Wegvallen van internet


Is dat dit misschien?

Kun je nagaan bij DSL informatie of de tellers voor fouten op nul blijven of regelmatig oplopen?

Verder kun je op dit scherm ook zien wat de geschatte lengte van de telefoon kabel is. Mochten er grote verschillen tussen zitten dan zou er mogelijk iets mis kunnen zijn met 1 van de 2 aderparen en dan zou je kunnen proberen eens je modem met 1 aderpaar verbinding te kunnen laten maken en dan kijken of je verbinding dan stabiel werkt. Maar waarschijnlijk had de helpdesk van Freedom Internet al een KPN Netwerk monteur laten langskomen.


Dit is mijn error counter.

En is dit het andere wat je bedoelde?:

Als dit inderdaad zo is dan ligt het toch echt buiten mijn macht om hier iets aan te doen. En aangezien ik al maanden bezig ben met freedom heb ik weinig hoop dat het dan nog ooit goed komt. Dus in andere woorden kan ik dan maar weer beter terug naar XS4ALL zodat het wel weer goed zit? Zit er zelf niet echt op te wachten dat het internet telkens wegvalt en er niks aan gedaan wordt, daarvoor betaal ik niet.

Ronald, ehh OldyWizzKid wel graag on-topic blijven en er niet van alles bij halen wat dit topic alleen maar vervuild.
En verder sla je al erg veel de plank mis met je reacties.
/edt
En respectloos, geen idee waar je dat idee vandaan hebt, er wordt hier gewoon gediscussieerd en mensen met vragen geholpen en er was nog geen onvertogen woord gevallen tot jouw laatste reactie. Maar gezien jouw laatste reactie zal je dit bericht waarschijnlijk niet meer zien.

1 like

@anon39529821 Dikke doei!

5 likes

Bedankt voor je reactie. Had al bij de meeste dingen wat een onzin wat hij uitkraamde. Enige wat voor mij logisch zou zijn was dat omsteken, maar als dat niet is gebeurd dan gaf ik zelf ook al aan dat het de modem was inderdaad. De eerste modem had ik overigens ook al teruggestuurd naar freedom en de vervanger deed het ook. Ik wacht nog heel even af met de fabrieksinstellingen of dit heeft geholpen en anders inderdaad even een tweedehands opzoeken.

2 likes

Mijn ervaring met de FritzBox is dat je af en toe even de spanning er af moet halen.
Bij mijn 5490 doe ik dat 1 keer per maand.
Bij de 7590 was dat minder vaak nodig.
Ook als je heel veel hebt lopen wroeten in allerlei instellingen en na een update kan het noodzakelijk zijn.

Ja klopt even spanningsloos maken en terug is het probleem opgelost, maar ja vind het best vervelend als ik thuiswerk en het internet valt redelijk vaak weg.

Daarna moet je minstens een maand geen problemen hebben.

Een Fritz niet.
Die helpt langzaam zijn eigen geheugen om zeep.
Als ik het vergeet, gaat die als eerste af een toe een schakel moment over slaan met een DECT200
Dan komen de blokjes op de tv en storing op de telefoon lijn.

Ook de 1750E, die moet je eerst herstarten en dan updaten, anders heb je niet genoeg geheugen.

Moet zeggen daar nooit problemen mee te hebben gehad, heb zowel een 7490 als een 7590 met 1750E repeaters gehad, zo goed als nooit ergens issues mee gehad.
Nu de 5530, eens zien hoe goed als die het volhoudt :crossed_fingers:

Ik heb aardig wat Fritzen langs zien komen, meestal zijn ze zeer stabiel, maar elke 2,5 jaar was die zo ongeveer aan vervanging toe. Ging ook altijd soepel. Zit nu al weer even op Mikrotik spul. Erg stabiel en krachtig, maar je moet wel wat meer zelf sleutelen.

Ik heb niet de ervaring dat de Fritz gereboot moet elke x tijd…

Als het draait, dan draait het, en wat Kevin zegt, elke seconde down zijn er 2 teveel.

Mooi voorbeeld is mijn testje van kort geleden: de 7590 heb ik niet gereboot, alleen de DSL lijn eruit gehaald, voor PPPoE geconfigureerd via de 7581, even gekeken of dat werkte, DSL lijn terug gestoken en weer geconfigureerd voor direct DSL. Zonder reboot.

Mijn 5490 is net zo problematisch als de 7490 toen.
Het verschil kan zijn, dat ik hem meer belast.
6 smart home toestellen en 3 dect handsets, 2 voip lijnen.
Als 10 minuten down een probleem zou zijn hier, zou ik het ook anders aan pakken.
De 7590 was een stuk beter. En de 7581 was gewoon een vergissing van AVM.
De 7170 ligt hier ook nog ergens, die was best goed voor die tijd.

Let er maar eens op.
Als de fritzbox slecht loopt, hoe groot het groene vlak is.
afbeelding

Terug on-topic:

Verlies van de DSL connectie is een kabel probleem, meest eenvoudige is de kabels tussen isra en modem vervangen, al dan niet tijdelijk, om die uit te sluiten.

Je zou ook kunnen kijken om bij de DSL instellingen de schuifregelaars stap voor stap naar links te zetten, dat kán helpen.

Met exact die reden heb ik mijn Fritzbox ook al enkele malen moeten resetten, maar de laatste keer dat dat nodig was, was alweer maanden terug en heb sinds die tijd ook geen problemen meer geconstateerd.

Heb overigens al hele tijd niet meer nagekeken hoe het met ‘de groene vlakjes’ :blush: gaat.

Als je smart home templates aan maakt.
Kunnen er rare dingen gebeuren.
Alle oude probeersels blijven in het geheugen staan.
Maar ook dingen over wifi en netwerk gebruik, dat al lang uit beeld is. Blijft in het geheugen staan.

Hoi @Vince_1994 ,
Had dit ‘lijntje’ :wink: over het hoofd gezien. Ik kan je garanderen dat het aan de 7583 ligt, zoals @anon49073608 aangeeft. Ik had ook continue wegvallende lijn, en dat was eerder gewoon niet zo. Net als bij jou kwam ik van XS4ALL met 7581. Nu een Draytek modem, en de lijn is superstabiel. Je kunt natuurlijk ook kijken of je een 7581 kunt scoren, al was die voor mijn gevoel ook niet zo stabiel als de Draytek nu. IPv6 is brak op de Draytek, dat moet je uitzetten of een extra router erachter hangen. Het zou ook mogelijk moeten zijn om de Fritzbox achter de Draytek te hangen als PPPoE client, maar ik weet niet of dat stabiel is.

Om precies die reden is indertijd mijn 5490 vervangen door een 7590+NTU (toen XS4ALL nog aan de knoppen zat)

1 like