Wat voor thuisserver heb ik nodig?

Ik heb besloten alles op het system vers te installeren met de meest actuele software. Ik gebruik dus Nextcloud 24.0.1. Vers geinstalleerd werkt het perfect en is het stukken “soepelere” dan mijn vorige Nextcloud 22.x.x installatie.

Had ik gedaan. Had in de ALSA mixer de goede kaart ingesteld (op de Mele blijkbaar een USB sound device). Zover ik weet de gebruikersrechten ook allemaal goed ingesteld.

Intussen heb ik het blijkbaar voor elkaar gekregen, ik zit op het moment in ieder geval naar speaker-test -t wav -c 6 te luisteren.

Ik heb ervoor gekozen PulseAudio helemaal niet meer te installeren en vol Pipewire te gaan. Zover ik weet had ik dat ook goed ingesteld, maar zag alleen een “Dummy-Driver” en Freewheel-Driver" opduiken als devices, ook na diverse reboots.

Wat er is gebeurd weet ik niet, maar net even een sudo apt update && sudo apt upgrade gedaan met een server reboot na installatie. En blijkbaar kan ik nu in ieder geval audio afspelen.

Dat hele pipewire is nog erg nieuw voor me en ik vind het ronduit summier gedocumenteerd. Hoop echt dat dat verbeterd op korte termijn. Ben nogal bezig met audio productie ol GNU/Linux…

Er zal steeds meer hardware opschuiven naar USB, het is een relatief eenvoudige en snelle bus met brede ondersteuning.
PulseAudio is m.i. altijd een hack geweest om met via name GUI’s geluid te laten maken. GUI’s draaien nog steeds op een Host.
Jack was destijds een betere keus omdat dat netwerk centrisch geluidsverwerking deed, mogelijk enigszins complex omdat het voor Studio’s ontwikkeld was, inclusief timestamps etc.
PulseAudio & Jack zijn ook alleen audio, de huidige move naar containers en multimedia maakt het gebruik van Pulse Audio dus weer lastig, en Jack voorziet in audio zonder video… pipewire is hier dus een meer generieke oplossing voor.

Ik ben het eens dat het hele audio/video gebeuren iets te veel houtje/touwtje was. Op mijn laptop heb ik mijn audioproductie ook helemaal pipewire/Jack gehouden. Jack is nog nodig omdat ik daarmee de latency een stuk lager kan krijgen dan met allen Pipewire in Ardour. Ik mis ook nog volwassen programma’s als Carla voor Pipewire.

Ik doe mijn best Pipewire te testen en een beetje aan bug jagen te doen, maar ik ben in de eerste plaats een muzikant die ervoor gekozen heeft zoveel als mogelijk met GNU/Linux te werken.

Qua hardware is het vooral de vraag wát wil je doen met de thuisserver, zelf je mailserver hosten vraagt om een veel hogere redundantie en betrouwbaarheid dan de automatisering van de domotica (er vanuit gaande dat je de slimme thermostaat ook nog gewoon met een kastje aan de muur van de woonkamer kan bedienen), van afstand de verlichting niet van kleur kunnen veranderen is is van een heel andere orde dan niet bij de mail kunnen.
Voor een beetje hobbyen met een webserver, wat domotica etc, zou een NUC (een miniPC) al voldoen, de websites op jouw hobby server trekken waarschijnlijk geen miljoenen publiek, eerder 15 gelijktijdige gebruikers als je de foto’s van dat familiefeest in een album gezet hebt en in de familie app hebt gemeld dat ze online staan, de beschikbare upload bandbreedte zal hier eerder een bottleneck vormen dan de NUC met een i3 laptop processor…

Dus tenzij je een onderzoeksjournalist bent met speciale eisen, zou ik de mail lekker bij Freedom/Soverin hosten en niet te moeilijk doen over de hardware van de thuisserver. Domotica en een webserver vragen niet veel processorkracht. Zelf een Gameserver hosten stelt andere eisen, maar ook daar is de oude game PC ruim voldoende, en heb je ook hooguit een simpele videokaart of IGP nodig, en zul je zelfs vaak ook headless kunnen werken.

Je zal voor de domotica en webserver wel willen investeren in een UPS, dat hoeft geen hele grote te zijn als je een zuinige laptop processor of een kleine NAS gebruikt. De Gameserver moeten herinstalleren omdat het bestandssysteem corrupt is geraakt na stroomuitval is hooguit vervelend, bij een domotica en webserver is dat al snel een paar dagen werk, en makkelijk te voorkomen door met de UPS een normale shutdown te doen. Automatisch terug opstarten is een leuke feature, maar niet eens essentieel, een stikkertje bij de aanknop voor de buurvrouw die de sleutel heeft werkt ook.

1 like

Zolang de UPS maar op een of andere manier kenbaar kan maken dat er geen stroom meer is dan kun je altijd veilig een shutdown doen (al kun je natuurlijk buiten de UPS ook een RPI opnemen en doe je een shutdown als die geen antwoord meer geeft).
Voor UPS beheer is een uitstekend tool beschikbaar: https://www.networkupstools.org/ (NUT)

De upload hoeft bij Glasvezel geen belemmering te zijn is hier 1Gbps.

1 like

Het is mijn plan inderdaad om iets van een UPS aan te gaan leggen. Daarom een laptop aangeschaft met vergelijkbare specificatie’s als mijn Desktop maar een stuk energiezuiniger. Desktop wil ik alleen nog gebruiken voor het daadwerkelijk opnemen van muziek (mijn hele thuisstudio is daar op aangesloten, van midi drum set, tot gitaarversterker met een goede audio interface, een paar standaard UMC audio interfaces, effect loop, etc, etc), mocht er iets misgaan met de stroom kan het opnieuw opgenomen worden als er weer stroom is (hopelijk zijn de muzikanten dan nog aanwezig).

Dan de stems exporteren naar Laptop om te mixen, die wil ik dan aan iets van een UPS hebben. Bestanden op Laptop worden gesynced met Nextcloud op mijn nieuwe Mele server, die ook redelijk energie zuinig schijnt te zijn. Ben aan het rond kijken naar een mooi UPS oplossing, ben nog niet iets tegengekomen wat goed in mijn setup zou passen.

Ben sowieso de dingen aan het herinrichten met energie verbruik terugbrengen als een van de belangrijkere doelen. Als ik de Desktop het grootste gedeelte van de dag uit kan houden zou het mooi zijn.

p.s Snapcast/Mopidy installatie is gelukt, was wel een hoop gedoe, met een voor mij simpele oplossing wat me 20 uur gekost heeft om te vinden.

Het schijnt dat er iets veranderd is met fifo bestanden op nieuwere GNU/Linux kernels:

Oplossing was redelijk simpel:

b) get it somewhere into documentation that if you want to run the mopidy+snapcast combo, and want to use a fifo (don’t know if this is preferable, but it is what most documentation suggests it that way, some documentation says it gives less latency than tcp) that you have to do the fs.protected_fifos = 0 setting in /etc/sysctl.conf on modern(?) kernels.

Kan nu mijn laptop/telefoon aan een van de audio interfaces hangen die ook zonder computer audio doorstuurt naar mijn speakers. Desktop is niet meer nodig om audio af te spelen op mijn betere luidsprekers.

En wat ga je voor mij doen om (één) van de mijne te compenseren (Vibe Dolphin 20):

Ach systemd sloopt veel meer dan alleen een default fifo locatie.
IMNSHO: systemd sloopt al jaren goed werkende omgevingen door allerlei verwachtingen van programmeurs die al 40-50 jaar geldig zijn te breken… naast security etc… je begrijpt ik ben geen fan.

1 like

Heb me er niet helemaal in verdiept wat nu het probleem is, de locatie, of fifo bestanden als geheel.

Vond mijn oplossing nadat ik de moed eigenlijk al had opgegeven, zover ik kon zien werkte alles zoals het moest, ik kon zien dat alles was verbonden, alleen geen audio in de snapclients. Begon een lichtelijk vijandige houding aan te nemen tegen mijn computer. Was allang blij dat het plots begon te werken. Had geen zin meer in een verdieping in het probleem.

Enfin, een foutmelding hier en daar zou behulpzaam geweest zijn … Foutmeldingen is iets wat ik begin te missen in Linux, ik heb het gevoel dat die de afgelopen tijd uit het oog verloren zijn.

Double redundant. Double plus good.

De echte reden is dat ik van plan ben in ieder geval een paar dingen weer analoog te maken in mijn audio chain, die ik dan in mijn mixing setup wil integreren. Gaat een 19 inch rack worden met daarin waarschijnlijk ook een UPS.

Mocht de stroom dan uitvallen kan ik even snel een audio export doen met met waar ik mee bezig was. Ik zou maar net de gouden instellingen gevonden hebben en de stroom valt uit. Analoog kan soms wat onvoorspelbaar zijn met instellingen tussen sessie’s door, helemaal als je buizen voorversterkers wil gaan gebruiken of zo iets.

Staat allemaal gepland, maar op het moment is er iets te veel financiële onzekerheid om grof geld uit te gaan geven aan studio apparatuur.

Ook die zijn deels slachtoffer van systemd…, je kan een deel in de klassieke tekst bestanden zien, een ander deel staat in “journal” files van systemd, uit te lezen met journalctl . Leuker kon Lennard het niet maken, complexer maken wordt nog aan gewerkt.

1 like