium
er zit geen wear-leveling op waardoor een paar blokken veel te vaak beschreven raken.
Je moet dan denken aan het home-block, bitmap’s etc. (infra structuur van een disk)
Voor FAT formaat: de FAT tables, bootsector, directories.

USB sticks hebben vrijwel altijd wear-leveling. Door wear-leveling waardoor de veel gebruikte gebieden door schuiven en er gemiddeld minder beschreven wordt op elk block.

btw. Wat is er mis met de eMMC? Dat heeft als het goed is ook wear-leveling.

1 like

Als het goed is komt die Mele met een Windows installatie. Niet dat ik een groot fan ben, maar komt wel eens van pas om een dedicated Windows bak rond te hebben slingeren. Ik neem aan dat die op de eMMC geïnstalleerd is. Wou de Ubuntu server installatie daarom op een SD kaart doen, of op een m.2.

Ik heb alleen begrepen dat het ding niet alle m.2 sticks (ik ben ze eigenlijk sticks gaan noemen) accepteert (ik snap alleen niet waarom dat zo is), en dat komt niet door het verschil sata/nvme. Ik ben een lijst tegengekomen met sticks die wel kunnen, ben die lijst alleen kwijt geraakt. Het werd in ieder geval aangeraden niet boven de 2TB te gaan. Ik hoop maar dat een standaard Kingston gaat lukken.

OS: Ubuntu 22.04 LTS x86_64
Host: Quieter 3
Kernel: 5.15.0-37-generic
Uptime: 1 min
Packages: 699 (dpkg), 4 (snap)
Shell: bash 5.1.16
Resolution: 1280x720
Terminal: /dev/pts/0
CPU: Intel Celeron N5105 (4) @ 2.900GHz
GPU: Intel JasperLake [UHD Graphics]
Memory: 239MiB / 7698MiB

Mele Quieter 3 binnengekomen, even getest of hij het deed. Windows installatie op de eMMC geupdate en even rondgekeken (brrrr Windows en dan ook nog eens de 11de editie).

Bios op de Mele is geheel “open”, er was geen enkel probleem om een Linux installatie USB op te starten.

Was vergeten dat ik in mijn nieuwe laptop een 1TB m.2 Sata schijf had laten monteren, kon dus een 1TB externe USB 3 hdd gebruiken om de Ubuntu server op te installeren. Gedaan, loopt allemaal perfect.

Heb nu in het GRUB menu een keus staan om Windows op te starten.

Ik merk aan het installeren en updaten dat deze Mele een heel stuk sneller is dan mijn oude Server (derde hands desktop van 12 jaar oud, maar met een leuke intel Core 2 Quad chip).

Behuizing van de Mele is geheel van metaal. Voelt aan als kwaliteit, Warmte productie verwaarloosbaar met de Server installatie. Werd alleen een beetje warm met Windows updaten en Server installatie. Met een verse Ubuntu server installatie ligt de temperatuur denk ik net iets boven lichaamstemperatuur, moet moeite doen om de warmte te voelen in ieder geval.

Hele behuizing heeft een net iets grotere voetafdruk dan de 2,5inch externe HDD, is iets platter. Aansluitingen voelen stevig.

Ik ben er blij mee. Denk dat dit voor mijn situatie de goede keus is.

Nu nog even uitvogelen hoe ik makkelijk mijn Nextcloud en Wordpress op de nieuwe server krijg. In ieder geval een stuk milieu vriendelijker dan mijn oude bakbeest.

Leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :slight_smile:

Oude beestjes zijn leuk om op te experimenteren, maar voor 24x7 gebruik loont het inderdaad vaak om iets te kopen wat zuiniger is. Zitten wordpress en nextcloud niet gewoon in de repo?

1 like

Nextcloud zit in ieder geval in de repo, wordt geloof ik zelfs aangeboden om direct met de server te installeren. Is denk ik een snap pakket, ben ik geen groot fan van.

Ik vind het ook wel leuk om het weer even handmatig te installeren allemaal. Verse computer, verse handmatige installatie van de software. Even snuffelen hier en daar naar nieuwe beveiliging tips voor nieuwe server versie en software versies.

Zit in ieder geval lekker te knutselen vandaag. Alles is geïnstalleerd, en meteen maar even de “server kast” een schoonmaakbeurt gegeven, Ik ben helemaal blij met het resultaat in ieder geval:

Ik kan nog steeds niet geloven hoe klein computers gemaakt kunnen worden:

1 like

Nog even een kleine update. Ding staat nu ongeveer 3 volle dagen te draaien.

Gemiddelde server load ligt tussen 0.8 en 1.04 (geen idee wat dat getal inhoud, maar dat is wat htop aangeeft), gemiddeld RAM gebruik 1.06GB. Heb op het moment 4 wordpress installaties (als een soort load test) en 1 nextcloud installatie draaien, waar ik redelijk actief mee aan het werk ben geweest.

Gemiddeld temperatuur:

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1:        +27.8°C  (crit = +119.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +40.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0:        +31.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1:        +31.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2:        +31.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3:        +31.0°C  (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

Ik vind dat netjes voor een volledig passief gekoeld systeempje. Alleen bij het uploaden van 50.000 + mp3 en flac’s naar Nextcloud ging het richting de 65°C.

Heb helaas niet de middelen om het verbruik goed te meten.

Geen rare dingen bemerkt, alles loopt soepel, prestatie lijkt solide en stabiel te zijn.

Dat ziet er netjes uit :+1:

De definitie die ik van dat getal ken is “het aantal processen dat wacht op aandacht van de CPU”. Een volledig idle systeem is 0, een CPU core volledig bezet geeft 1. 4 volledig bezette CPU cores heeft 4. Simpel gezegd: Zolang dit geval lager is dan het aantal CPU cores wat je hebt dan heb je ruimte in je CPU capaciteit. Ga je daar boven dan lopen processen vertraging op doordat ze even moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn. Voor niet-tijdkritische dingen hoeft dat ook geen probleem te zijn.
Er zijn ook andere factoren die de load omhoog stuwen zonder dat je CPU daadwerkelijk heel druk bezig is, bijvoorbeeld bij IO problemen. Zo heb ik wel eens single core systemen met een load > 250 gezien :slight_smile:

Verbruik meten doe ik meestal met zo’n watt-meter die je bijvoorbeeld bij de gamma kan halen aan het stopcontact, dan weet je direct wat er daadwerkelijk verbruikt wordt inclusief verliezen in de voeding enz.

2 likes

@anon49073608 en @pa4wdh dank voor de antwoorden, heb me altijd afgevraagd waar dat Load Average nu eigenlijk voor staat.

Het gevoel dat ik krijg is dat de Mele Quieter 3 het allemaal prima kan trekken. Ik heb op mijn laptop een klein script gemaakt die elke seconde één pagina, gevuld met een redelijke hoge resolutie foto, een embedded YouTube video en een Soundcloud embed er op heeft staan, oproept op één van de vier wordpress instanties die ik heb aangemaakt,

Naar mijn gevoel loopt dat soepel. Heb dat script een uurtje laten draaien. Daarnaast mijn normale NextCloud gebruik, wat redelijk intensief was de afgelopen dagen, heb even alles opnieuw ingericht (wachtwoorden, bookmarks, contacten en dat soort zaken), in de hoop dat het één en ander nu iets logischer in de databases opgeslagen staat dan bij mijn vorige installatie.

Heb de afgelopen dagen een redelijk vertrouwen opgebouwd in dit kleine kastje. Wil zelfs een paar kleine services verplaatsen van mijn desktop naar de mele, ik denk dat het genoeg rekenkracht heeft.

Snapcast is het eerste (werkt fantastisch als het werkt). Gister een uurtje of wat mee bezig geweest, het lukt me niet om geluid uit de 3,5 jack plug te krijgen. Ik volg deze tutorial:

Morgen maar eens echt voor gaan zitten.

Als je een foto (slechts een paar MB) elke minuut ophaalt dan is dat eenmalig IO, de latere fetches komen uit cache.
IO load is ook te zien in iowait… De tijd dat er CPU capaciteit beschikbaar was, maar processen allemaal aan het wachten waren op IO completion. Als je IO load wil testen moet je elke minuut een andere foto pakken. (en dan uit een paar honderd kiezen, niet uit een tiental). Op die momenten zou een CPU gebonden taak “gratis” kunnen werken.

Welke Nextcloud gebruik je?, voor Nextcloud 23 hebben ze aardig naar performance van IO gedeelte gekeken, en bij Nextcloud 24 hebben ze behoorlijk gesneden in Database queries die nodig zijn om een bestand terug te vinden. YMMV, maar Nextcloud 24 zou een stuk soepeler moeten werken dan pre NC-22.

Je kunt een tools als CGP (Collectd Graph Panel) gebruiken om snel grafieken te maken. Bij RRD gebruik dat in combinatie met RRDCcache en BESLIST NIET op een SD kaartje, dan is het kaartje vermoedelijk in een paar dagen stuk. Of zelfs uren als je veel data verzamelt . (Performance data is het slechtste wat je kan bedenken om weg te schrijven, zeker in databases), het beste is om het te meten systeem niet lokaal te laten loggen, maar het naar een ander systeem te sturen en daar te verwerken, collectd is daar heel eenvoudig op te configureren.

Als je geluid wil testen begin met ALSA op orde te krijgen…, dat is de onderste laag voor alle audio hardware.
Je kan met lshw zien welke hardware er allemaal aan boord is, bij sommige entries staat er ook in configuration: welke drivers gebruikt worden. lspci kan drivers tonen voor aan PCI bus gekoppelde devices.