Weer storingen met opnames?

Er zijn plannen om een iets goedkoper instapabonnent bij CD toe te voegen en de optie om App-only te gaan doen, dus zonder STB. Datum nog onbekend maar verwacht dit wel dit jaar.

2 likes

mmm, net de CD app uitgeprobeerd op de Chromecast. De resolutie is duidelijk slechter dan met de STB. Dus voor de huiskamer houden we de STB toch maar.

Het ligt aan de zender, maar bij sommige zenders gaat de live stream (via Amino) met tweemaal zoveel Mbps dan een opname of begin gemist. Met de chromecast krijg je ook die lagere bandbreedte. Dus niet zo gek dat het beeld net iets minder goed is. Onze ogen zijn misschien niet meer goed genoeg om dat een hinderlijk verschil te vinden. Voor ons is het belangrijker dat het beeld vloeiend blijft gaan, dus niet secondenlang of zelfde helemaal voorgoed blokkeert. De kans dat het goed blijft gaan is hoger bij een lagere bandbreedte. (Maar de live stream van VRT heeft ook lagere bandbreedte en blokkeert soms toch.)
Het allerbelangrijkste voor ons is de kwaliteit van de inhoud van de TV programma’s. Daar kan Canal Digitaal niets aan doen. Veel van wat wordt uitgezonden is de stroom die het kost niet waard om het te bekijken. Als het enige dat je van een programma op TV onthoudt het haarscherpe beeld is dan was het vast geen goed programma.

Probeer eens opnames te maken via de webpagina van Canal Digitaal :raising_hand_man:

Sinds ongeveer een week lijken alle opnames weer gewoon te lukken.
De enige storing die nu nog lijkt voort te duren is dat de live stream bij het kijken naar de VRT altijd ongev eer 5 minuten voordat het volgende programma gaat beginnen blokkeert. Hij komt ook niet terug. Even een andere zender opzetten en dan weer terug lost het op maar het blijft vervelend.

Ik zie ook weer problemen met terugkijken via de amino.
Soms loopt hij helemaal vast. Bij andere opnames zie ik 2 ondertitels door elkaar.
Wat een puinhoop…

Sinds allerlei problemen rondom de kerstdagen, de devola’s vervangen door een nieuwe utp kabel voorzien van afgeschermde stekkers. Maximaal 7,5 mtr tot aan de fritzbox. Gewoon TV kijken geen problemen, maar gisteren de opname teruggekeken van de Stamhouder. Het beeld bevriest, geluid loopt door. Dit gebeurde meerdere keren tijdens het afspelen.
Freedom doe er nu eens wat aan, schop CD eruit of ik schop Freedom eruit, ondanks mijn investeringen.

Tja, heb je dan ook een alternatieve tv diensten aanbieder voor Freedom die deze dienst kan leveren? Naast Ziggo, KPN en CD zijn er niet zoveel aanbieders. En alleen CD laat anderen gebruik maken van deze dienst.

Daarnaast is live kijken ook niet echt een groeimarkt.

De storingen van de tv zijn hier weer minder.
Nog wel af en toe even een bidibidi geluid in de audio.
Het viel me ook op, dat de tv weer start in de EPG.
Na het drukken van het reset knopje, kreeg ik de update van 20230110 en de box start weer op de zender waar ik aan het kijken was.

Dit weekeinde weer veel storingen. Haperend beeld en geluid en bovendien storing bij een DNS server van Freedom. Ook het geluidniveau per TV zender verschilt nog steeds heel sterk. Terugkijken opnames is een ramp. De helft van bekijken mist einde of werkt helemaal niet meer. Opnemen en terugkijken en beheren van de opnames doen we dus al niet meer.
Het kan zijn dat ‘live tv kijken’ op zijn retour is, net als het lezen van gewone teksten, maar het is als functie gecontracteerd en moet dus gewoon werken conform de specs. Wij weigeren voor elk streaming kanaal te moeten betalen (nu ook weer allemaal duurder geworden) en ook nog eens elke 3 jaar nieuwe hardware te moeten aanschaffen. Duurzaam blijven dus.
En er is geen ‘normaal’ alternatief voor TV kijken met een afstandsbediening waarmee je ook geluid en teletekst e.d. kunt sturen. Gewoon beeld en geen reclame menu’s als ik de TV aan zet. Helaas overwegen wij ook terug te stappen naar KPN, net als kennissen die al eerder waren overgestapt. Ook omdat de bandbreedte van 1G sterk wordt geknepen tot net iets meer dan 500 wanneer je over dezelfde glasvezel verbinding maakt. Voor TV niet nodig, maar we hosten ook nog NAS systemen.
Heel vervelend voor Freedom, maar ‘alles in één’ moet wel compleet werken.
We hebben 2 glasvezels hier, dus mogelijk kan ik TV via de andere kabel bij KPN binnenhalen. Dat was 7 jaar geleden wel het verhaal bij die dubbele kabel en NT dozen. Maar voor de huidige kwaliteit van TV functies willen we niet langer een niet concurrerende prijs betalen.

En waarschijnlijk had ik deze bijdrage ook in een serie plaatjes of een filmpje moeten leveren. Teveel tekst …

Ook bij ons viel de TV uit bij live TV kijken gisteravond op NPO 2. Beeld bevroor en niets deed het het meer. Kon ook niet meer van zender wisselen.

Wij zijn voor een groot deel gestopt met lineaire TV, we beperken ons tot het journaal, EenVandaag, hier en daar eens een programma als we het qua tijdstip tegenkomen, de grote verbouwing, opsproring verzocht en soms wat anders. Opnemen doe we niet meer.
Er is toch te veel pulp en veel en veel te veel reclame.
Dus wij hebben Netflix en HBO Max via een Google chromecast (de nieuwe). En daar vermaken we ons best mee. We zijn de reclames van lineaire TV meer dan zat.

We hebben 3 TVs in huis, met elk een Chromecast. Twee extra CD bakjes hebben we opgezegd. Misschien gaat CD er nog wel helemaal uit. Het is een gewenningsproces waar ik een jaar geleden nog heel anders over dacht. Voor mij persoonlijk hebben de omroepen hun langste tijd gehad.

Wat bedoel je hiermee?
Bandbreedte is er voldoende, het heeft met de kwaliteit van de lijn naar de tv te maken.
Er zitten hier 2 netwerkkabels in de fritzbox.
1 voor de tv en 1 voor internetten.
Het WiFi verkeer gaat grotendeels via de 2 bedrade repeaters.

Bandbreedte zal ook niet het probleem zijn voor het TV issue. Feit is wel dat ik 1GB up/down had. In de praktijk kwam dit veel lager uit zodat ik naar 500/500 terug ben gegaan. Dat kwam dichter in de buurt van de werkelijke performance namelijk. Helaas werd deze ervaring door de helpdesk bevestigd waardoor ik mijn account terug heb gezet op 500/500.

In de meterkast komen 2 glasvezels binnen. Die split is voorbereid in de NT kast. We gebruiken nu alleen de linker module. Bij installatie gaf KPN aan dat die 2e glasvezel ‘alleen bedoeld is voor TV’. Daartoe was de rechter module plaats in de NT kast voorbereid. Die is dus nu nog leeg.
En ja, dit wordt nu niet meer zo geplaatst heb ik gezien bij klanten.

Achter de reguliere glas heb ik na het Fritz modem meerdere managed en unmanaged switch hangen naast 1 Fritz repeated (bekabeld) en een FritzBox in bridge mode (bekabeld). Dit alles werkt prima, inclusief mesh.

Mogelijk is deze info duidelijker.

Dat met die 2e vezel voor tv, is iets uit het verleden.

Gisteren kreeg ik telefoon tijdens uitzending gemist.
Die is uitgelopen en overgegaan op de home pagina.
Ik deed de ontvanger uit en ben gaan slapen.
Toen ik vandaag de ontvanger aan deed, ging niets meer.
Deze melding bleef over de home pagina staan.
Aan/Uit werkte nog wel, maar alles bleef vast zitten.
Enige optie was de reset knop drukken.

Begin gemist geheugen is bijna vol
schreenshot tv

Toevoeging:
Donderdag gebeurde het nog een keer.
Programma brak af, omdat de tijd verschoven was door de actualiteiten.
TV kwam in de home pagina.
Kon met heel veel moeite uit de loop komen.
Reset knop, was daardoor niet nodig.